Ziarna w diecie – korzyści dla zdrowia

ziarna w diecie zdrowie

Są lekkostrawne, stanowią bogactwo składników odżywczych, regulują pracę jelit – to tylko niektóre właściwości ziaren. Mimo to, bardzo rzadko lądują na naszych talerzach. To duży błąd, ponieważ jedzenie ich, to same korzyści dla zdrowia.

Niegdyś ziarna były nie tylko znanym pożywieniem, ale przede wszystkim cenionym. Ich wielkość zupełnie nie odzwierciedla wartości składników. Sprawdź, które z nich warto włączyć do diety.

Te ziarna to prawdziwa bomba wartości odżywczych

Mamy nadzieję, że ze względu na walory zdrowotne i odżywcze, ziarna wrócą do łask i coraz częściej będą gościć na polskich talerzach. Zawierają mnóstwo składników mineralnych – żelaza, magnezu, cynku, fosforu. Są też bogactwem witamin, błonnika i protein.

  1. Amarantus – bezglutenowy zamiennik mięsa

Znany od ponad 4 tysięcy lat. Roślina ta pochodzi z Ameryki Południowej, gdzie wieki temu uznawana była za świętą. W Polsce znany jest jako szarłat. Ziarna amarantusa są bardziej wartościowe niż ziarna pszenicy. To bogate źródło białka, które zawiera wszystkie niezbędne aminokwasy, które organizm musi pozyskiwać z zewnątrz. Jest więc dobrym zamiennikiem mięsa w dietach wegańskich i wegetariańskich.

Zawiera witaminy E, D, C i A. Ze względu na błonnik, polecany jest osobom, które zmagają się z zaburzeniami pracy jelit. Łatwo przyswajalne magnez, żelazo i wapń czynią go zdrowym i wartościowym dodatkiem dań obiadowych.

Ziarna amarantusa można wykorzystywać w kuchni do przygotowywania głównych posiłków i deserów lub jako dodatek do pieczywa, sałatek i wypieków.

  1. Kasza gryczana – naturalne wspomaganie mózgu

Jeszcze kilka wieków temu królowała na stołach. Później została wyparta przez ziemniaki, które były łagodniejsze w smaku. Choć ziemniaki również warto od czasu do czasu serwować, jako dodatek do głównego dania, jeszcze korzystniej jest co najmniej dwa razy w tygodniu sięgnąć po kaszę gryczaną.

Wyrazisty smak kaszy nie zawsze zyskuje zwolenników, ale jej wartości odżywcze mają szanse przekonać każdego.

Kasza gryczana to, podobnie jak ziarna amarantusa, bogate źródło białka i aminokwasów, których organizm sam nie jest w stanie wyprodukować. Naturalny błonnik chroni natomiast układ pokarmowy i gwarantuje oczyszczanie organizmu, zapobiegając zaparciom. W dietach odchudzających jest znacznie lepszym rozwiązaniem, niż popularne ziemniaki, bo znacznie zmniejsza uczucie głodu. Witaminy z grupy B, witamina C i E dbają o dobrą kondycję organizmu, uszczelniają naczynia krwionośne, działają antyoksydacyjnie. Magnez dba o układ nerwowy i korzystnie wpływa na pracę mózgu. Przeciwutleniacze chronią serce, układ pokarmowy i wątrobę. Ze względu na niski indeks glikemiczny, kasza gryczana polecana jest osobom, kontrolującym poziom cukru we krwi.

  1. Teff – czyli miłka abisyńska dla wymagających organizmów

Określana jest jako „pseudo zboże”. Jest niezwykle popularne w diecie Etiopczyków. W Europie, zwłaszcza w Polsce, nazwa tego zboża jest prawie nieznana. Warto jednak przyjrzeć się jej uważnie, zwłaszcza jeśli amarantus i kasza gryczana nie znajdują miejsca w jadłospisie. Jej ziarna mają orzechowy zapach i mogą różnić się kolorem.

Co ciekawe, ziarna miłki abisyńskiej zyskują popularność, dzięki temu, że stanowią doskonały zamiennik dla produktów uczulających alergików. Wspierają również układ immunologiczny, dzięki czemu organizm jest odporny na choroby i infekcje. Oprócz tego są bogate w błonnik, białko, witaminy. Nie zawierają glutenu, więc osoby z celiakią mogą spożywać je bez obaw.

Mąka z miłki abisyńskiej uznawana jest za jedną z najbezpieczniejszych dla osób, które wykazują szczególne potrzeby w zakresie zdrowego żywienia – osób zmagających się z alergiami, nietolerancjami, chorobami układu pokarmowego. Mała ilość sodu w ziarnach teff sprawia, że są one bezpieczne dla osób zmagających się z chorobami serca.

  1. Ziarna Quinoa, czyli surowe nasiona komosy ryżowej

Podobnie jak amarantus i gryka, ziarna Quinoa zaliczane są do pseudozbóż. Nasiona są bogate w skrobię, ale nie należą do zbóż. Komosę ryżową przygotowuje się równie szybko, jak kasze.

Magnez, żelazo, wapń, mangan i fosfor powodują, że komosa ryżowa jest doskonałym elementem potraw dla osób zmagających się z miażdżycą i cukrzycą. Ziarna Quinoa zawierają kwasy omega-3, które można czerpać głównie z ryb.

Ziarna można stosować jako zamiennik ziemniaków, kasz i ryżu. Sprawdza się jako dodatek do sałatek i deserów.

Na zdrowie wpływa wiele czynników. Najczęściej jednak swoje dolegliwości należy konfrontować z codzienną dietą. Wiele osób zapomina, że to, co trafia na talerz wpływa później na samopoczucie. Coraz więcej osób decyduje się na diety wegańskie lub wegetariańskie, dlatego ziarna mogą okazać się strzałem w dziesiątkę podczas komponowania posiłków. Zdrowie zaczyna się w jelitach. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w magazynie „Dr Medicus”. Zadbaj o siebie i bliskich.