Chcesz długo żyć i nie chorować? Jedz te warzywa!

Warzywa są podstawowym składnikiem zdrowej diety. To źródło witamin i minerałów, które biorą udział we wszystkich procesach zachodzących w organizmie. Warzywa mają wiele zalet: są niskokaloryczne, mogą być spożywane w różnych postaciach (surowe, gotowane, pieczone, grillowane), a na dodatek są tanie i łatwo dostępne. Jedząc je regularnie możesz uniknąć wielu chorób. Które warzywa zagwarantują Ci zdrowie i dobre samopoczucie?

Warzywa na zdrowie – poznaj 14 najlepszych!

 

  • Szpinak – szklanka surowego szpinaku pokrywa 56% dziennego zapotrzebowania na witaminę A i prawie 100% dziennego zapotrzebowania na witaminę K. Wspiera prawidłowe funkcjonowanie układu sercowo-naczyniowego.

  • Marchewka – jest doskonałym źródłem witaminy A: szklanka marchwi pokrywa 428% dziennego zapotrzebowania na tą witaminę. Warzywo zawiera beta-karoten, który jest antyoksydantem i pełni ważną rolę w profilaktyce nowotworowej. Jest źródłem witamin C i K oraz potasu.

  • Brokuły – szklanka brokułów wystarczy, żeby całkowicie pokryć dzienne zapotrzebowanie organizmu na witaminy C i K. Są bogatym źródłem kwasu foliowego, manganu i potasu. Uznaje się je za naturalny lek przeciwnowotworowy.

  • Czosnek – reguluje poziom cukru we krwi, wspiera pracę serca i zapobiega rozwojowi komórek nowotworowych.

  • Brukselka – zawiera kamferol (związek zaliczany do flawonoidów), który ma korzystny wpływ na cały organizm i chroni przed rakiem. Kamferol niszczy wolne rodniki wywołujące choroby. Warzywo wspomaga oczyszczanie organizmu z toksyn.

  • Jarmuż – jest doskonałym źródłem witamin z grupy B, wapnia, potasu i miedzi. Jedna porcja jarmużu całkowicie zaspokaja dzienne zapotrzebowanie organizmu na witaminy A, C i K.

  • Zielony groszek – jest bogaty w substancje odżywcze. Szklanka groszku pokrywa połowę dziennego zapotrzebowania na witaminę K. Groszek dba o zdrowe kości, zapobiega pojawianiu się oznak starzenia i łagodzi depresję. Jest niskokaloryczny – 1 szklanka groszku to tylko 118 kcal.

  • Botwina – według badań wyciąg z botwiny znacząco łagodzi objawy cukrzycy. Warzywo obniża poziom cukru we krwi i działa przeciwutleniająco. Dodatkowo chroni wątrobę i nerki przed uszkodzeniem spowodowanym cukrzycą.

  • Imbir – medycyna naturalna wykorzystuje go jako naturalny środek przeciwwymiotny. Badania dowodzą, że spożywanie imbiru przez kobiety ciężarne skutecznie łagodzi poranne mdłości.

  • Szparagi – jedzenie szparagów podczas ciąży zapobiega występowaniu wad wrodzonych u dzieci. Pół szklanki szparagów w 1/3 pokrywa dzienne zapotrzebowanie na kwas foliowy.

  • Czerwona kapusta – redukuje przewlekły stan zapalny, chroni serce i wątrobę, obniża poziom cholesterolu we krwi. Jedna porcja surowej, czerwonej kapusty pokrywa 85% dziennego zapotrzebowania na witaminę C.

  • Bataty – jeden średniej wielkości batat pokrywa 438% dziennego zapotrzebowania na witaminę A. Słodkie ziemniaki zawierają dużo białka, błonnika, manganu i witaminy C.

  • Kapusta – zmniejsza ryzyko zachorowania na jaskrę, która może prowadzić do utraty wzroku. Liczne badania dowodzą, że kapusta zapobiega rozwojowi raka prostaty.

  • Kalarepa – bez względu na to, czy jest spożywana na surowo czy ugotowana, ma wiele cennych właściwości dla zdrowia. Jest źródłem witaminy C i błonnika.

Warzywa dobre na wszystko?

Właściwa dieta jest kluczem do zdrowia – często okazuje się nawet skuteczniejsza od popularnych leków. Nie kupuj przetworzonej, chemicznej żywności produkowanej przez wielkie koncerny. Sięgaj po świeże warzywa: tylko dzięki uchronisz się przed tragicznymi w skutkach chorobami. Chcesz wiedzieć więcej? Czytaj magazyn „Dr Medicus”, bądź świadomym konsumentem i nie pozwól się oszukiwać!