Czy warto jeść śledzie? Korzyści zdrowotne

śledź czy jest zdrowy

O tym, że warto jeść ryby mówi się niezwykle często. W dietach sportowców króluje tuńczyk, a o jego zdrowotnych właściwościach napisano tysiące artykułów. Zanim zdobył popularność, to śledź był rybą docenianą na polskich stołach. Czy wiesz, że może on konkurować w pojedynku na najzdrowszą żywność?

Śledzie po kaszubsku, w occie, pod pierzynką, sałatki śledziowe – przepisów kulinarnych ze śledziem w roli głównej jest jeszcze więcej, niż artykułów zachwalających właściwości tuńczyka. Dowiedz się, jakie potencjalne korzyści zdrowotne przemawiają za włączeniem śledzia do regularnej diety.

  1. Przeciwutleniacze, czyli ochrona przeciwnowotworowa

Kiedy mówi się o przeciwutleniaczach, większość wyobraża sobie zieloną herbatę, warzywa albo owoce.

Witamina E i selen to dwa najsilniejsze antyoksydanty, które można znaleźć właśnie w śledziach. Oba te składniki odgrywają niezwykle istotną rolę w organizmie i minimalizują uszkodzenia tkanek. Pełnią też ważne funkcje w układzie odpornościowym.

  1. Jeden z najniższych poziomów zawartości rtęci

Ryby, choć zdrowe, mają swój słaby punkt w postaci rtęci. Jej duże ilości można znaleźć na przykład w mieczniku. Między innymi dlatego wiele osób boi się włączania ryb do diety. Nie są również polecane kobietom w ciąży.

Rtęć jest toksyczna dla organizmu ludzkiego i może spowodować trwałe uszkodzenia narządów wewnętrznych. Śledź, to ryba oceaniczna, która ma jeden z najniższych wskaźników rtęci. Można go jeść bezpiecznie. Dla porównania, w tuńczyku wskaźnik ten jest nawet 5 razy wyższy.

  1. Witamina B12, czyli wspomaganie pracy mózgu

Śledź stanowi również bogate źródło innych witamin z grupy B. Należy pamiętać, że wszystkie odgrywają ważną rolę w procesach metabolicznych organizmu. Witamina B12 wspomaga działanie żelaza, zapobiega anemii i wpływa na funkcjonowanie układu nerwowego.

Badania dowodzą, ze nawet 40% starszych osób może przejawiać niedobory witaminy B12, jednocześnie jest to jeden z najczęściej rejestrowanych niedoborów na świecie!

  1. Źródło kwasów tłuszczowych omega-3 dla zdrowego serca

Kwasy tłuszczowe omega-3 mają właściwości przeciwzapalne i wspomagają pracę całego organizmu, chronią przed chorobą Alzheimera. Odpowiednia ilość w diecie przyczynia się do obniżenia ryzyka chorób serca. Jedzenie tłustych ryb przyczynia się do obniżenia poziomu cholesterolu. Niektóre badania dowodzą również, że kwasy omega-3 minimalizują ryzyko rozwoju nowotworów.

  1. W okresie jesienno-zimowym dostarcza witaminę D3

Niekwestionowanie najlepszym źródłem witaminy D3 jest słońce. W okresie letnim wystarczy przebywać na zewnątrz, aby organizm otrzymywał jej tyle, ile potrzebuje. W Polsce przez niemal pół roku słońce zakrywane jest przez chmury, a organizm wymaga zabezpieczenia przed niedoborem. Skutki niewystarczającej ilości witaminy D3 mogą być niebezpieczne dla organizmu i zwiększać ryzyko zachorowań na nowotwory, choroby układu krążenia i pogłębiać stany depresyjne.

Śledź jest jednym z najlepszych źródeł witaminy D! Jeden filet pokrywa nawet 75% zalecanego dziennego spożycia!

  1. Może pomóc w obniżeniu ciśnienia krwi

Badania dowodzą, że regularne jedzenie śledzi przyczynia się do zwiększenia produkcji tlenku azotu. Dzięki temu osoby z nadciśnieniem po kilku tygodniach mogą rejestrować obniżenie ciśnienia krwi. Wszystko to za sprawą odpowiednich aminokwasów.

Śledź jest tani, zdrowy i łatwo go przygotować. Mówi się, że ma doskonały stosunek ceny do wartości odżywczych. Może stanowić samodzielny posiłek lub być dodatkiem do kanapek czy sałatek. Sposobów na włączenie go do diety jest bardzo dużo. Czasem warto poszukać prostego zamiennika dla produktów, na które rozpoczął się trend żywieniowy. Nie trzeba rezygnować z tuńczyka czy łososia, jednak warto pamiętać, że śledź może być znacznie lepszą alternatywą.

Jeżeli chcesz nauczyć się samodzielnie podejmować decyzje żywieniowe i bez konsultacji z dietetykiem znać wartość odżywczą produktów odwiedzaj regularnie magazyn „Dr Medicus”. Droga do zdrowego trybu życia jest prostsza, niż myślisz. Zadbaj o swój organizm już dziś!