Zatoki – jak o nie zadbać naturalnymi sposobami?

chore zatoki

Niektórzy twierdzą, że zatoki istnieją wyłącznie po to, aby chorować. Problem z nimi jest tak popularny, że na jego temat powstało setki mitów. Nie każdy ma świadomość, że o zatoki można zadbać równie kompleksowo, jak o cały organizm. Profilaktyka odgrywa kluczową rolę. Jeśli raz pojawi się u Ciebie ból zatok, prawdopodobnie niebawem wróci, jak bumerang.

Przyczyn bólu zatok i często mu towarzyszącego bólu głowy może być kilka. Najpopularniejsze, to infekcja i podrażnienie. Pamiętaj, że to pierwszy front układu oddechowego, który ma za zadanie nawilżyć, przefiltrować i ogrzać powietrze, które wdychasz. Śluz który jest wytwarzany przez błonę zatrzymuje wszystkie substancje, które działają drażniąco na układ oddechowy. Jeśli system ten zawodzi, pojawia się infekcja, wywołująca stan zapalny i obrzęk.

Jak rozpoznać ból zatok?

Problem z zatokami można bardzo łatwo rozpoznać. Pojawiają się charakterystyczne objawy. Najczęściej jest to ból twarzy u nasady nosa, który nasila się przy pochylaniu. Często towarzyszą mu silne bóle głowy. Może pojawić się wydzielina spływająca po tylnej ścianie gardła – to ona odpowiada za kaszel. Zaawansowane zapalenie zatok przynosowych powoduje pogorszenie węchu i obrzęk w okolicy oczu. Ponieważ jest to infekcja, choremu może towarzyszyć gorączka.

Pamiętaj też, że czasem zatoki mogą dawać niewinne objawy w postaci przewlekłego kataru. Ten niezwiązany z zatokami trwa zazwyczaj kilka dni, ten zatokowy utrzymuje się zacznie dłużej i często powraca.

Higiena przede wszystkim

Bardzo wielu infekcji udałoby się uniknąć stosując się do kilku podstawowych zasad higieny. Podobnie jest w przypadku higieny zatok. Wirusy i bakterie są wszechobecne i stanowią najczęstszą przyczynę infekcji zatok. Można zarazić się drogą kropelkową niemal wszędzie – praca, szkoła, komunikacja miejska. Wystarczy, że ktoś z infekcją dróg oddechowych kichnie lub będzie kaszlał bez zakrywania nosa i ust.

Unikaj kontaktu z osobami, które mają infekcję dróg oddechowych. Jeżeli przywitałeś się z kimś, kto jest chory umyj dłonie wodą z mydłem. Niestety, ale poprzez dotknięcie nosa ręką, na której są bakterie lub wirusy, również możesz doprowadzić do stanów zapalnych w zatokach przynosowych.

Dbaj o czystość powietrza w mieszkaniu

To jest przestrzeń, w której masz pełną swobodę. W okresie jesienno-zimowym świeże powietrze to luksus, o którym w wielu polskich miastach można jedynie marzyć. Zadbaj więc o to, aby powietrze w mieszkaniu było wolne od zanieczyszczeń. Przede wszystkim rzuć palenie – dym nikotynowy działa drażniąco na zatoki! Jeżeli zdecydujesz się na elektryczny oczyszczacz powietrza, dbaj o to, aby filtr był zawsze czysty. Postaw na parapetach rośliny, które filtrują powietrze i pochłaniają toksyczne substancje.

Zanieczyszczenia upośledzają system śluzowo-rzęskowy, przez co dochodzi do obrzęków i przekrwienia.

Pamiętaj o nawodnieniu organizmu i nawilżaniu powietrza

Dla zatok wilgoć jest bardzo ważna i należy ją utrzymywać permanentnie, bo to sprzyja zdrowiu. Zbyt duża suchość zatok upośledza cały system śluzowo-rzęskowy, który odpowiada za nawilżanie, filtrowanie i ogrzewanie powietrza. Utrzymuj wilgotność w mieszkaniu na poziomie około 50 %. Jeżeli powietrze jest zbyt suche, używaj nawilżaczy. Najważniejszym miejscem jest sypialnia, ponieważ spędzasz w niej około 8 godzin, a sen to czas regeneracji organizmu. Możesz też brać ciepłe prysznice lub kąpiele, które doskonale nawilżą zatoki.

Nawadniaj organizm od wewnątrz, pijąc odpowiednią ilość wody. Pamiętaj, że alkohol (głównie piwo i wino) mogą powodować wzrost ciśnienia w zatokach!

Latanie i nurkowanie nie jest wskazane

Z powodu nagłej zmiany ciśnienia, osoby, które mają problemy z zatokami, mogą zmagać się z silnym bólem głowy. Problemy dotyczą latania samolotem i nurkowania. Dodatkowo podczas nurkowania w stawie czy basenie, zanieczyszczenia wody lub nadmierna ilość chloru mogą podrażniać zatoki.

Bardzo często głównym problemem, dla którego nie potrafimy zadbać o profilaktykę, jest brak wiedzy o przyczynach choroby czy dolegliwości. Idziemy po symptomach szukając przyczyny. Znając powód dolegliwości, łatwo jest zapobiec jej rozwojowi czy w ogóle pojawieniu się. Problem z zatokami może pojawić się niezależnie od pory roku czy wieku osoby chorej. Sprzyjają mu zanieczyszczone filtry klimatyzacji i – paradoksalnie – oczyszczaczy powietrza, smog, dym tytoniowy i wszelkiego rodzaju alergeny. Zadbaj o profilaktykę, aby uniknąć nieprzyjemnych zabiegów laryngologicznych.

Więcej na temat zdrowia znajdziesz w magazynie „Dr Medicus”. Zadbaj o siebie kompleksowo i zachęć bliskich do zdrowego trybu życia!