7 rzeczy, których nie wiesz o olejku eukaliptusowym

Użycie zaledwie kilku kropel olejku eukaliptusowego może pomóc w zwalczeniu aż siedmiu różnego typu poważnych dolegliwości i problemów zdrowotnych. Właściwości antybakteryjne, przeciwgrzybicze i przeciwzapalne tej substancji znane są od wieków. W połączeniu z silnym, wyrazistym zapachem i efektem chłodzącym czynią one z olejku eukaliptusowego fantastyczny oręż w walce o nasze dobre zdrowie. Niestety, wciąż zbyt często przechodzimy obojętnie obok tej wspaniałej substancji…

Nie tylko dla pand

Wiecznie zielone, mięsiste liście z niewielkimi zagłębieniami kojarzymy głównie z dokumentów przyrodniczych. Obok nich w głowie pojawia się natychmiast obraz koali, która spędza większość czasu na najwyższych drzewach, objadając się eukaliptusowymi przysmakami. To obraz tak popularny, że niemal całkowicie wypiera u wielu osób sam fakt istnienia olejku eukaliptusowego. Szkoda, bo z wielu badań wynika, że jest to jedna z najbardziej wartościowych substancji, jakie dała nam natura.

Olejek chętnie wykorzystywany jest m.in. w kosmetologii i medycynie naturalnej. Popularny również w aromaterapii – uspokaja oraz koi zmysły. Poza tym ma jednak aż 7 innych właściwości, dzięki którym może być dla nas bardzo pomocny.

Do rany przyłóż!

Jedną z najmniej znanych cech, jakie posiada olejek eukaliptusowy jest jego zdolność do doskonałego odkażania ran. Wspomniane wcześniej uczucie chłodu odgrywa tu najistotniejszą rolę. To właśnie efekt wpływu na nasz organizm i tego, jak substancja łagodzi ból oraz wspomaga proces gojenia się rany.

Aby zrobić opatrunek, z wykorzystaniem olejku, nie potrzeba szczególnie dużo zachodu. Wystarczy tylko niewielką ilość substancji nałożyć na skaleczenie, ranę lub poparzenie. Potem warto szczelnie zakryć ranę przy pomocy gazy i bandażu. To pozwoli utrzymać substancję we właściwym miejscu i wzmocnić jej oddziaływanie. Taki opatrunek zapobiega także tworzeniu się infekcji.

Przeciwgrzybiczy i obkurczający

Rozsmarowany na klatce piersiowej (a także wdychany regularnie), olejek eukaliptusowy  może skutecznie pomóc w pozbyciu się problemów z oddychaniem. Dodatkowo przy duszącym kaszlu i przy przeziębieniu, warto regularnie używać olejku do inhalacji. Dzięki swoim silnym aromatom oczyści on nasze drogi oddechowe i szybko przywróci pełną sprawność.

Olejek eukaliptusowy na bóle mięśni i stawów

Nie bez powodu, olejek eukaliptusowy znajdziemy w preparatach łagodzących bóle stawów i przeciążenia. Tak się składa, że substancja ta ma działanie przeciwzapalne oraz przeciwbólowe. I to właśnie dlatego doskonale sprawdza się przy wszelkiego typu urazach i nadwerężeniach związanych z koścmi, stawami czy ścięgnami. Dobrze spisuje się również w leczeniu więzadeł oraz minimalizowaniu bólów reumatycznych. Uczucie chłodów przenika do ogniska bólu, łagodząc go i zmniejszając dolegliwość.

Na walkę z wszami

Już kilka kropli olejku eukaliptusowego pozwoli pozbyć się wesz. Olejek jest świetnym zamiennikiem dla przepełnionych chemią preparatów dedykowanych do walki z tymi insektami. Ostre chemiczne substancje przenikają skórę głowy i mogą być niebezpieczne dla organizmu (podrażniać, wywoływać stany zapalne lub prowokować wypadanie włosów), dlatego warto sięgnąć po bezpieczną i skuteczną alternatywę.

Olejek eukaliptusowy do walki z alergią

Otwiera płuca oraz zatoki, poprawia krążenie i łagodzi objawy alergii. Cytronela zawarta w eukaliptusie działa przeciwbólowo i przeciwzapalnie, ale przede wszystkim posiada silne oddziaływanie wykrztuśnie. Wspomaga oczyszczanie organizmu z toksyn oraz szkodliwych alergenów. Olejek może stać się alternatywą również dla leków przeciwalergicznych.

Odprężający i relaksujący

Powszechnie olejek eukaliptusowy wykorzystywany jest do aromaterapii. Zapach działa nie tylko relaksująco, ale także pobudzająco. Dzięki temu, że rozszerza naczynia krwionośne, zwiększa przepływ krwi do mózgu – a to z kolei stymuluje umysł do pracy. Po kilku wdechach możemy spodziewać się lepszego nastroju i ukojenia nerwów, ale też większej spostrzegawczości i poprawy naszych zdolności do analitycznego myślenia.

Odświeża jamę ustną

Pasty i płyny do płukania jamy ustnej dostępne w drogeriach bardzo często zawierają w swoim składzie olejek eukaliptusowy. Ma on nie tylko antybakteryjne działanie, ale także charakter silnie odświeżający. Ponadto zapobiega infekcjom i łagodzi podrażnienia dziąseł. Jak go stosować?

Taki domowy płyn do płukania jamy ustnej możemy przygotować, dodając do olejku eukaliptusowego odrobinę wody oraz olejku z mięty pieprzowej. Nastęnie warto całość dokładnie wymieszać. To substancja, która powinna świetnie sprawdzic się jako alternatywa dla ogólnodostępnych preparatów.

Więcej na temat naturalnych metod leczenia i wspomagania pracy organizmu, dowiesz się z magazynu „Dr Medicus”. Znajdziesz tam ciekawe porady, zalecenia i analizy, które wskażą Ci, jak dbać o zdrowie, bez zbędnego obciążania wątroby.