Trawa pszeniczna i jęczmienna – źródło zdrowia

trawa pszeniczna i jęczmienna

Każdy doskonale zdaje sobie sprawę, że warzywa i owoce w diecie to fundament zdrowia. Niewiele osób wie, że równie cennym źródłem wielu składników odżywczych są jęczmień i pszenica. Ich ziarna to bogactwo białka i bioaktywnych składników, których najwięcej znajduje się w trawach o wysokości około 25 cm.

Młoda trawa pszeniczna i jęczmienna nie różnią się pod względem właściwości odżywczych. Ważnym aspektem jest jednak strawność – pszenica nie jest trawiona z taką łatwością jak jęczmień. Obie jednak znalazły się w kategorii „superfoods”. Nie zawierają glutenu, więc są odpowiednie dla osób z alergią na jęczmień bądź pszenicę!

Trawa jęczmienna i pszeniczna – korzyści dla organizmu

Zanim skupimy się na właściwościach trawy jęczmiennej i pszenicznej, warto dowiedzieć się w jakich przypadkach zwrócić na nie szczególną uwagę.

  • Główną wartością traw jest wspieranie odporności. O odporność organizmu warto dbać przez cały rok. W okresie grypowym bardzo trudno jest ominąć chorobę, jeśli organizm zmaga się z niedoborami.

  • Trawy stanowią silny antyoksydant – to również istotny element w kontekście odporności i samopoczucia. Dzięki temu wspomaga też walkę z bezsennością.

  • Polecane są osobom zmagającym się z anemią, trawy walczą z niedokrwistością.

  • Dieta bogata w trawy może łagodzić problemy ze skórą.

  • Wszelkie schorzenia jelit, problemy z trawieniem czy owrzodzenia są sygnałem, że należy zmienić dietę. Wartością dodaną będzie trawa jęczmienna i pszeniczna.

  • Z racji tego, że są silnym antyoksydantem skutecznie spowalniają procesy starzenia.

  • Łagodzą wszelkie stany zapalne z jakimi zmaga się organizm.

  • Wpływają na obniżenie cholesterolu i zapobiegają miażdżycy

  • Mogą przyczynić się do zwiększenia wytrzymałości organizmu i łagodzić dolegliwości bólowe.

  • Wykazują działanie antynowotworowe.

Właściwości trawy pszenicznej i jęczmiennej

Korzyści z jedzenia traw mają swoje źródło w ich właściwościach. Zarówno trawa pszeniczna jak i jęczmienna jest bogata w witaminy z grupy B – w tym również kwas foliowy znany jako witamina B9. Zawierają również witaminy A, E i C – stąd korzystny wpływ na skórę i skuteczne wsparcie odporności organizmu. Witaminy E i C są znane głównie jako przeciwutleniacze. Co ciekawe trawa jęczmienna zawiera niewielkie ilości witaminy B12, która niezwykle rzadko występuje w roślinach. Dlatego doskonale sprawdzi się w dietach wegańskich. Trawy zawierają potas, żelazo, magnez, miedź, wapń, chrom oraz cynk. Na poprawę trawienia i ogólne funkcjonowanie organizmu mają wpływ enzymy oraz błonnik – głównie w przypadku trawy jęczmiennej, o czym wspomnieliśmy na początku. Za sprawą chlorofilu usuwane są wszelkie toksyny i metale ciężkie.

Jak je spożywać?

Ponieważ trudno jest rozbić strukturę trawy przez dużą zawartość błonnika, warto najpierw zalać ją ciepłą wodą, a następnie zblendować i odstawić na około 2-3 godziny do lodówki. Na koniec wlej napój do sokowirówki – to jest najprostszy sposób lub przeciśnij przez gazę. W ten sposób otrzymasz pełnowartościowy napój, który możesz pić codziennie w niewielkich ilościach (ok. 30 ml).

Trawę pszeniczną czy jęczmienną możesz stosować również zewnętrznie na rany, siniaki, wysypki, oparzenia czy owrzodzenia. Przyspieszy gojenie i zadziała kojąco.

O tym, dlaczego trawa jęczmienna jest tak wyjątkowa, decyduje niezwykła kombinacja składników odżywczych i enzymów trawiennych. Trawa jęczmienna zawiera aż 38 aminokwasów, a naturalne składniki odżywcze, to przede wszystkim witaminy, białka i minerały.

Graj w zielone

Zielone produkty dzięki dużej zawartości chlorofilu mają właściwości lecznicze – zostało to potwierdzone badaniami. Między innymi właśnie dlatego tak często mówi się o detoksie „zielonymi koktajlami”. Jest to kolor, który należy kojarzyć z usuwaniem toksyn i poprawą samopoczucia. Oczyszczanie organizmu wiąże się z większą dawką energii, zdrowiem i motywacją do wszelkiego rodzaju działań.

Samodzielna hodowla zbóż, warzyw i owoców to gwarancja jakości!

Dobrze zbilansowana dieta, zawierająca odpowiednie składniki odżywcze, to fundament zdrowia. Po produkty spożywcze najlepiej udać się do sklepu ze zdrową żywnością, aby mieć pewność, że to co ląduje na talerzu dostarcza organizmowi wszystkiego co najlepsze. Trawę pszeniczną czy jęczmienną można hodować samodzielnie w domowym zaciszu – to najwyższa gwarancja jakości! Pamiętajmy, że trawy te pod postacią proszku lub tabletek zawierają nieco mniej białka, beta-karotenu czy chlorofilu niż świeżo przygotowany sok.

Dietę połącz z regularną aktywnością fizyczną i odpowiednią ilością odpoczynku. Pamiętaj, że o zdrowie należy dbać codziennie. Więcej na ten temat znajdziesz w magazynie „Dr Medicus”.