Zaparcia – bolesny i krępujący problem. Jak sobie z nim radzić?

Potrzeby fizjologiczne, to jeden z tych elementów, który ma kluczowy wpływ na codzienne funkcjonowanie i samopoczucie. Regularność wypróżnień powoduje, że czujemy się dobrze. Organizm samoistnie usuwa produkty uboczne procesu trawienia, oczyszczając przy tym jelita. Choć każdy wie, czym są zaparcia, mało kto zdaje sobie sprawę z tego, że zaburzenie rytmu wypróżnień może mieć bardzo nieprzyjemne i niebezpieczne konsekwencje zdrowotne.

Zaparcia nie tylko wywołują bolesny dyskomfort, ale i potrafią skutecznie zaburzyć rytm pracy całego organizmu. Często wywołują nieprzyjemny ból, a większość wizyt w toalecie kończy się niepowodzeniem. Kał, który zalega w jelitach, sprawia, że do organizmu przedostają się toksyny, a te z kolei najczęściej powodują szereg innych dolegliwości. Zmęczenie, brak apetytu, mdłości, ból głowy, a także „zimne poty” i pogorszenie samopoczucia.

Bardzo często ten problem występuje u kobiet w ciąży. Wiele osób wciąż wstydzi się mówić o dolegliwościach związanych z nieprawidłowym wypróżnianiem. Badania dowodzą, że nawet co druga kobieta musi zmierzyć się z zachwianiem tego rytmu. Czasem problemy są chroniczne (jak w przypadku zespołu jelita drażliwego). Zdarza się, że problem ten występuje sporadycznie, jest związany z nagłą zmianą ilości błonnika w diecie, niedoborem płynów lub małą aktywnością fizyczną. Niezależnie od tego, co jest źródłem problemów, warto poznać kilka sposobów, które usprawnią działanie jelit i pomogą usunąć toksyny z organizmu:

1. Dieta na zaparcia

Niezależnie od wieku, dieta ma kluczowy wpływ na pracę jelit. Jest to najczęstszy powód nieregularnego wypróżniania się. Wszechobecna wysoko przetworzona żywność jest niezwykle uboga w błonnik. Ten z kolei jest odpowiedzialny za zwiększenie objętości treści pokarmowej w jelicie oraz zawartości wody, a to ułatwia i przyspiesza proces przechodzenia pokarmu przez jelita.

Sięgnij po:

  • Świeże oraz suszone owoce (np. suszone śliwki lub morele na czczo) to idealna przekąska dla osób zmagających się z problemem zaparć

  • Wszystkie rośliny są bogatym źródłem błonnika, więc każdy posiłek powinien obfitować w świeże warzywa lub warzywa gotowane na parze.

  • Zwykłe pieczywo warto zamienić na pieczywo pełnoziarniste. Ziarna wspomagają oczyszczanie jelit.

  • Oliwa z oliwek i cytryna, ten sposób jest mało znany, jednak bardzo skuteczny. Podobnie jak suszone śliwki czy morele jedzone na czczo, oliwa i sok z cytryny szybko pobudzają pracę jelit.

  • Otręby są bogactwem błonnika. Połączone z jogurtem naturalnym bardzo korzystnie wpływają na pracę układu pokarmowego. Nie można zapominać, że jogurt naturalny to kultury bakterii, które wspierają procesy zachodzące w jelitach.

2. Nawadnianie organizmu

Przy zwiększonej ilości błonnika w codziennej diecie, nie można zapominać o dostatecznym nawadnianiu organizmu. Sam błonnik nie wystarczy, aby pobudzić pracę układu pokarmowego.

  • Woda (ok. 2 litrów dziennie) dzięki odpowiedniemu nawodnieniu organizmu kał ma możliwość swobodnego przemieszczania się do okrężnicy i ułatwia jego wydalenie, zmniejszając przy tym ból

  • Ziołowe herbaty (kminek, mięta, lukrecja, rumianek) mają działanie rozkurczowe dla mięśni układu pokarmowego oraz działają przeciwbakteryjne, co jest istotne przy kale zalegającym w jelicie grubym. Na zaparcia sprawdzi się też napar z mniszka lekarskiego.

3. Aktywność fizyczna

Chodzi o regularną, umiarkowaną aktywność fizyczną, która nie tylko wspomaga pracę jelit, ale także poprawia ich perystaltykę. Badania dowodzą, że najskuteczniejsze w tym przypadku będzie bieganie, jazda na rowerze oraz pływanie czyli ćwiczenia kardio.

Problem zaparć dotyka co drugą kobietę i co czwartego mężczyznę

Zaparcia wciąż są tematem tabu, ale na szczęście świadomość dotycząca tego problemu rośnie. Na pewno warto szukać naturalnych i bezpiecznych rozwiązań, bo zdrowy tryb życia, to nie tylko regularny rytm pracy organizmu, ale także dobry sen, piękny wygląd i znacznie lepsze samopoczucie.

Jeżeli temat zdrowia nie jest Ci obojętny i chcesz budować wiedzę na temat tego, jak pracuje organizm i czego potrzebuje do prawidłowego funkcjonowania, zajrzyj do magazynu „Dr Medicus”. W jednym miejscu znajdziesz porady dotyczące tego, jak walczyć z popularnymi dolegliwościami oraz jak prawidłowo rozpoznawać schorzenia i zapobiegać im w naturalny i bezpieczny sposób. Chroń zdrowie swoje i swoich bliskich!