Jak skutecznie zwalczać trądzik?

Gładka i promienna cera bez niedoskonałości to marzenie wielu kobiet. Coraz częściej także mężczyźni poszukują metod na pozbycie się niechcianych pryszczy czy zaskórników. Niewiele osób zdaje sobie jednak sprawę z tego, że problemy z trądzikiem dotyczą niemal 85% osób w wieku 12-30 lat. Jest to najczęściej występujący stan zapalny skóry, popularny głównie (choć nie tylko) wśród osób w okresie dojrzewania. Nazywa się go trądzikiem młodzieńczym. Oprócz niego, wymienia się także trzy inne rodzaje trądziku i choć dają różne objawy, przyczyny ich powstawania są podobne.

Trądzik nie zagraża zdrowiu!

Wręcz przeciwnie – jest normalną reakcją na zmiany zachodzące w organizmie młodego człowieka. Choć o trądziku mówi się jako o chorobie gruczołów łojowych i ujść mieszków włosowych, warto znać kilka faktów, które pozwolą nie tylko zaakceptować stan cery, ale też spokojnie i efektywnie walczyć ze zmianami. Agresywne zwalczanie trądziku może wywołać efekt odwrotny do zamierzonego, a co gorsza pozostawić na twarzy wiele blizn, których trudno się pozbyć.

Kiedy zacząć działać?

Choć najpopularniejszy jest trądzik młodzieńczy, trądzik pospolity może dotykać ludzi w różnym wieku. Zmiany najczęściej pojawiają się na twarzy, ale mogą umiejscowić się także na innych obszarach skóry (np. na plecach). Trądzik charakteryzuje się wykwitami skórnymi, które nie muszą mieć charakteru zapalnego (mikrozaskórniki) –  jest to łagodna wersja zmian, które nie pozostawiają blizn. Grudki, krosty czy torbiele stanowiące stan zapalny po wyleczeniu mogą pozostawiać ślady.

Przyczyny powstawania trądziku

• Zmiany hormonalne – zarówno w przypadku osób młodych, jak i w okresie pokwitania
    • Uwarunkowania genetyczne – jeżeli rodzice chorowali lub chorują na trądzik, istnieje bardzo duże ryzyko pojawienia się ostrej odmiany trądziku także u dziecka
    • Grzyby i bakterie – często przyczyną jest nieodpowiednia higiena, choć nie zawsze. Na skórze człowieka żyją bakterie, które mogą być przyczyną powstawania zmian, ale nie muszą.
    • Leki i tłuste kosmetyki – należy czytać skład, jeżeli skóra jest tłusta i często pojawiają się na niej wykwity, warto unikać np. parafiny, która stanowi składnik wielu popularnych kosmetyków
    • Uboga dieta
    • Chroniczny stres
    • Nadmierne wytwarzanie łoju przez gruczoły skóry
    • Miesiączka – u kobiet, w czasie menstruacji może dojść do nasilenia zmian. Zazwyczaj ustępują po zakończeniu menstruacji.

Dieta podstawą leczenia trądziku

Badania dowodzą, że odpowiednia dieta, bogata w witamy E i A może zmniejszyć nasilenie zmian trądzikowych. Ograniczanie cukru korzystnie wpływa na stan cery na każdym etapie życia. Warto więc wystrzegać się słodyczy nie tylko w czasie trądzikowej rekonwalescencji.

Oprócz wody pij herbatę

Wciąż prowadzone są badania nad poziomem skuteczności herbaty w przypadku leczenia trądziku. Wiemy już, że polifenole, które mają działanie antyoksydacyjne, mogą korzystnie wpływać na znikanie krost. Zmniejszają wytwarzanie uciążliwego sebum, dlatego warto nie tylko pić herbatę, ale także miejscowo robić  z niej maski i okłady.

Nawilżanie przede wszystkim

Bez względu na to, jak rozległy jest trądzik, warto nawilżać skórę. Pamiętaj jednak, że nawilżanie nie oznacza natłuszczania. Tłuste kosmetyki mogą wpłynąć bardzo niekorzystnie na znikanie zmian i gojenie skóry. Używaj kremów o prostym i naturalnym składzie oraz lekkiej formule. To samo dotyczy środków myjących i tonizujących. Warto zaopatrzyć się w aloes. Żel wyciśnięty z jego liści będzie najlepszym rozwiązaniem dla podrażnionej cery. Unikaj produktów na bazie alkoholu.

Gdy zmiany są rozległe i uciążliwe…

W większości przypadków zmiany wymagają wyłącznie odpowiedniej pielęgnacji delikatnymi kosmetykami. Warto zaopatrzyć się też w produkty specjalistyczne – żele, mydła, kremy. Często przy rozległych zmianach, drogeryjne produkty okazują się nieskuteczne, a wręcz szkodliwe. Jeżeli zmiany nie ustępują, należy zasięgnąć opinii dermatologa, który zaleci doustne antybiotyki, zmniejszające stany zapalne, przyspieszające gojenie lub przepisze preparaty do leczenia miejscowego.

Codzienna pielęgnacja:

1. Myj twarz dwa razy dziennie. Używaj łagodnego preparatu i ciepłej wody
  2. Nie szoruj twarzy, nie wyciskaj pryszczy! Choć to bardzo kuszące, gdy pojawia się zmiana, warto się przed tym powstrzymać. Uchroni Cię to przed zakażeniem innych obszarów skóry.
  3. Nie dotykaj twarzy. Jeżeli masz długie włosy ze skłonnością do przetłuszczania myj je częściej i wiąż, aby nie opadały na twarz. Zrezygnuj z grzywki.
  4. Zawsze dokładnie usuwaj makijaż.
  5. Nie wystawiaj skóry na słońce. Słońce wpływa bardzo niekorzystnie nie tylko na zmiany skórne, ale także na ogólny stan skóry. Może spowodować nadmierne wytwarzanie sebum i nasilić problem trądziku.

Pamiętaj, że Twój organizm najlepiej wie, co jest dla niego dobre. Jeżeli jakaś metoda nie przynosi efektów bądź powoduje nasilenie problemu, nie brnij w nią dalej i szukaj nowych rozwiązań. Cera to niezwykle delikatny obszar ciała człowieka i tylko odpowiednia pielęgnacja przyspieszy jej regenerację. Kobiety powinny w czasie trądziku zrezygnować z ciężkich podkładów i pudrów. Palenie papierosów czy picie alkoholu również przyczynia się do nasilenia trądziku.

Jeśli poszukujesz inspiracji do zmian trybu życia lub zmagasz się z problemami zdrowotnymi, których Twój lekarz nie potrafi zdiagnozować, dołącz do społeczności magazynu „Dr Medicus”. To źródło kompleksowej wiedzy na temat tego, jakie działania podejmować w przypadku wielu popularnych chorób czy schorzeń. Odkrywamy tajemnice dotyczące niebezpiecznych praktyk koncernów farmaceutycznych i producentów żywności. Nie daj się oszukiwać i z naszą pomocą zadbaj o zdrowie swoje i bliskich!