Problemy ze skórą? To może być atopowe zapalenie skóry!

atopowe zapalenie skóry

Dokuczliwe swędzenie uprzykrza Ci życie? Twoja skóra jest sucha jak pergamin, a każde, najmniejsze nawet zadrapanie zamienia się w bolące rany? To może być znak, że cierpisz na poważną chorobę alergiczną skóry – egzemę. Jej najczęściej występującą odmianą jest atopowe zapalenie skóry1.

Jeśli w porę zaczniesz ją leczyć, masz duże szanse na złagodzenie jej objawów oraz odzyskanie pięknego wyglądu. W przeciwnym razie liczne strupy i rany pokryją całe Twoje ciało…

Przyczyna: geny lub zła higiena osobista

Zdaniem większości dermatologów atopowe zapalnie skóry (w skrócie AZS) to schorzenie o podłożu genetycznym. U wszystkich chorych stwierdzono bowiem obecność genu wywołującego silne alergie dziedziczone po rodzicach. Najnowsze badania pokazują jednak, że choroba ta coraz częściej atakuje także osoby przesadnie dbające o swoją higienę osobistą. Jak to możliwe? Niektóre kosmetyki pielęgnacyjne zawierają detergenty, które uszkadzają lipidową warstwę ochronną naskórka. Zbyt częste stosowanie tych środków sprawia, że skóra staje się coraz cieńsza, a tym samym bardziej narażona na działanie czynników, które mogą przyczynić się do powstania groźnych zmian atopowych. Należą do nich2:

• szorstkie tkaniny syntetyczne,

• zanieczyszczenia powietrza,

• dym papierosowy,

• woda chlorowana,

• roztocze kurzu domowego.

Jak można pokonać atopowe zapalenie skóry?

Atopowe zapalenie skóry uważa się za jedną z najcięższych chorób alergicznych. Większość chorych nieustannie męczy się z nawracającymi atakami choroby. Ci zaś, którzy wiedzą jak prawidłowo dbać o swoją skórę, cieszą się jej zdrowym wyglądem prze wiele lat. O czym więc należy pamiętać? Poza codziennym stosowaniem specjalistycznych kosmetyków nawilżających, bardzo ważne jest zapobieganie nowym zmianom chorobowym. W tym celu zaleca się min.:

• brać prysznic zamiast kąpieli

• stosować kosmetyki myjące, które nie zawierają mydła i substancji zapachowych

• utrzymywać niską temperaturę w pokoju.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o atopowym zapaleniu skóry, sięgnij po najnowsze wydanie miesięcznika medycznego Dr Medicus. Znajdziesz w nim wiele praktycznych porad, które pomogą Ci wygrać z tym problemem.

Zamów prenumeratę magazynu Dr Medicus i już dziś zadbaj o stan swojej skóry

1. A. Woldan-Tambor, J.B. Zawilska, Atopowe zapalenie skóry – problem XXI wieku, Łódź 2009, s. 804
2. E. Waszczykowska, Atopowe zapalenie skóry – postępowanie lecznicze, Łódź 2011, s. 25