Ryby zmniejszają ryzyko chorób serca

Na całym świecie choroby serca są jedną z głównych przyczyn zgonów. Nic dziwnego, że problem ten znajduje się w centrum zainteresowań wielu naukowców. Przeprowadzone przez nich badania wykazały, że regularne spożywanie niektórych produktów zmniejsza ryzyko wystąpienia tego typu schorzeń. Wśród tych produktów należy wymienić ryby, które niestety nie są najpopularniejsze na polskich stołach.

Ryby – im więcej, tym lepiej

W latach 90. XX wieku przeprowadzono w Stanach Zjednoczonych eksperyment, w ramach którego badano nawyki żywieniowe mężczyzn w wieku od 40 do 84 lat. Naukowcy odkryli, że osoby, które spożywały ryby co najmniej raz w tygodniu, miały nie tylko mniejszą częstotliwość występowania nagłej śmierci z powodu problemów związanych z sercem, ale także były w stanie przetrwać atak serca, w przeciwieństwie do tych, którzy wyeliminowali ryby ze swojej diety. Dla przykładu, mężczyźni, którzy jedli ryby co najmniej 5 razy w tygodniu, mieli aż o 52% mniejsze ryzyko nagłej śmierci. Co ważne, powyższe badania nie wydają się różnicować niektórych rodzajów ryb jako najlepszego źródła kwasów omega-3 i sugerują, że można spożywać prawie każdy rodzaj tłustych ryb. To doskonała wiadomość dla wszystkich smakoszy, którzy najchętniej widzieliby na swoim talerzu rozmaite gatunki ryb codziennie.

Kwasy omega-3

Ryby zawierają duże ilości kwasów omega-3, które korzystnie wpływają na kondycję serca. Są one pomocne w regulacji rytmu serca. Nieregularna częstotliwość jego uderzeń prowadzi do zatrzymania akcji mięśnia sercowego lub do konieczności ponownego regulowania serca w przypadku zatrzymania krążenia. Szczególnie ważne są kwasy EPA i DHA. Te dwa kwasy tłuszczowe działają rozluźniająco na mięśnie serca, a tym samym regulują bicie serca. DHA i EPA są obecne w całym ciele, ale są szczególnie skoncentrowane w mózgu, sercu i siatkówce. W zależności od ograniczeń dietetycznych lub finansowych, ryby mogą być nie zawsze dostępne w przypadku regularnych posiłków. Wówczas przydatne mogą okazać się suplementy diety. Jednakże można też zastąpić je innymi produktami spożywczymi, które zawierają dużo kwasów omega-3. Wśród nich należy wyróżnić chociażby soję, orzechy włoskie, olej rzepakowy, nasiona chia i nasiona lnu. Najwięcej kwasów omega-3 zawierają takie ryby jak tuńczyk, łosoś, makrela i sardynki. To jednak jeszcze nie wszystko. Otóż kwasy omega-3 działają również przeciwnowotworowo, a także spowalniają proces starzenia się komórek.

Nie od dziś znane jest powiedzenie, zgodnie z którym, ktoś jest zdrowy jak ryba. To prawda, mięso tych zwierząt zawiera wiele składników, które działają korzystnie na kondycję organizmu człowieka. Wystarczy tylko spojrzeć na długość życia i stan zdrowia Japończyków czy mieszkańców basenu Morza Śródziemnego, a więc osób, które jedzą na co dzień dużo ryb. O pozytywnym wpływie ryb na zdrowie możesz przeczytać w magazynie Dr. Medicus. Nie czekaj, już dziś zmień nawyki żywieniowe i tym samym zadbaj o swoje zdrowie!