Słyszałeś już o nowej epidemii?

Zastanawiałeś się kiedyś, skąd biorą się infekcje bakteryjne, które są w naszym otoczeniu? Zainteresowanie tematem „nowej epidemii” wzrosło wraz z liczbą osób, które chorują przewlekle. Niestety, niewielu lekarzy mówi o tym głośno. A szkoda, bo to bardzo groźne dla naszego zdrowia (i życia)… Z czym mamy do czynienia?

„Smugi chemiczne” – to właśnie one mają tak szkodliwy wpływ na nasze zdrowie. Szczególnie na płuca. To nic innego, jak tylko toksyczne gazy, chemikalia i metale ciężkie. Substancje te rozprzestrzeniane w powietrzu powodują rozmaite infekcje dróg oddechowych.

Skąd biorą się zanieczyszczenia?

Przede wszystkim z silników samolotowych i spalin samochodowych. Ale szkodliwe gazy powstają również przy spalaniu paliw stałych – takich jak węgiel czy biomasa. Toksyny zanieczyszczają powietrze. Powietrze, którym oddycha każdy z nas…

Powietrze, które zabija

Trujące gazy, metale ciężkie, cząsteczki chorobotwórcze i chemikalia – nagromadzenie szkodliwych związków w powietrzu jest ogromne. Objawy wywoływane przez „smugi chemiczne” są bardzo podobne do objawów grypy. Z powodu dużego zanieczyszczenia powietrza dramatycznie wzrasta liczba osób, które zapadają na choroby dróg oddechowych (są ich już tysiące). „Smugi chemiczne” wywołują m.in.:

• przewlekły kaszel;
  • zapalenie oskrzeli;
  • zapalenie płuc;
  • nowotwór płuc;
  • zawał serca i inne choroby mięśnia sercowego

Statystyki są przerażające: aż 95% naszej populacji oddycha „trującym” powietrzem. W ubiegłym roku, ponad 6 milionów ludzi zmarło na choroby bezpośrednio związane z zanieczyszczeniem powietrza. Dlatego też jest to problem globalny.

Jak możemy się chronić?

Nie można żyć bez powietrza. Ale można o nie zadbać. Jak? Zamieniając samochód na inny środek transportu – komunikację miejską czy rower. Każdy z nas (świadomie lub nie) przyczynia się do zanieczyszczenia powietrza. Jeśli nie chcemy oddychać zanieczyszczonym powietrzem, warto raz na jakiś czas wyjechać z miasta, by spędzić czas na łonie natury, z dala od samochodów, lotnisk i fabryk. Można też zainwestować w rośliny – ustawione na domowym parapecie skutecznie oczyszczą powietrze i znacznie poprawią jego jakość.

W dzisiejszych czasach trzeba mieć oczy szeroko otwarte i bacznie obserwować otoczenie w którym żyjemy. Co jeszcze zagraża Twojemu zdrowiu? Jak możesz się przed tym bronić? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziesz w magazynie „Dr Medicus„.