Uważaj na słodycze, mogą być niebezpieczne dla zdrowia!

Niemal każdy z nas lubi słodycze: spożywają je zarówno dzieci, jak i dorośli. Czekoladki, batony, cukierki czy żelki – czasami sięgamy po nie na przykład z chęcią osłodzenia sobie chwil spędzonych przed telewizorem. Powinniśmy jednak mieć świadomość, że słodycze mogą mieć niekorzystny wpływ na nasze zdrowie. Dlaczego, dowiesz się poniżej.

Co zawierają słodycze?

Słodycze nie zawierają najczęściej ani witamin ani składników mineralnych. Ich głównym składnikiem jest sacharoza, jeden z najpowszechniej występujących cukrów prostych. Ponadto zawierają one duże ilości tłuszczów. Wszystko to sprawia, że słodycze są produktem posiadającym bardzo dużą wartość energetyczną. Warto również wspomnieć o konserwantach i substancjach chemicznych. Słodycze są bowiem produkowane na skalę przemysłową, co powoduje, że ich producenci dążą do tego, by ich wyroby jak najdłużej zachowały swój zapach, smak i atrakcyjny wygląd.

Nadmiar słodyczy prowadzi do otyłości

Cukry proste to substancje, które nie wymagają trawienia. Oznacza to, że są one wchłaniane przez organizm, co skutkuje wzrostem poziomu glukozy we krwi. Reakcją, która towarzyszy temu zjawisku, jest wzrost stężenia insuliny, co przekłada się na spadek poziomu glukozy. Efektem jest uczucie głodu, które nierzadko prowadzi do sięgnięcia po kolejną porcję słodyczy. To z kolei może przyczynić się do rozwoju otyłości. Jest to szczególnie niebezpieczne w przypadku dzieci. Jeśli słodkie produkty zastąpią inne elementy diety, wówczas młody organizm nie będzie otrzymywał niezbędnych składników odżywczych takich jak witaminy czy minerały.

Oczywiście, nie jest możliwym, by całkowicie wyeliminować słodkości z jadłospisu dzieci, jednak warto je ograniczać. Możemy na przykład dawać dziecku cukierka w nagrodę lub po posiłku. Słodycze sprzyjają rozwojowi jeszcze jednej choroby – próchnicy zębów. Należy pamiętać, że cukier uzależnia w podobnym stopniu jak alkohol czy papierosy, a spożywanie wysoko przetworzonych produktów (do których zaliczają się słodycze) może prowadzić do rozwoju cukrzycy i nowotworów.

Czym zastąpić słodycze?

Słodycze nie są produktem niezastąpionym w diecie człowieka. Najlepiej w roli zamiennika dla czekoladek i cukierków sprawdzają się suszone owoce oraz orzechy. Są one nie tylko słodkie, ale i bogate witaminy i inne substancje mające korzystny wpływ na nasze zdrowie i samopoczucie. Dla przykładu, orzechy laskowe zawierają duże ilości witaminy E, witaminy B, a także wapnia, fosforu i potasu. Natomiast orzechy włoskie to źródło wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. Wartościowym produktem jest również czekolada, ale tylko pod warunkiem, że jest to czekolada gorzka zawierająca minimum 70% kakao. Zawiera ona bowiem magnez, potas, wapń oraz żelazo. Nic zatem dziwnego, że czekolada jest polecana przez dietetyków dla osób, które bardzo lubią słodycze.

Na uwagę zasługują też świeże owoce. Są one doskonałym źródłem witamin i minerałów, a przy okazji doskonale zaspokoją potrzebę spożywania słodkości. Poza tym bogaty wybór owoców sprawia, że każdy bez trudu znajdzie coś dla siebie.

Słodycze są produktem, w którym nie znajdziemy wartościowych składników odżywczych. Niemniej jednak sięgamy po nie ze względu na ich walory smakowe. Nie ma w tym nic złego, jeżeli nie robimy tego zbyt często. O tym czym grozi nadużywanie słodyczy oraz jakimi naturalnymi produktami je zastąpić, dowiesz się czytając najnowszy numer magazynu „Dr Medicus”.