Strona główna
Zdrowie
Tutaj jesteś

Jak rozpoznać alergię na pyłki?

22 maja 2023 alergia

Małe, lekkie, przemieszczające się z wiatrem na duże odległości pyłki, które w okresie pylenia często występują w dużym stężeniu w powietrzu, są jedną z najczęstszych przyczyn alergii. Nadwrażliwość na konkretną substancję, a więc nadmierna i nieprawidłowa reakcja ze strony układu immunologicznego może pojawić się u nas w każdym momencie. Dlatego, jeżeli do tej pory nie mieliśmy uczulenia na pyłki, a teraz towarzyszą nam objawy skłaniające nas do kupna tabletek na alergię, być może pewien czynnik przestał być tolerowany przez nasz organizm. Jak rozpoznać alergię na pyłki? Podpowiadamy.

Kiedy osoby uczulone na pyłki sięgają po tabletki na alergię?

Alergie na pyłki zaliczane są w większości przypadków do alergii wziewnych, znacznie rzadziej do kontaktowych. Stan taki może występować całorocznie lub jedynie sezonowo. U większości osób, które mają alergię na pyłki, nieprzyjemne dolegliwości związane z tym stanem występują wyłącznie w okresach pylenia poszczególnych roślin, na które są uczulone. W takim przypadku zazwyczaj sięgają po tabletki na alergie i unikają wychodzenia na zewnątrz, dopóki stężenie alergenów w powietrzu się nie zmniejszy.

Jakie są objawy alergii na pyłki?

Wśród najczęstszych objawów alergii na pyłki, można wymienić nawracający, wodnisty katar, zatkany nos i kichanie. Dodatkowo alergików często swędzi gardło, mają świszczący oddech i kaszlą. Alergia na pyłki może spowodować również zapalenie spojówek. Wówczas pacjent ma napuchnięte oczy, przekrwione oczy i łzawi. Czasami również nawrotowe infekcje górnych dróg oddechowych są zwiastunem alergii na pyłki. Stosunkowo rzadko występującym objawem tej dolegliwości są swędzące zmiany skórne. W Polsce najczęstsze przyczyny alergii wziewnych, przez które sięgamy po tabletki na alergie to pyłki drzew, traw, chwastów, a także zarodniki grzybów pleśniowych.

Jak zdiagnozować alergię na pyłki?

Bardzo często osoby, które nie wiedzą, że mają alergię na pyłki myślą, że są przeziębione, ponieważ objawy jakie wywołuje to schorzenie, przypominają nieco infekcję. Mamy wówczas zatkany nos, kichamy, kaszlemy i jesteśmy zmęczeni. Jednak w przypadku, kiedy dolegliwości te nasilają się wyłącznie wtedy, kiedy jesteśmy na zewnątrz, a w domu są osłabione i dodatkowo występują w okresie sezonu pyłkowego, czyli od wczesnej wiosny do późnej jesieni, powinniśmy zastanowić się, czy nie mamy alergii.

Warto udać się do lekarza, który może nas skierować na testy skórne lub z krwi na alergię. Na ich podstawie dowiemy się, jakie pyłki wywołują u nas reakcję alergiczną i dzięki temu będziemy wiedzieli, w jakim okresie, zgodnie z zaleceniami lekarza powinniśmy stosować tabletki na alergię i unikać przebywania na zewnątrz.

Materiał partnera

alergia

Redakcja drmedicus.pl

Nasza redakcja składa się z pasjonatów zdrowia, urody i diety.

MOŻE CIĘ RÓWNIEŻ ZAINTERESOWAĆ

mity na temat psychoterapii