Zdrowe odchudzanie – fakty i mity o odchudzaniu

Na całym świecie trwa trend na szczupłą sylwetkę i odchudzanie. Choć można polemizować i nie zgadzać się z modą na bycie fit, to szczupłe sylwetki są postrzegane jako atrakcyjniejsze i przede wszystkim zdrowsze. Niemal każdej teorii dotyczącej zdrowia i urody, towarzyszą fakty i mity. Trudno rozprawić się z nimi, nie dysponując odpowiednimi i wieloletnimi badaniami naukowymi.

Niestety większość osób sięgających po tzw. „diety cud” nie zdaje sobie sprawy z tego, że każdy organizm ma swoją własną gospodarkę. To właśnie dieta i jej poszczególne elementy powinny być dopasowane do organizmu, a nie odwrotnie. Dotyczy to również aktywności fizycznej. Sprawdź, jak schudnąć, aby nie zrujnować gospodarki swojego organizmu.

Im mniej jesz tym lepiej się czujesz

Nic bardziej mylnego!

Pamiętaj, że z pokarmów czerpiesz energię. Badania dowodzą, że najlepszym rozwiązaniem jest spożywanie 5 posiłków dziennie o regularnych porach. Pomijanie ich, powoduje spowolnienie metabolizmu, a to z kolei prowadzi do podjadania lub zwiększania porcji kolejnych zaplanowanych posiłków.

Mityczna talia osy

Nie zależy od Ciebie!

To, czy uda Ci się osiągnąć wymarzony efekt talii osy, zależy w dużej mierze od tego, jak naturalnie wygląda Twoja sylwetka. Większość kobiet, nawet po zrzuceniu kilku lub kilkunastu kilogramów nie osiąga legendarnego efektu. Jest to spowodowane naturalną budową ciała. Katowanie brzucha, aby osiągnąć „wcięcie” w talii najczęściej nie ma żadnego sensu. W tym przypadku, najlepiej skupić się na osiągnięciu płaskiego brzucha i wzmacnianiu mięśni głębokich. Przełoży się to na lepszą kondycję organizmu. W odchudzaniu nie powinno chodzić o efekt wizualny – pamiętaj, że to jak wygląda ciało podczas diety i ćwiczeń, to pozytywny efekt uboczny. Stawiaj na zdrowie i dobre samopoczucie.

Otyłość to efekt objadania się

To bardzo krzywdzący mit, który może doprowadzić do spustoszenia w organizmie!

Może okazać się, że pomimo regularnej dobrze ułożonej diety i umiarkowanej aktywności fizycznej, kilogramy nie spadają. Powodów może być co najmniej kilka, między innymi problemy zdrowotne – na przykład niedoczynność tarczycy. Każdy organizm cechuje się też innym tempem metabolizmu i to on zazwyczaj odpowiada za problemy ze zrzuceniem zbędnych kilogramów. Przemiana materii to proces złożony, odpowiadają za nią hormony i enzymy. Pokarm zamieniają w energię i mają wpływ na to, jak szybko spalamy kalorie. Jeżeli dieta i ćwiczenia nie przynoszą efektów, zamiast zwiększać ilość treningów i zmniejszać ilość kalorii, warto zastanowić się, jak przyspieszyć metabolizm.

Ostatni posiłek powinien być zjadany najpóźniej o 18

Jeżeli chodzisz spać o 21.

Trawienie pokarmu trwa zazwyczaj około 3 godzin. Sen spowalnia przemianę materii. Ważne jest więc, aby nie kłaść się do łóżka po obfitej kolacji. Oprócz 3-godzinnego odstępu, należy pamiętać, że ostatni posiłek w ciągu dnia powinien być lekki. Warto postawić na warzywa i porcję białka.

Wystarczy aktywność fizyczna, aby zgubić kilogramy

Aktywność fizyczna może być wystarczająca, jeśli chcesz utrzymać sylwetkę taką, jaka jest.

Gubienie kilogramów to proces złożony, składa się z kilku czynników – w tym z odpowiedniej diety i ćwiczeń. Do tego należy dołączyć regularność spożywania posiłków, odpowiednią ilość snu i kontrolowanie zdrowia. Redukcja masy ciała wiąże się z deficytem kalorycznym i zdrowym jedzeniem. Spożywanie wysokoprzetworzonej żywności nie poprawi zdrowia i sprawności. Spalanie tkanki tłuszczowej to proces o wiele bardziej skomplikowany niż rzeźbienie mięśni. Jeżeli przez dwa miesiące robisz brzuszki i nie widzisz efektu, sprawdź swoją dietę.

Gubienie włosów podczas odchudzania jest normalne

Nie jest!

Wypadanie włosów to bardzo wyraźny i niebezpieczny sygnał ostrzegawczy. Bagatelizowanie problemu może zrujnować gospodarkę organizmu. Wypadanie włosów w trakcie trwania diety świadczy o niedoborach. Cynk, żelazo, magnez, witamina A – niewystarczająca ich ilość w diecie może przyczynić się do osłabienia włosów. W takim wypadku skup się na wzbogaceniu diety w odpowiednie produkty. Banany, jaja, pietruszka, naturalne oleje roślinne, szpinak, mleko – to tylko niektóre produkty, które wspomogą organizm w czasie diety.

Temat odchudzania zawsze wzbudza kontrowersje. Kiedy zakładamy spodnie z poprzedniego sezonu i z zaangażowaniem wciskamy w nie kolejną nogę, powinniśmy zadać sobie pytanie nie o wygląd, ale o samopoczucie. To ono powinno wyznaczać drogę do zmiany sylwetki.

Zdrowie i energia, to dwa elementy, które warunkują to, jak działa nasz organizm. Warto poznawać swoje ciało i działać zgodnie z jego oczekiwaniami. Magazyn „Dr Medicus” inspiruje, uczy i ostrzega. Dołącz do świadomej społeczności i zdobywaj wiedzę, która uchroni Cię przed niekompetencją lekarzy. Poznaj naturalne sposoby na pozbycie się powszechnych dolegliwości. Naucz się słuchać sygnałów, które wysyła Ci organizm i odkryj dietę, dzięki której poczujesz się dobrze. Zadbaj o siebie i bliskich.