Wypadanie włosów – przyczyny i zapobieganie

wypadanie włosów przyczyny i leczenie

Wypadanie włosów może dotykać każdego, niezależnie od płci i wieku. Fakt, że zmiana pory roku skutecznie nasila ten proces – zwłaszcza jesienią i wiosną, usypia naszą czujność. Nie mamy możliwości policzyć wszystkich włosów, które wypadną, więc często nie mamy świadomości, że włosy znikają ponad normę.

Niewiele osób zdaje sobie sprawę, że przyczyn wypadania włosów przede wszystkim należy doszukiwać się w problemach ze zdrowiem. Niepodważaną prawdą jest to, że włosy również wysyłają sygnały o rozwijającej się chorobie lub niedoborach w organizmie. Ich stan może więcej powiedzieć o naszym zdrowiu niż samopoczucie. Czynników pobudzających włosy do wypadania jest wiele. Dowiedz się, kiedy wypadanie włosów powinno być niepokojące i znajdź przyczynę problemu.

Wszystko w normie

Jesień i wiosna, to czas zakończenia cyklu rozwojowego włosa. To właśnie wtedy dostrzegamy wzmożone wypadanie. Każdego dnia może ubywać nawet około 100 włosów. Liczba ta mieści się w granicach normy i nie musi wzbudzać niepokoju. Choć skontrolowanie jej może być trudne, warto obserwować włosy o każdej porze roku, aby zweryfikować, czy ich wypadanie nie jest zbyt wzmożone. Kiedy zaczynają wypadać garściami, trzeba reagować szybko.

Choroby skóry głowy

Łuszczyca, łojotokowe zapalenie skóry, infekcje grzybicze – w pierwszej kolejności należy przyjrzeć się skórze głowy.

1. Grzybica skóry głowy to coraz częściej diagnozowany problem. Jest wywoływana przez grzyby, które są stałym elementem mikroflory człowieka.

2. Łojotokowe zapalenie skóry głowy jest spowodowane złą pracą gruczołów łojowych, niestety ma charakter nawrotowy. Skóra produkuje zbyt dużą ilość sebum ze zwiększoną ilością estrów i kwasów tłuszczowych. Włosy zaczynają wypadać.

3. Łuszczyca łatwo ją rozpoznać po zaczerwienionych, łuszczących się ogniskach na skórze głowy. Bardzo często jest tak, ze sama łuszczyca ma nieduży wpływ na wypadanie włosów, a bardziej drapanie osłabionej już skóry.

Przy chorobach skóry głowy, proces wypadania zostaje wzmożony po ok. 2 miesiącach od pojawienia się infekcji.

Stres – długotrwały problem

Badania dowodzą, że może być jedną z podstawowych przyczyn wypadania włosów. Może dotknąć osób w każdym wieku. Również dzieci są narażone wtedy na wypadanie włosów. W tym przypadku wskazana jest terapia psychologiczna i wdrożenie kilku zasad pomagających się zrelaksować i odpocząć.

Dieta – niedobory

Dieta uboga w witaminy i minerały może odbić się na kondycji całego organizmu. Począwszy od wyglądu skóry, po łamliwe paznokcie, wypadanie włosów a skończywszy na złym samopoczuciu. Niedobory dietetyczne powodują osłabienie cebulek włosów. Ważne jest, aby organizmowi dostarczać odpowiednią ilość białka – jego brak może być przyczyną stopniowego łysienia. Podobnie jest w przypadku żelaza i cynku.

Oprócz wzbogacenia diety, warto rozpatrzyć domowe maski z drożdży piekarskich, które od zewnątrz dostarczą cebulkom włosa duże ilości cynku. Żelaza dostarczy czerwone mięso, a witaminy znajdziemy w warzywach i owocach.

Hormony – zaburzenia gospodarki

Zaburzenia gospodarki hormonalnej najczęściej występują u kobiet i mają kluczowe znaczenie dla kondycji włosów. Jeśli dostrzegasz wzmożone wypadanie włosów i równolegle cierpisz na zaburzenia cyklu miesiączkowego, przyjmujesz antykoncepcję hormonalną, jesteś w ciąży lub przechodzić menopauzę, przyczyn należy doszukiwać się w zaburzeniach gospodarki hormonalnej. Warto również zbadać tarczycę – jej choroby skutecznie osłabiają włosy i powodują ich wypadanie.

Pielęgnacja włosów – dopasuj ją do swoich włosów

Jeżeli wyniki badań są w normie, wykluczymy stres, choroby skóry, warto zwrócić uwagę na pielęgnację kosmetykami. Drogeryjne półki uginają się od szamponów i odżywek z ciężkimi składnikami i silikonami, które mogą obciążać bardzo delikatne włosy. Pomocne mogą okazać się delikatne kosmetyki. Często również te dedykowane małym dzieciom. Na kondycję włosów może mieć wpływ również powietrze. W lecie – gorące, osłabiające, w zimie – mroźne i suche. Bez odpowiedniej termo ochrony bardzo trudno jest utrzymać włosy w dobrym stanie. Przy długotrwałej złej pielęgnacji stają się słabe i zaczynają wypadać.

Domowa pielęgnacja – naturalna i bezpieczna

Pielęgnacja włosów powinna przebiegać kilku etapowo i powinna być dopasowana do rodzaju włosów.

Warto sięgać po sprawdzone, domowe maski, aby przywrócić włosom siłę i blask, a także wcierki wzmacniające cebulki włosa i pobudzające go do wzrostu. Pomocne mogą okazać się także masaże skóry głowy – można je wykonywać podczas nakładania wcierki, maski z drożdży. Osobom, które mają dłuższe włosy zaleca się wykonywanie takiego masażu głową w dół, aby uniknąć ocierania włosa o włos. Zwiększa się wtedy dostęp do skóry głowy.

Zdrowie jest najważniejsze, a w przypadku włosów zdrowie i uroda idą ze sobą w parze. Jeżeli ten temat Cię zainteresował i chcesz przez cały rok mieć wpływ na swój organizm, zajrzyj do magazynu „Dr Medicus”. Fundamentem zdrowego trybu życia jest wiedza i świadomość. Chroń siebie i bliskich.