Groźne zaburzenia hormonalne. Jak im przeciwdziałać?

Hormony to związki chemiczne w naszym organizmie, wydzielane przez układ narządów wyposażonych w odpowiednie gruczoły. Te narządy to m.in. trzustka, tarczyca, przysadka mózgowa, szyszynka oraz nadnercza. Odpowiednie poziomy hormonów są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania całego organizmu.

Gdy praca jednego lub kilku narządów układu hormonalnego zostaje zaburzona, może dochodzić do zachwiania gospodarki hormonalnej. To z kolei prowadzi do występowania wielu uciążliwych dolegliwości, a z czasem nawet do ciężkich chorób – zarówno fizycznych, jak i psychicznych.

 

Zaburzenia hormonalne – jak się objawiają?

  1. Nadmierne przybieranie na wadze lub chudnięcie – często związane z nieprawidłowym funkcjonowaniem tarczycy (nadczynność lub niedoczynność)
  2. Zaburzenia cyklu menstruacyjnego – nieregularne miesiączki lub całkowity brak menstruacji
  3. Problemy skórne, trądzik, suchość skóry
  4. Wypadanie włosów lub nadmierne owłosienie – najczęściej spowodowane zaburzeniami hormonów płciowych
  5. Spadek libido, problemy z zajściem w ciążę lub bezpłodność
  6. Problemy psychiczne – obniżenie lub wahania nastroju, depresja, nerwica, zaburzenia lękowe, ataki paniki, a nawet napady agresji
  7. Ciągłe zmęczenie lub problemy z zasypianiem

 

Problemy hormonalne należy traktować bardzo poważnie. Najczęściej są one wywołane przez:

 

Niezdrową dietę

Żywność wpływa na funkcjonowanie całego organizmu, w tym układu hormonalnego. Do nieprawidłowego funkcjonowania układu hormonalnego przyczynia się dieta uboga w witaminy i minerały, takie jak magnez i witamina B6. Są one niezbędne do metabolizowania hormonów w wątrobie. Szkodliwe dla ludzkiego układu hormonalnego jest również spożywanie produktów sztucznie poddawanych działaniu hormonów (głównie wołowiny oraz drobiu).

 

Stres

Hormony wydzielane podczas stresu w niewielkich ilościach mogą działać pozytywnie na nasz organizm. Niestety, nadmiar hormonów stresu wywołuje szkody w organizmie. Przede wszystkim powoduje zmiany w cyklu miesiączkowym oraz wypadanie włosów. Nadmiar hormonów stresu może również doprowadzać do rozwoju poważniejszych dolegliwości, takich jak nadciśnienie tętnicze, zaburzenia pamięci, otyłość, a nawet nowotwory.

 

Nieprawidłową higienę snu

Jakość snu wpływa na funkcjonowanie hormonów i odwrotnie. Gdy śpimy, nasza szyszynka wytwarza hormon – melatoninę. Wytwarzana jest ona niemal wyłącznie w ciemności. To właśnie ona wpływa na prawidłowe funkcjonowanie naszego zegara biologicznego – odpowiada za regulację rytmu snu i czuwania. Zbyt niski poziom melatoniny prowadzi do bezsenności.

Z kolei sen w odpowiednich godzinach (23:00 – 06:00) jest niezbędny do produkcji tego hormonu. Chodzenie spać w nieodpowiednich godzinach i spędzanie wieczorów przy sztucznym świetle z ekranu telewizora lub komputera hamuje produkcję tego hormonu. Niedobór melatoniny, oprócz bezsenności prowadzi do problemów z pamięcią i koncentracją, zaburzeń cyklu menstruacyjnego, przedwczesnego dojrzewania płciowego i przedwczesnej menopauzy.

 

Naturalne sposoby leczenia

Zlekceważone zaburzenia hormonalne mogą doprowadzić do rozwoju wielu chorób. Aby się przed nimi chronić należy uregulować swoją gospodarkę hormonalną. Można to zrobić przy pomocy naturalnych metod, jednak aby były skuteczne, należy być konsekwentnym w ich stosowaniu i uzbroić się w cierpliwość.

 

Po jakie zioła i olejki eteryczne warto sięgnąć?

  1. Mirra – jest bogata w terpenoidy, które pomagają zmniejszać stany zapalne i chronią przed nowotworami hormonozależnymi. Łagodzi objawy chorób autoimmunologicznych, takich jak choroba Hashimoto.
  2. Trawa cytrynowa – ma silne właściwości przeciwzapalne. Pomaga radzić sobie z objawami osłabionego funkcjonowania tarczycy. Redukuje stres oksydacyjny.
  3. Rozmaryn – może być pomocny w zwalczaniu objawów niedoczynności tarczycy.
  4. Niepokalanek pospolity – reguluje pracę przysadki mózgowej odpowiedzialnej za produkcję hormonów.
  5. Ostropest plamisty – oczyszcza wątrobę. Zanieczyszczona wątroba powoduje nadmierne wydzielanie hormonów estrogenowych i niedobór progesteronu. Dzięki detoksykacji wątroby, ostropest reguluje poziom hormonów.

 

Zdrowa dieta

Odpowiednia dieta to także spożywanie posiłków o stałych porach (najlepiej co 3-4 godziny). Do zachowania zdrowia i właściwego poziomu hormonów potrzebne są witaminy z grupy B oraz magnez. Ich najlepszym źródłem są warzywa i owoce, m.in.: truskawki, winogrona, brzoskwinie, marchew, jabłka, szpinak, awokado i szparagi.

Do zachowania równowagi hormonalnej potrzebne są również witamina C, flawonoidy i kwas foliowy. Można je znaleźć w jarmużu, rzodkiewce, brokułach, ananasie, cytrusach, papryce i czarnych jagodach.

Do złagodzenia stanów zapalnych narządów układu hormonalnego potrzebne są kwasy Omega 3 i 6. Łagodzą skurcze miesiączkowe, równoważą produkcję hormonów, spowalniają tętno, wspomagają oczyszczenie wątroby. Ponadto chronią przed zachorowaniem na nowotwory hormonozależne.

 

Zmiana stylu życia

Przede wszystkim postaraj się odzyskać naturalny biorytm snu. Kładź się spać przed godziną 23:00. Przed snem staraj się zrelaksować i wyciszyć. Wieczorem nie korzystaj z urządzeń elektronicznych i nie siedź do późna przy intensywnym świetle. Unikaj sytuacji i czynników stresowych. Medytuj, uprawiaj sport, nie pal papierosów i nie sięgaj za często po alkohol.

Zaburzenia hormonalne są bardzo trudne do wyleczenia. Zarówno leczenie farmakologiczne, jak i naturalne może trwać latami. Pierwszym i najważniejszym krokiem w stronę uregulowania poziomu hormonów jest zmiana stylu życia i odżywiania – nawet przy równoległym leczeniu farmakologicznym.

Wiedza i świadomość są niezbędne do zachowania zdrowia i dobrego samopoczucia. Jeżeli chcesz zgłębiać swoją wiedzę na temat naturalnych metod leczenia i zapobiegania chorobom, koniecznie czytaj magazyn „Dr Medicus”. Zapisz się do darmowego newslettera, aby otrzymywać powiadomienia o najnowszych artykułach. Nie zwlekaj i zadbaj o swoje zdrowie zanim będzie za późno.