Soki owocowe, czyli co naprawdę pijesz

Soki owocowe to szybka i łatwa przekąska – sięgamy po nie, kiedy nie mamy czasu na porządny posiłek, ale chcemy odpędzić głód. Ze względu na rzekomą obecność owoców w popularnych produktach do picia, mają dostarczać cennych składników odżywczych (głównie witamin i minerałów). Reklamy telewizyjne często pokazują wszelkie soki i napoje jako produkt idealny dla dzieci, dlatego chętnie kupujemy je swoim pociechom. Jednak czy soki owocowe faktycznie są zdrowe?

 

Co zawierają popularne soki owocowe?

 

Skład soku oraz jego jakość zależy oczywiście od konkretnego produktu. Liczba dostępnych na rynku soków owocowych jest ogromna, a według zapewnień producentów wszystkie one są wyprodukowane w 100% z owoców i nie zawierają konserwantów. Ale czy na pewno? Wystarczy tylko przeczytać skład, aby się przekonać, że jest to tani chwyt marketingowy. Oto lista najpopularniejszych składników, które zawierają sklepowe soki:

 

  1. Cukier
  2. Syrop glukozowo-fruktozowy
  3. Sztuczne barwniki
  4. Szkodliwe substancje smakowe i zapachowe
  5. Konserwanty

 

Przy wyborze soku warto również zwracać uwagę na okres przydatności do spożycia. Jeżeli sok ma długi okres przydatności to może oznaczać, że albo zawiera szkodliwe konserwanty albo był pasteryzowany. Należy pamiętać, że pasteryzacja produktów w wysokiej temperaturze pozbawia ich wielu cennych witamin.

 

Czy soki 100% są zdrowe?

 

Nie wszystkie soki zawierają w sobie konserwanty lub dodatkowe ilości cukru. Niektóre mają wyłącznie czysty sok tłoczony z owoców lub uzyskany z przecieru owocowego. Jednak czy to znaczy, że można je pić w dużych ilościach? Nie zapominajmy, że owoce zawierają jednak sporo cukru prostego – fruktozy.

O ile glukoza jest dla naszego organizmu niezbędnym źródłem energii (oczywiście nie w nadmiarze), o tyle fruktoza jest nam całkowicie zbędna. Obciąża wątrobę i odkłada się w postaci zbędnej tkanki tłuszczowej. Fruktoza powoduje otyłość, cukrzycę i choroby serca oraz nowotwory. Jednak bez obaw. W samych owocach nie jest ona tak szkodliwa, jak na przykład syrop glukozowo-fruktozowy dodawany do napojów i słodyczy.

Warto sięgać po takie napoje, które oprócz owoców zawierają też warzywa (posiadają jedynie śladowe ilości fruktozy i mają niski indeks glikemiczny). Bez problemu kupisz je w sklepie lub zrobisz sam w domu. Tylko wtedy masz pewność, że sok jest w 100% naturalny, świeży i nie zawiera żadnych szkodliwych dodatków. Oto kilka zdrowych przepisów na domowej roboty soki owocowo-warzywne:

 

Sok gruszkowo-marchewkowy dla zdrowego serca

 

– 2 marchewki

– 1 gruszka

– 1 jabłko

– 1 pomarańcza

– szklanka wody

Wszystkie składniki obieramy i kroimy na mniejsze kawałki, z gruszki i jabłka wycinamy środek. Wkładamy wszystko do blendera, dolewamy wodę i blendujemy przez około 2 minuty lub wrzucamy do wyciskarki.

 

Sok cytrusowo-imbirowy na odporność

 

– 2 pomarańcze

– pół cytryny

– 1 marchewka

– 3 cm plasterek imbiru

– szklanka wody

Pomarańcze i marchewkę obieramy ze skórki i kroimy na mniejsze kawałki. Sok z cytryny wyciskamy na wyciskarce. Wrzucamy wszystko razem z imbirem do blendera i blendujemy około 2 minuty lub wrzucamy do wyciskarki.

 

Sok owocowy z jarmużem odchudza i działa antynowotworowo

 

– 3 garście liści jarmużu

– 1 grejpfrut

– 1 pomarańcza

– 1 gruszka

– ananas

– 1 jabłko

– szklanka wody

Owoce obieramy ze skórki, z jabłka wycinamy środek. Wrzucamy owoce i jarmuż do blendera, dolewamy wodę, blendujemy 2 minuty lub wrzucamy do wyciskarki.

 

Pij soki na zdrowie!

 

Soki domowej roboty to świetna alternatywa dla sklepowych produktów. Dzięki nim nie tylko mamy pewność, że otrzymujemy zdrowy i naturalny sok, ale i dbamy o środowisko unikając kupna napojów w plastikowych butelkach. Decydując się jednak na zakup sklepowego napoju, należy koniecznie przeczytać jego skład, aby upewnić się, że nie zawiera szkodliwych składników.

Więcej na temat zdrowych (i niezdrowych) produktów spożywczych znajdziesz w magazynie „Dr Medicus”. Zapisz się do darmowego newslettera aby otrzymywać powiadomienia o najnowszych artykułach. Dzięki temu poznasz cenne wskazówki dotyczące najlepszej dla zdrowia diety oraz przepisy na zdrowe potrawy. Zadbaj o siebie już dziś!