FAKT czy MIT: Gluten jest szkodliwy – cała prawda na temat glutenu

gluten jest szkodliwy

Gluten oraz pszenica od dłuższego czasu nie cieszą się dobrą sławą. Jeszcze kilka lat temu unikały go jedynie osoby z nietolerancją na tę substancję (fachowo określaną jako celiakia1). Dziś jednak, gdy zapanowała moda na dietę bezglutenową, produkty bez tego składnika znikają z półek sklepowych w zaskakująco szybkim tempie. Czym faktycznie gluten jest aż tak szkodliwy i powinniśmy przestać go jeść?

Gluten to mieszanka białek roślinnych: gluteniny i gliadyny. Według badań Polskiego Stowarzyszenia Osób z Celiakią wrodzona nietolerancja tego połączenia dotyka zaledwie 1% populacji2 i wynika z wady układu pokarmowego, który nie radzi sobie z trawieniem glutenu. Specjaliści zgodnie twierdzą, że większość ludzi nie ma problemów z trawieniem glutenu i stosowanie diety bezglutenowej nie jest u nich konieczne.

Więcej nawet – jest ono bezsensowne i szkodzi zdrowiu. Dlatego gluten powinno się eliminować z diety jedynie w ostateczności.

Gluten jest szkodliwy, gdy możesz zaobserwować: 

  • bóle brzucha, głowy, pieczenie przełyku;

  • nudności, wzdęcia, zaparcia lub biegunkę;

  • wysypkę, drętwienie i bolesność kończyn.

Takie objawy mogą wskazywać na nietolerancję glutenu. Postaraj się wówczas odstawić produkty pszeniczne, z orkiszu, pszenżyta, jęczmienia i owsu, a także płatki śniadaniowe, pieczywo, chrupkie wyroby cukiernicze (herbatniki, ciastka, biszkopty) oraz napoje mleczne.

Robiąc zakupy wybieraj artykuły oznaczone symbolem „przekreślonego kłosa” lub napisem „Gluten free”. Jeśli po 2-3 dniach od odstawienia glutenu zaobserwujesz poprawę samopoczucia, będzie to najlepsza odpowiedź na pytanie „czy powinienem spożywać gluten?”

Warto wówczas udać się do specjalisty, który zleci dokładne badania pod tym kątem.Ponadto koniecznie zapewnij sobie wiedzę na temat:

  • nietolerancji glutenu (celiakii) i związanego z nią ryzyka dla zdrowia;

  • układania zbilansowanych diet bezglutenowych;

  • leczenia i skutecznego zapobiegania konsekwencją celiakii.

Mając rozeznanie w tym temacie dowiesz się czy gluten jest szkodliwy także dla Ciebie.

W jaki sposób dotrzeć do tego typu informacji? To całkiem proste – wszystkie one są w jednym miejscu:

Kliknij tutaj i sięgnij po najnowszy numer miesięcznika Dr Medicus

1. M. Jarosz, J. Dzieniszewski, Celiakia – Porady lekarzy i dietetyków, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2005
2. B. Kropka, Żywienie zdrowego i chorego człowieka, Wydawnictwo Rodzina, Wydanie II, 2012