Śniadanie – najważniejszy posiłek dnia?

Od dawna słyszymy, że śniadanie to najważniejszy posiłek dnia, bez którego nie powinniśmy wychodzić z domu. Czy tak jest jednak naprawdę? A może to kolejny mit powtarzany przez nasze babcie i dziadków? Może ten posiłek nie jest nam w rzeczywistości do niczego potrzebny? Przyjrzyjmy się dzisiaj bliżej śniadaniu i poznajmy prawdę na jego temat.

Kontrowersje dotyczące śniadania

Na samym wstępie musimy zaznaczyć, że wśród naukowców nie ma zgody w kwestii wartości porannego posiłku. Zdaniem niektórych śniadanie jest kluczem do szczęśliwego i produktywnego dnia. Niedawno jednak pojawiła się nowa teoria, w myśl której nie ma żadnych podstaw, aby przykładać do śniadania aż tak wielką wagę. Obrońcy tego twierdzenia idą o krok dalej i mówią wprost, iż pominięcie porannego posiłku nie jest niczym złym z punktu widzenia naszego zdrowia. A jak jest naprawdę? Czy problem ten należy rozpatrywać indywidualnie, w odniesieniu do każdej osoby, czy może istnieje jakaś jednoznaczna zasada? Poznajmy argumenty przemawiające za spożywaniem śniadań, jak i opowiadające się przeciwko temu nawykowi.

Argumenty „za”

Podstawowym argumentem przemawiającym za zjedzeniem śniadania jest fakt, że jeśli tego nie zrobimy, będziemy zwyczajnie głodni. Nikt z nas przecież nie lubi wychodzić z domu z pustym żołądkiem. W takim wypadku zjemy więcej w porze obiadu, co może prowadzić do przejadania się i nadwagi. Przeprowadzone badanie wykazały jednak, że twierdzenie to nie jest prawdziwe. Otóż naukowcy udowodnili, że brak śniadania wcale nie skutkuje spożyciem większej ilości jedzenia w czasie obiadu. Nie jest również prawdą inny stereotyp, w myśl którego, zjedzenie śniadania zwiększa metabolizm, czyli pomaga schudnąć. To także zostało potwierdzone przy pomocy badań naukowych.

Argumenty „przeciw”

Wszyscy dietetycy doskonale znają pojęcie przerywanego postu. Polega on na ograniczeniu jedzenia do określonych ram czasowych w ciągu dnia i postu podczas wszystkich innych godzin. Typowy przerywany program postu wymaga 16-godzinnego okna postu i 8-godzinnego okna, podczas którego spożywa się wszystkie posiłki. Zwykle powoduje to pomijanie śniadania i jedzenie tylko obiadu i kolacji lub kilku mniejszych posiłków bądź też jednego dużego posiłku w ciągu dnia. Zdaniem niektórych, taka praktyka to powrót do czasów dawniejszych, gdy ludzie nie posługiwali się chociażby lodówkami. Na przykład w okresie prehistorycznym człowiek musiał z rana polować, aby móc przygotować posiłek dla siebie i swojej rodziny. Nie brakuje również głosów, że przerywany post pomógł schudnąć wielu osobom, które miały problemy z nadwagą.

Czy śniadanie rzeczywiście jest potrzebne?

Stereotypy nie zawsze znajdują potwierdzenie w badaniach naukowych. W przypadku śniadania najlepiej jest jednak zachowywać zdrowy rozsądek. Jeżeli zatem czujemy się rano głodni, zjedzmy posiłek – to proste (jeśli wychodzimy z domu wcześnie rano możemy to zrobić w drodze lub w pracy). Więcej ciekawostek na temat zdrowego odżywiania znajdziesz w najnowszym numerze magazynu „Dr Medicus”. Nie czekaj, zapoznaj się z nimi i uczyń swoje życie zdrowszym!