Stres – cichy zabójca, z którym trzeba się liczyć

Zgodnie z wynikami wielu badań naukowych, przynajmniej 60% chorób można powiązać z chronicznym stresem. Zazwyczaj nie zdajemy sobie z tego sprawy z tego, jak stres wpływa ma nasz umysł i ciało, bagatelizujemy go, co może mieć tragiczne konsekwencje. Nie bez powodu profilaktyka zdrowotna obejmuje również unikanie stresu. Jak stres odbija się na naszym zdrowiu i co można zrobić, żeby go ograniczyć?

Dlaczego stres jest niebezpieczny?

Stres powoduje chemiczną reakcję łańcuchową w organizmie człowieka. Jeżeli jest ona niekontrolowana, wówczas może ona prowadzić do wielu schorzeń, w tym również chorób śmiertelnych. Wśród odczuć osób, które znajdują się pod wpływem chronicznego stresu, należy wskazać:

  • napięcie mięśniowe lub ból;

  • niestrawność;

  • uczucie niepokoju;

  • brak motywacji do działania;

  • wściekłe wybuchy z niewielkiego powodu lub nawet bez powodu;

  • ból w klatce piersiowej;

  • obniżenie popędu płciowego;

  • zmęczenie;

  • bezsenność;

  • depresję;

  • wycofanie społeczne;

  • przejadanie się lub niedożywienie;

  • nadużywanie narkotyków bądź alkoholu.

Anatomia stresu

W jaki sposób powstaje stres? Prześledźmy poniżej ten mechanizm, aby lepiej rozpoznać naszego wroga. Pierwszą fazą jest „alarm”, czyli przyswojenie przez mózg informacji dotyczącej czyhającego zagrożenia. Następnie ciało migdałowate, część mózgu, która podejmuje decyzje, wysyła tę wiadomość do podwzgórza. Tam z kolei produkowane są tak zwane hormony stresu – kortyzol oraz adrenalina. Kortyzol zwiększa produkcję cukru, który ma za zadanie dostarczyć organizmowi pokarmu na wypadek nagłej reakcji. Adrenalina natomiast sprawia, że serce zaczyna bić szybciej, aby przygotować się do ewentualnej ucieczki.

Stres krótkotrwały i chroniczny

Stres jest nieodłącznym elementem życia każdego człowieka. Niekiedy działa on w sposób mobilizujący, co jest korzystne w wielu sytuacjach. Jeżeli stres jest więc krótkotrwały, nie ma w nim nic złego. Umożliwia on bowiem uporanie się z licznymi problemami. Natomiast stres chroniczny wpływa naprawdę niekorzystnie na kondycję całego organizmu. W tym kontekście należy zwrócić uwagę na:

  • układ odpornościowy – w krótkim okresie czerpie on korzyści ze stresu, ale z czasem stała obecność kortyzolu wpływa negatywnie na układ odpornościowy. To sprawia, że organizm jest bardziej podatny na infekcje i choroby;

  • układ trawienny – stały przepływ hormonów stresu zaburza pracę żołądka i jelit, czyniąc je znacznie mniej skutecznymi w absorpcji składników odżywczych z pożywienia, co może prowadzić do przybierania na wadze. U osób żyjących w ciągłym stresie często rozwijają się wrzody i inne zaburzenia trawienia;

  • mięśnie – gdy są one stale wypełnione adrenaliną, stają się bardzo napięte i mogą czasami powodować intensywny ból. Najczęstszymi obszarami bólu są szyja, ramiona i plecy. Wiele osób decyduje się na wizytę u fizjoterapeuty, aby zmniejszyć napięcie mięśniowe wywołane przez stres i pozbyć się uciążliwego bólu;

  • układ nerwowy – w przypadku chronicznego stresu organizm zaczyna odczuwać zmiany fizyczne i emocjonalne. Osoba, która ma problem ze stresem, może cierpieć na bezsenność lub silne bóle głowy;

  • serce – gdy tętno wzrasta przez długi czas, serce, jak każdy inny mięsień w ciele, staje się zmęczone. Może także rozwinąć się wysokie ciśnienie krwi, które z kolei może prowadzić do zawałów, chorób serca i udaru mózgu;

  • libido i układ rozrodczy – stres powoduje, że u obydwu płci obniża się poziom hormonów, a popęd płciowy jest zmniejszony. Kobiety mogą mieć ponadto nieregularne cykle menstruacyjne. Z kolei zarówno panie, jak i panowie, mogą doświadczać problemów z niepłodnością.

Jak radzić sobie ze stresem?

Każdy z nas jest inny, a co za tym idzie, inaczej odczuwa stres. Co ważne, stres bywa niekiedy zaraźliwy. W jaki sposób można sobie z nim skutecznie poradzić? Na pewno pomocne jest wzięcie kilku głębokich oddechów. Pomaga także pozytywne myślenie oraz rozmowa z bliskimi osobami, które rozumieją naszą sytuację. W walce ze stresem przydatny jest także sen, czas na relaks, właściwe odżywianie oraz unikanie sytuacji stresogennych.

Nie jest możliwe, by całkowicie wyeliminować stres z naszego życia. Nawet jeżeli do tej pory mieliśmy z nim poważne problemy, nie popadajmy w panikę. Istnieje wiele sposobów na to, by radzić sobie ze stresem. Jak to skutecznie robić dowiemy się z najnowszego numeru magazynu „Dr Medicus”. Nie czekaj aż stres wpędzi Cię w chorobę, zacznij działać już teraz!