Strona główna
Lifestyle
Tutaj jesteś

Jakie mogą być skutki uboczne po chemioterapii?

29 marca 2021 chemioterapia skutki uboczne

Osoby dotknięte chorobami onkologicznymi oprócz tego, że cierpią z powodu objawów jakie wykazuje choroba to jeszcze muszą borykać się z licznymi działaniami niepożądanymi, które powstają na skutek chemioterapii.

Czym jest chemioterapia i w jaki sposób działa?

Chemioterapia jest podstawowym zabiegiem leczniczym, który stosuje się w leczeniu chorób onkologicznych. W chemioterapii wykorzystywany jest lek o nazwie cytostatyk, który wprowadzony do organizmu niszczy dzielące się szybko komórki. Niestety lek ten również w taki sam sposób działa na komórki zdrowe, co sprawia, że chorzy doświadczają licznych działań niepożądanych.

Rodzaje chemioterapii

Chemioterapię radykalną stosuje się w przypadku, kiedy jest to jedyna opcja leczenia. Czasami jednak chemioterapia może występować wraz z innymi rodzajami leczenia, do których należy zaliczyć:
– hormonoterapię
– radioterapię
– chirurgię
– chemioterapię neoadjuwantową, która polega na zmniejszeniu masy nowotworowej tak, aby mogła zostać przeprowadzona operacja
– leczenie paliatywne, stosuje się w przypadku, gdy stadium choroby jest zaawansowane i nie ma żadnej możliwości na wyleczenie.

Chemioterapia skutki uboczne

Do podstawowych działań niepożądanych zaliczamy:
– wypadanie włosów oraz łysienie
– biegunkę
– wymioty
– nudności
– wysypkę
– zaparcia
– problemy z libido
– zapalenie błony śluzowej jamy ustnej
– problemy z układem rozrodczym
– obrzęki
– uszkodzenie mięśnia sercowego
– uszkodzenie układu nerwowego
– możliwość wystąpienia reakcji uczuleniowych
– zmęczenie
Utrata owłosienia dotyczy, aż 65% pacjentów i dotyczy ona zarówno utraty włosów jak i brwi, rzęs lub owłosienia łonowego. Tego rodzaju skutek uboczny pojawia się po ok.3 tygodniach od podjęcia chemioterapii.
Kolejnym działaniem niepożądanym jest zapalenie błony śluzowej jamy ustnej, które występuje u ok.40% pacjentów. Objawami zapalenia błony śluzowej mogą być:
– suchość w jamie ustnej
– nadżerki
– bóle w jamie ustnej
– zaczerwienienie
Objawy te mogą trwać nawet do kilku miesięcy po zakończeniu chemioterapii.

Powikłania po chemioterapii

Powikłania po chemioterapii zazwyczaj nie trwają długo, a co najważniejsze nie uszkadzają organizmu. Niekiedy jednak powikłania te mogą zagrażać życiu pacjenta. Warto podkreślić, że większości skutków ubocznych można zapobiegać i kontrolować, dzięki lekom łagodzącym skutki chemioterapii. Pacjenci onkologiczni powinni jednak zgłaszać lekarzowi prowadzącemu wszystkie pojawiające się objawy, aby mógł wdrożyć odpowiednie leczenie.

Choroby onkologiczne oraz chemioterapia zazwyczaj doprowadzają pacjentów do rezygnacji z leczenia, zamknięcia w sobie, dlatego warto na każdym etapie leczenia być przy osobie, która zmaga się z nowotworem.

alergia

Redakcja drmedicus.pl

Nasza redakcja składa się z pasjonatów zdrowia, urody i diety.

MOŻE CIĘ RÓWNIEŻ ZAINTERESOWAĆ

Ból zęba w ciąży
Problemy z erekcją i libido
Akcesoria do karmienia piersią