Sól a zdrowie – jak biała substancja cicho morduje Twoją wątrobę

sól a zdrowie

Czai się w Twojej kuchni i zakrada do niemal każdej potrawy, którą przygotowujesz. Podstępnie ukrywa się w jedzeniu i pompuje truciznę w Twój organizm. Sól – bo o niej mowa – to śmiertelny wróg Twojej wątroby. Choć teraz nie zauważasz żadnych niepokojących objawów, to za rok, dwa lub pięć lat możesz usłyszeć w gabinecie lekarskim diagnozę, która zabrzmi jak wyrok. Jak temu zapobiec?

Sól to prawdopodobnie najpopularniejsza przyprawa na świecie. Znajduje się w każdej kuchni, barze czy restauracji. Polacy korzystają z niej namiętnie – jak podaje WHO – spożywamy jej średnio 15 gram dziennie! To aż 3 razy więcej od pozostałych Europejczyków. Według najnowszego raportu specjalistów nadmiar soli zatrzymuje wodę w organizmie, powoduje wzrost ciśnienia tętniczego1 oraz sprzyja wystąpieniu chorób, takich jak:

  • miażdżyca,

  • choroby sercowo-naczyniowe,

  • otyłość,

  • cukrzyca typu 2.

Ale to nie wszystko! Lekarze ostrzegają, że zbyt duża ilość konsumowanej soli, może źle wpływać także na funkcjonowanie naszej wątroby.2

Sól a choroby wątroby

Okazuje się, że nadmiar soli może prowadzić do zaburzeń pracy jednego z najważniejszych (i najbardziej zapracowanych) organów w Twoim ciele. Sól zaburza proces kształtowania się komórek wątrobowych, a jej zbyt duża ilość podwyższa ryzyko, że ukształtowane komórki po prostu… obumrą. Ponadto sól drastyczne obniża namnażanie się wspomnianych komórek. W rezultacie zwiększa się ryzyko wystąpienia nieodwracalnego zwłóknienia wątroby, a co za tym idzie, jej poważna niewydolność. Oznacza to ciągłe, bolesne wzdęcia, bóle brzucha, złą tolerancję tłuszczów i alkoholu, nieprzyjemne uczucie pełności po jedzeniu, nudności i brak apetytu. Dlatego warto żebyś wiedział, jak zadbać o swoją wątrobę.

Wątroba lubi kwaśne!

Dbaj o to, by w Twojej kuchni nie zabrakło kapusty kiszonej i ogórków, a także cebuli, czosnku, buraków czy grzybów. Oprócz tego, codziennie rano przygotuj sobie porcję naturalnego eliksiru na dokwaszenie wątroby. Do szklanki nalej trochę wody, dodaj łyżkę stołową miodu i wyciśnij całą cytrynę. To jeden z najprostszych sposobów na poprawę pracy wątroby i oczyszczanie jej z toksyn oraz soli.

Sól a zdrowie, jaka jest bezpieczna dawka soli?

Spożywanie zbyt dużej ilości soli spożywczej może mieć bardzo poważne konsekwencje dla Twojego zdrowia. Sól kuchenna to tak naprawdę chlorek sodu, czyli substancja chemiczna zupełnie pozbawiona wartości odżywczych. Organizm (a najbardziej Twoja wątroba) musi się bardzo napracować, żeby ją zmetabolizować. To zakłóca równowagę płynów. Gdy zgromadzi się on w tkankach, może powodować cellulit, reumatyzm, kamienie nerkowe i zapalenie pęcherza żółciowego.

Na szczęście nie oznacza to, że musisz całkowicie z rezygnować z solenia potraw. Wszak sól poprawia smak jak żadna inna przyprawa. Niewielka ilość soli (do 5 gram dziennie) jest jak najbardziej bezpieczna.

Sól soli nierówna

Jeśli chcesz solić więcej, zamień zwykłą sól kuchenną na jej zdrowy odpowiednik, czyli krystaliczną sól himalajską. Sól himalajska jest wydobywana z jaskiń powstałych 250 mln lat temu. Jest surowa, nieprzetworzona i nieskażona. Zawiera aż 84 pierwiastki mineralne (w tym wapń, potas, miedź i żelazo), dzięki czemu dobrze wpływa na serce, układ krwionośny oraz przekaźniki nerwowe. Różowa sól nie stanowi również zagrożenia dla wątroby – w przeciwieństwie do jej rafinowanego i przetworzonego odpowiednika, który trzymasz w swojej kuchni.

Pamiętaj, że wątroba to jeden z najważniejszych organów w naszym organizmie, dlatego tak ważne jest dbanie o nią i zwracanie uwagi na to co i w jakich ilościach jesz. Więcej na temat poprawienia pracy wątroby i innych ważnych organów znajdziesz w magazynie „Dr Medicus”.

1. American Chemical Society, Journal of Agricultural and Food Chemistry.
2. Science Daily, Too much salt could potentially contribute to liver damage, 2016.