Sposoby na odporność – z czym to się je?

Dobrze wiemy, jak ważna jest odporność – nieustannie słyszymy, że trzeba o nią dbać, żeby uchronić się przed chorobami i innymi dolegliwościami. Niektórzy sposobów na odporność szukają w suplementacji, inni starają się wzmacniać organizm poprzez hartowanie go. Jednak zdaniem ekspertów najefektywniejszym sposobem na odporność jest odpowiednia dieta.

Często zapominamy, jak ogromny wpływ na naszą odporność ma dieta. Jedzenie w sposób fundamentalny wpływa na nasz układ immunologiczny. Oczywiście, nie każde. Abyśmy cieszyli się zdrowiem i odpornością na choroby, na naszym talerzu powinny zawsze znajdować się odpowiednie produkty spożywcze. Wprowadzenie nawet drobnych zmian w codzienne nawyki żywieniowe może okazać się zbawienne dla naszego zdrowia.

 

Jak to działa?

Układ immunologiczny jest jedną z najważniejszych struktur w naszym organizmie. Dlaczego? Ponieważ jest naturalną barierą ochronną, dzięki której drobnoustroje chorobotwórcze (takie jakie wirusy i bakterie) nie przedostają się dalej – wnętrza naszego organizmu – i zostają pozbawione możliwości namnażania się. Układ immunologiczny to nasza pierwsza linię obrony.

Odporność może być zasadniczo wrodzona (taką mamy od urodzenia) oraz nabyta – ta kształtuje się wraz z naszym rozwojem, osiągając pełną dojrzałość ok 18 roku życia. O ile ta pierwsza pozostaje niezmienna i nie możemy jej w żaden sposób wzmacniać, o tyle ta druga jest podatna na naszą ingerencję. Możemy (a nawet powinniśmy) oddziaływać na nią, dążąc do tego, by była możliwie jak najskuteczniejsza – to właśnie jej zadaniem jest rozpoznanie zagrożenia, obecnego w naszym organizmie, i jego eliminowanie.

Rolę strażników, z pomocą których możemy ratować się przed infekcjami, pełnią komórki odpornościowe – leukocyty (białe krwinki). Nie tylko skutecznie zwalczają one bakterie i wirusy, ale także zapamiętują określonego typu drobnoustroje (jest to tzw. pamięć immunologiczna) i potrafią odpowiednio zareagować na ich obecność w przyszłości. Dzięki temu każde kolejne wniknięcie intruzów do organizmu wywołuje natychmiastową reakcję układu odpornościowego i zapobiega rozwojowi chorób.

 

Sposoby na odporność zaczynają się w… jelitach?

Jak wynika z badań aż 70% komórek układu odpornościowego jest zlokalizowanych w układzie pokarmowym — a dokładniej: w jelicie. To właśnie jelita (zaraz po skórze) są największą płaszczyzną kontaktu z czynnikami zewnętrznymi, które dostają się do organizmu wraz z pożywieniem. Tkanka limfatyczna wyściełająca ściany jelit jest miejscem bytowania setek tysięcy komórek odpornościowych – to pierwsza linia obrony wykorzystywana do walki z bakteriami.

Nie bez powodu mówi się, że jelita to „drugi mózg”. To właśnie one kontrolują wszelkie procesy zachodzące w naszym organizmie. Jeśli nie są w najlepszej kondycji, nasza odporność drastycznie się obniża, a my zaczynamy mieć problemy ze zdrowiem. Układ pokarmowy i układ odpornościowy ściśle ze sobą współpracują uzupełniając się wzajemnie. Razem tworzą w naszych jelitach nieprzepuszczalną barierę ochronną, która uniemożliwia przenikanie do organizmu groźnych drobnoustrojów.

Najprostszym sposobem na odporność jest więc dbanie o właściwy stan naszych jelit. Ich rola jest kluczowa. Można nawet powiedzieć, że bez dobroczynnych bakterii, zasiedlających jelita, nasz system odpornościowy praktycznie nie mógłby funkcjonować – byłby niemal całkowicie bezbronny, a my nie przeżylibyśmy nawet jednego dnia.

 

Przez żołądek do zdrowia

Z tej właśnie przyczyny, tak proste i błahe kwestie jak wychodzenie z domu bez śniadania, nieregularne posiłki, brak ciepłego dania w porze obiadowej lub zjadanie wszystkiego, co wpadnie nam w ręce, stanowi dla nas ogromne zagrożenie. Jest to nie tylko proszenie się o chorobę refluksową, wrzody żołądka i raka jelita, lecz także ciągłe choroby.

Stwierdzenie „jesteś tym, co jesz” nabiera w tym kontekście zupełnie nowego znaczenia. Produkty, które spożywamy, mogą wspomagać naszą odporność lub wręcz przeciwnie – niszczyć ją. Co jeść, żeby wzmocnić odporność?

Aby wzmocnić odporność i uniknąć chorób należy:

  • dostarczać sobie witamin (szczególnie tych, które mają silne właściwości przeciwutleniające – należą do nich witaminy A, C, E oraz D);
  • uwzględnić w diecie probiotyki i prebiotyki (do pierwszej grupy zaliczamy produkty fermentowane i kiszone, m.in. jogurt, kefir czy kapustę, a do drugiej warzywa i owoce – banany, pomidory, sałatę);
  • pamiętać o kwasach Omega 3 (ich bogatym źródłem są ryby).

Inne produkty wspomagające naszą odporność to m.in.:

  • cytrusy
  • czosnek
  • szpinak
  • imbir
  • kiwi
  • zielona herbata
  • ziarna słonecznika.

Naturalne sposoby na ochronę zdrowia są zdecydowanie najskuteczniejsze. Dlatego – jeśli chcesz wzmocnić swoją odporność i zapewnić sobie lepszą regenerację – nie zdawaj się na suplementy diety i chemiczne wspomagacze. Sięgnij po naturalne, zdrowe i łatwo dostępne rozwiązania. Przeczytasz o nich w magazynie „Dr Medicus„. Nie zwlekaj z zapewnieniem sobie wiedzy, która da zdrowie Tobie i Twoim bliskim!