Zabójczy tętniak – jak możesz go wykryć?

tętniak

Tętniak to niezwykle podstępne schorzenie – atakuje gwałtownie nie dając wcześniej wyraźnych objawów. A co gorsza, jego pęknięcie zazwyczaj kończy się śmiercią chorego. Czy można tego uniknąć? Oczywiście, że tak! Ale do tego niezbędna jest wiedza o symptomach, które ostrzegają, że w naszym organizmie dzieje się coś bardzo złego.

Tętniak to tykająca bomba

Trudno powiedzieć, co tak naprawdę stoi za powstaniem tętnika mózgu. Schorzenie to może rozwinąć się praktycznie u każdego1. Zdaniem lekarzy w grupie podwyższonego ryzyka są głównie osoby po przebytych wypadkach, wieloletni palacze, kobiety po 40. roku życia oraz chorzy na miażdżycę. Wykrycie tętniaka jest jednak bardzo trudne. Najczęściej lekarz przez przypadek odkrywa jego istnienie podczas rutynowych badań, np. tomografii komputerowej. Chory może więc w takiej sytuacji mówić o prawdziwym szczęściu.

Z tętniakiem można wygrać

Statystyki nie pozostawiają złudzeń – tętniaki naczyń krwionośnych tworzą się bardzo często. Każdego roku ponad 500 tys. osób umiera z powodu ich nagłego pęknięcia. Części tych zgonów można by było uniknąć, gdyby choremu w porę została udzielona pomoc. Na kilka dni przed pęknięciem, tętniak daje bowiem o sobie znać za pomocą bardzo charakterystycznych objawów2. Pojawia się wtedy min.:

• ostry ból głowy,

• nudności,

• światłowstręt,

• sztywność karku,

• osłabienie.

Symptomów tych nie powinno się bagatelizować, nawet jeśli po krótkim czasie samoistnie ustąpią. Może być to bowiem znak, że krwawienie z pękającego tętniaka nie jest zbyt obfite. Ale nawet wtedy, Twoje życie jest już poważnie zagrożone. Tylko szybka reakcja może Cię uratować.

Więcej informacji o wczesnym wykrywaniu tętniaków znajdziesz w najnowszym numerze magazynu zdrowotnego Dr Medicus

1. A. I. Gziut, R.J. Gil, Tętniaki tętnic wieńcowych, Warszawa 2008, s. 12.
2 M. Mak, J. Skiba, A. Kuc, M. Gemel, Pękniecie tętniaka serca jako ciężkie powikłanie zawału serca, Wrocław 2011, s.45.