Zmiany chorobowe na języku, które powinny Cię zaniepokoić

zmiany chorobowe na języku

W większości przypadków początek jest identyczny. Podczas wizyty kontrolnej u dentysty dowiadujesz się, że choć z Twoimi zębami wszystko jest w porządku, to masz zmiany chorobowe na języku… Co to oznacza?

Już starożytni Chińczycy wiedzieli, że na podstawie wyglądu języka można zdiagnozować wiele groźnych chorób. Z tym stwierdzeniem zgadzają się także współcześni lekarze1. Niektóre groźne schorzenia dają o sobie znać właśnie poprzez zmiany w obrębie jamy ustnej. W wielu przypadkach dziwny wygląd języka wyprzedza – nawet o kilka lat! – pierwsze symptomy poważnych chorób, rozwijających się w innych narządach.

Kiedy jesteśmy całkowicie zdrowi, język jest różowy, wilgotny, pokryty ciemnym, lekko szarym nalotem. Gdy zaczynamy chorować, jego wygląd może diametralnie się zmienić.

Jakie wyglądają zmiany chorobowe na języku?

• biały, grudkowaty nalot: świadczy o zakażeniu drobnoustrojami;

• blado-szary odcień: oznacza niedobór żelaza i początki anemii;

• czerwone plamki na koniuszku: mogą wskazywać na niedobór witamin z grupy B;

• intensywnie czerwony język na całej powierzchni: może świadczyć o problemach z pęcherzykiem żółciowym;

• sinawy odcień: może być znakiem zaburzeń krążenia;

• suchy, z pęknięciami: świadczy o początkach cukrzycy;

• szary nalot i pęcherzyki na powierzchni: mogą informować o zakażeniu wirusem opryszczki.

Jeśli zauważysz niepokojące zmiany w obrębie jamy ustnej, zachowaj spokój. Dzięki opracowanej w tradycyjnej medycynie chińskiej mapie języka, możesz samemu zdiagnozować, co się z Tobą dzieje. Ta wiedza pozwolą wykryć chorobę w bardzo wczesnym stadium. Chroni również przed częstymi wizytami u lekarza, który nie jest w stanie stwierdzić, co się z nami dzieje.

Nie ryzykuj swojego zdrowia! Szczegółową mapę języka oraz więcej informacji na temat profilaktyki i zapobiegania chorobom znajdziesz w miesięczniku Dr Medicus.

Kliknij tutaj i zapoznają się ze ofertą prenumeraty magazynu Dr Medicus

1. Raport WHO (Światowej Organizacji Zdrowia): Zdrowie jamy ustnej: zintegrowana profilaktyka chorób, 2007.