Jak pokonać ból? Na pewno nie tabletką!

Ból głowy, ból mięśni, problemy z żołądkiem – kiedy je odczuwasz automatycznie sięgasz po tabletkę. A potem po kolejną i jeszcze jedną, i tak bez końca… Tabletki są tanie, dostępne bez recepty i znaleźć można je niemal wszędzie. Przynoszą szybką ulgę w bólu i tylko to się liczy. Niestety, branie ich często może prowadzić do poważnych chorób, a nawet śmierci!

Jak działają leki przeciwbólowe?

Głównym zadaniem takich środków jest powstrzymanie bólu. Dzieje się to na dwa sposoby. Substancje zawarte w niektórych lekach hamują aktywność enzymu – cyklooksygenazy – odpowiedzialnego za wytwarzanie przekaźników pobudzających receptory bólowe i zmniejszają ich wrażliwość. Inne farmaceutyki wykazują dodatkowo działanie przeciwzapalne, a najsilniejsze środki całkowicie blokują przewodzenie bólu.

Warto jednak pamiętać, że „leki” te wcale nie zwalczają przyczyn bólu. Tabletki są jedynie rozwiązaniem tymczasowym, prowizorycznym. „Maskują” ból, odcinając jego odczuwanie przez organizm, ale nie działają u jego źródła. Dlatego nie można powiedzieć, że leki przeciwbólowe rzeczywiście leczą. Owszem, przynoszą ulgę, ale tylko na jakiś czas. W efekcie prawdziwe problemy zdrowotne, które wywołują ból, są spychane w głąb organizmu – można się spodziewać, że prędzej czy później dadzą o sobie znać ze zdwojoną siłą.

Więcej szkody niż pożytku

Zaczyna się niewinnie. Doskwiera Ci potężny ból. Nie wiesz, co zrobić. Nie bardzo możesz się skupić, wykonać prawidłowo zaplanowanej czynności – więc sięgasz po tabletkę. Ukojenie przychodzi bardzo szybko. W mgnieniu oka powracasz do żywych. Znów działasz. Pracujesz na pełnych obrotach. Kiedy sytuacja się powatarza, po raz kolejny sięgasz po małe pudełeczko z kapsułkami.

Z czasem robisz tak coraz częściej — nawet wtedy, gdy jeszcze nic się nie dzieje. Ale Ty i tak wiesz lepiej. Czujesz, że zaraz zacznie boleć Cię głowa, więc na wszelki wypadek reagujesz. Na początku wystarcza jedna tabletka, potem dodajesz drugą, trzecią, nawet czwartą… Tak rozwija się uzależnienie od leków. Nawet jeśli myślisz, że Cię ono nie dotyczy – w rzeczywistości prawdopodobnie jesteś w grupie ryzyka.

Częste przyjmowanie leków przeciwbólowych powoduje (poza uzależnieniem) ciężkie uszkodzenie wątroby. Ich stosowanie wpływa też na samopoczucie, powodując m.in. spadki nastrojów. Ale to nie jedyne skutki uboczne popularnych tabletek dostępnych w każdym sklepie…

Lista szkodliwych efektów jest o wiele dłuższa: anemia, nadciśnie, w przypadku kobiet ciężarnych niebezpieczneństwo poronienia, zwiększone ryzyko ataku serca i nagłej śmierci. I to wszystko zasługa leków przeciwbólowych – tych samych, które podaje się także dzieciom.

Czego nam nie mówią

Na przestrzeni kilkunastu lat środki przeciwbólowe spowodowały śmierć tysięcy ludzi – każdego roku kolejni pacjenci, którzy zażywają te „leki”, są bezpośrednio zagrożeni atakiem serca i udarem (ryzyko w ich przypadku wzrasta o 1/3).

Zagrożenie jest jeszcze większe u osób po 40 roku życia. Jesteś w wieku 40+ i nadal bierzesz środki przeciwbólowe? Natychmiast przestań! Lekarze alarmują, że osoby w tym wieku powinny jak najszybciej zrezygnować z tych środków. Takich zaleceń powinni też przestrzegać pacjenci, którzy mieli już problemy z sercem. Choć ból w klatce piersiowej nie musi od razu oznaczać zawału i być spowodowany tabletkami przeciwbólowymi, to nie warto ryzykować.

Statystyki są przerażające: każdego roku w USA prawie 100 tysięcy ludzi trafia do szpitala wskutek stosowania leków przeciwbólowych, a ok 15 tysięcy spośród tych osób umiera. Leki bez recepty zwiększają ryzyko wystąpienia problemów sercowo-naczyniowych (o 40-60%) i niebezpieczeństwo poronienia (aż o 80%!). Dodatkowo mogą stać się przyczyną alergii – ryzyko wystąpienia reakcji alergicznej wzrasta o 1/3. Pacjenci, którzy biorą środki przeciwbólowe są też narażeni na poważne problemy żołądkowo-jelitowe (w tym krwawienia z przewodu pokarmowego).

Stosowania tych leków zakazano już w kilku krajach, m.in. w Hiszpanii, Irlandii i Finlandii.

Pozbądź się bólu – czym zastąpić tabletki?

Jeśli myślisz, że tylko leki bez recepty przynoszą ulgę w bólu to bardzo się mylisz. Istnieje wiele naturalnych substancji, które zwalczają go równie skutecznie. Co możesz zrobić, gdy dopadnie Cię ból?

• Sięgnij po naturalne produkty: kurkuma, imbir, ocet jabłkowy, oliwa z oliwek, pieprz cayenne, wiśnie i jagody, niektóre zioła (np. bazylia i boswellia) to produkty o udowodnionym działaniu przeciwbólowym.
    Jedz produkty zawierające kwasy Omega-3 – według badań skutecznie redukują bóle stawów.
  • Nawadniaj się – picie dostatecznej ilości wody w ciągu dnia jest bardzo ważne: jeśli o tym zapominasz, ból może być spowodowany odwodnieniem.
  • Rusz się! Aktywność fizyczna jest najlepszym lekarstwem na dolegliwości bólowe: świeże powietrze i słońce (które dostarcza witaminy D) pomogą zwalczyć ból.
  • Stosuj techniki relaksacyjne – ból może być wynikiem stresu i dużego napięcia, więc spróbuj się odprężyć.
  • Skorzystaj z akupunktury – niedawno odkryto, że ta naturalna i bezpieczna terapia wykazuje wysoką skuteczność w łagodzeniu bólu.

Coś Cię boli? Uważaj! To sygnał, że coś się dzieje. Oczywiście możesz jak zwykle sięgnąć po tabletkę. Tylko pamiętaj, że leki bez recepty pomogą Ci, ale doraźnie.

Myślisz, że leki przywrócą Ci zdrowie? Nawet nie wiesz, jak bardzo się mylisz. Nie wszystkie farmeceutyki są bezpieczne (dotyczy to zarówno tych przepisywanych przez lekarzy, jak i tych dostępnych bez recepty). Niektóre mogą być dla Ciebie śmiertelnie groźne. Dowiedz się, jak ochronić zdrowie swoje i swoich najbliższych – zapoznaj się z najnowszym raportem Dr Medicus i zadbaj o to już dziś zanim będzie za późno.