Zapalenie pęcherza – zwykła infekcja czy śmiertelna choroba?

zapalenie pęcherza

Biegasz do łazienki co 5 minut? Uczucie pieczenia i swędzenia w okolicach intymnych nie daje Ci spokoju? To mogą być objawy zapalenia pęcherza moczowego. Zazwyczaj wywołują je niegroźne drobnoustroje, jednak zaniechanie leczenia może doprowadzić do poważnych komplikacji zagrażających zdrowiu, a nawet życiu!

Na zapalenie pęcherza 50 razy częściej cierpią kobiety niż mężczyźni. To dlatego niemal każda dorosła kobieta pamięta słowa własnej babci lub mamy, które przestrzegały przed siadaniem na kamieniach i betonie. Miały rację – przyczyną tego schorzenia może być wyziębienie okolicy nerek i podbrzusza. Ale to nie ten czynnik jest najgroźniejszy…

Nie bagatelizuj objawów

Za większość zakażeń układu moczowego odpowiada pałeczka okrężnicy (Escherichia coli), która naturalnie występuje w układzie pokarmowym i wydalniczym. Jednak, gdy przedostanie się w okolice cewki moczowej, bakterie zaczynają szybko się namnażać. Następnie wędrują wyżej i przyklejają się do ścian pęcherza powodując bolesne zapalenie. Jeśli w porę nie wykryje się właściwej przyczyny tych dolegliwości, może ona doprowadzić do poważnych powikłań.

Powiedzmy sobie szczerze – często bagatelizujemy zapalenie pęcherza. Wierząc, że jedzenie żurawiny lub czarnej porzeczki rozwiąże piekący problem. Kiedy już wybierzemy się do lekarza, zapewne dostaniemy od niego receptę na drogą maść lub płyn do higieny intymnej. Preparaty, które mimo wysokiej ceny, jedynie łagodzą infekcję. Objawy stają się mniej uciążliwe i wydaje się, że problem mamy z głowy… A w rzeczywistości bakterie nadal bez przeszkód się rozmnażają i atakują organy wewnętrzne.

Zapalenie pęcherza – nerki w niebezpieczeństwie

Czerwona lampka powinna się nam zapalić w momencie, gdy lekarz nie zalecił badania moczu. To podstawowa procedura w przypadku podejrzenia zapalenia pęcherza. Wielu specjalistów nie mówi o tym głośno, ale nieleczona infekcja pęcherza może doprowadzić do stanu zapalnego i niewydolności nerek! W takiej sytuacji ratunkiem jest już tylko przeszczep. A przecież można temu zapobiec zanim pojawią się nudności, ból w okolicach nerek czy krew w moczu1.

Wystarczy tylko mieć odpowiednią wiedzę. Dowiedz się więcej o tym, jak uchronić się przed zapaleniem pęcherza:

Kliknij tutaj, aby zapoznać się z prenumeratą magazynu Dr Medicus i nie ryzykuj więcej swojego zdrowia!

1. J. Duława, Zakażenia układu moczowego – VADEMECUM. Medycyna Praktyczna, Kraków 1998