Strona główna
Lifestyle
Tutaj jesteś

Choroba zwyrodnieniowa stawów – czym jest?

6 kwietnia 2021 choroba zwyrodnieniowa stawów

U sporej liczby pacjentów mających problemy z poruszaniem się diagnozowana jest choroba zwyrodnieniowa stawów. Schorzenie to jest dosyć powszechne i może przybierać różne formy. Z czego wynika pojawienie się takich dolegliwości? Jak leczyć tę chorobę?

Choroba zwyrodnieniowa stawów – przyczyny

Choroba zwyrodnieniowa stawów dotyczy nieprawidłowości w zakresie układu ruchu. W takiej sytuacji uszkodzeniu ulegają tkanki wskutek nadmiernego, nieprawidłowego obciążenia stawów i pojawiających się zaburzeń w strukturze chrząstek. Po pewnym czasie problem może dotyczyć również innych elementów, np. torebki stawowej, więzadeł i ścięgien. Choroba zwyrodnieniowa stawów występuje w formie pierwotnej lub wtórnej. Pierwotna wersja schorzenia ma nieokreśloną przyczynę i charakterystyczna jest dla osób starszych. Wtórna choroba zwyrodnieniowa stawów to z kolei efekt urazów, infekcji i różnorodnych problemów zdrowotnych, m.in. cukrzycy.

Czynniki ryzyka

Do czynników ryzyka wystąpienia schorzenia zalicza się przede wszystkim wiek i płeć – problem częściej dotyczy osób starszych, zwłaszcza kobiet. Sporą rolę odegrać może również genetyka. Choroba zwyrodnieniowa stawów bardzo często związana jest z nadmierną masą ciała. Otyłość i nadwaga znacznie zwiększają ryzyko wystąpienia objawów schorzenia. Nieprawidłowość w dużej mierze zależna jest również od aktywności danej osoby. Ruch, uprawianie sportu, a także wykonywanie określonych działań w pracy (noszenie ciężkich rzeczy, klęczenie, wielogodzinne stanie itp.) często przyczynia się do rozwoju choroby. Schorzenie niejednokrotnie ma związek z różnorodnymi wadami budowy stawów.

Choroba zwyrodnieniowa stawów – główne objawy

Pacjenci ze zdiagnozowanym schorzeniem cierpią przede wszystkim na dolegliwości bólowe występujące przy jakiejkolwiek aktywności, a w późniejszych etapach również podczas spoczynku. Efektem tego jest stopniowe ograniczanie zakresu ruchów i zanik mięśni. Nieco rzadziej pojawiają się inne, dodatkowe objawy. Przykładem jest ulegający zniekształceniu staw, trzeszczenie w czasie poruszania się oraz występowanie wysięków.

Leczenie choroby zwyrodnieniowej stawów

Po rozpoznaniu schorzenia rozpoczynane są działania mające zahamować rozwój choroby i eliminację objawów. Ogromną rolę odgrywa fizjoterapia oraz zastosowanie akcesoriów ortopedycznych, np. odpowiedniego obuwia, wkładek, lasek. Ponadto osoby z otyłością muszą zrzucić nadmierne kilogramy. Choroba zwyrodnieniowa stawów leczona jest też farmakologicznie za pomocą odpowiednich leków, w tym maści do stosowania miejscowego. W przypadku niektórych pacjentów niezbędne jest poddanie się zabiegowi operacyjnemu.

alergia

Redakcja drmedicus.pl

Nasza redakcja składa się z pasjonatów zdrowia, urody i diety.

MOŻE CIĘ RÓWNIEŻ ZAINTERESOWAĆ

Ból zęba w ciąży
Problemy z erekcją i libido
Akcesoria do karmienia piersią