Rozpoznaj zawał zanim będzie za późno

Zawał serca nie zawsze daje oczywiste i łatwe do zdiagnozowania objawy. Szacuje się, że zawał jest główną przyczyną 100 tysięcy zgonów rocznie. Choć prawie każdy wie, czym jest, bardzo łatwo pomylić go na przykład ze zwykłą grypą. Pierwsze symptomy rzadko kiedy są identyfikowane ze śmiertelnym niebezpieczeństwem. Zignorowanie ich może zagrażać nie tylko zdrowiu, ale przede wszystkim życiu.

Te objawy- często niepozorne- powinny skłonić do natychmiastowej reakcji:

1. Ból w klatce piersiowej

Ten objaw niezwykle ciężko przypisać jednoznacznie zawałowi serca. Często zdarza się, że przy większym wysiłku fizycznym, pojawia się dyskomfort w okolicy płuc i mostka. Może oznaczać on po prostu zmęczenie, dlatego tak często jest ignorowany.

Ból sygnalizujący zawał serca różni się jednak od bólu związanego z innymi dolegliwościami. Cechuje się gwałtownością i dużym uciskiem za mostkiem. U kobiet często dochodzi do silnego bólu żuchwy, odczuwalny jest również ból barku. Częściej też określany jest jako silne, nieustające pieczenie. Przy okazji silnego bólu może nastąpić natychmiastowe osłabienie organizmu i ciężki oddech.

1. Duszności

Kolejny objaw, który można pomylić nawet z zadyszką po wysiłku. Bardzo często określa się go mianem „skróconego oddechu”. W tym przypadku chory często odczuwa duży ciężar skupiający się w okolicy klatki piersiowej. Objawy dodatkowe to najczęściej podwyższone ciśnienie i zimny pot oraz kaszel, któremu  towarzyszy „świszczący” oddech.

1. Nudności i wymioty

Te objawy często mylone są z niestrawnością. Mogą być też konsekwencją zbyt intensywnego wysiłku fizycznego. Niewiele osób łączy te dolegliwości z zawałem serca. To poważny błąd!

Tego rodzaju objawy są ściśle związane z zawałem dolnej części mięśnia sercowego. A towarzyszą im ból brzucha, zgaga oraz pogorszenie samopoczucia. Łatwo pomylić je z dolegliwościami jelitowymi, jednak skutki złego rozpoznania mogą okazać się śmiertelnie niebezpieczne. Zawał jest sprawcą obrzęku jamy brzusznej, co jest efektem braku apetytu.

1. Zawroty głowy

Przy intensywnym wysiłku fizycznym łatwo doprowadzić organizm do ogólnego osłabienia, wtedy pojawiają się zawroty głowy i nudności. Problem pojawia się, gdy dolegliwości utrzymują się przez kilka dni. Mogą być wyraźnym zwiastunem nadchodzącego zawału serca. Do zespołu objawów warto dołączyć zaburzenia równowagi i uczucie niepokoju. Nasilenie objawów może prowadzić także do utraty świadomości.

1. Zmęczenie

Chroniczne zmęczenie i uczucie niepokoju może dopaść każdego i mieć swoje źródło w ciągłym stresie, życiu na pełnych obrotach, braku czasu na odpoczynek. Może być także pierwszym sygnałem informującym o zawale serca. Zaniepokoić powinna ciągła senność i brak energii. Objaw ten może pojawić się podczas zawału lub na kilka dni przed nim.

Zawał serca i jego nieoczywiste objawy

Zdarza się, że osoby, które przeszły zawał serca, nie miały o tym pojęcia. Często dolegliwości nie dają jednoznacznego sygnału, więc są przez nas ignorowane. Może mieć bardzo niskie nasilenie, przez co chory nie odczuwa potrzeby reagowania, a zwykły odpoczynek pozwala wrócić do normalnego trybu życia. Każdy ból pojawiający się w okolicy klatki piersiowej powinien zaniepokoić.

Jak chronić się przed zawałem:

• Umiarkowana aktywność fizyczna otyłość czy nadwaga sprzyjają miażdżycy, a to bardzo krótka droga do zawału serca. 30 minut wysiłku dziennie (pływanie, jogging, jazda na rowerze, spacery) wystarczy, aby zminimalizować ryzyko wystąpienia chorób wieńcowych.

• Lekkostrawna dieta zmniejsza ryzyko miażdżycy i zawału. Jest równie ważna jak aktywność fizyczna. Należy zrezygnować z czerwonego mięsa, cukru i tłuszczów trans. Badania dowodzą, że kuchnia śródziemnomorska sprzyja prawidłowej pracy serca.

•  Rzucenie palenia papierosów tytoń nasila procesy miażdżycowe i w dużym stopniu zwiększa ryzyko zawału serca. Regularne palenie papierosów przyczynia się do obniżenia ilości dobrego cholesterolu i wzrost ilości złego.

W Polsce niemal 100 tysięcy osób umiera w wyniku zawału serca. Nowotwory wywołują panikę, podczas, gdy to choroby wieńcowe zbierają ogromne żniwo każdego roku. Badania dowodzą, że prawie 50% zgonów w wyniku zawału serca, dotyczy osób w wieku poniżej 65. roku życia.

Dla każdego z nas zdrowie powinno być priorytetem, jednak nie zawsze da się znaleźć czas i możliwości, aby kompleksowo zadbać o kondycję organizmu. Pogłębianie wiedzy skutecznie buduje świadomość na temat tego, co szkodzi organizmowi, a co mu sprzyja. Pozwala od podstaw rozpoznawać problemy i prawidłowo na nie reagować.

Jeżeli brakuje Ci czasu na poszukiwanie kompleksowych informacji na temat zdrowia, koniecznie zajrzyj do magazynu „Dr Medicus”. W jednym miejscu znajdziesz porady dotyczące tego, jak walczyć z popularnymi dolegliwościami oraz jak prawidłowo rozpoznawać schorzenia i zapobiegać im w naturalny i bezpieczny sposób. Chroń zdrowie swoje i swoich bliskich!