Pokrzywa zwyczajna: nie tylko parzy, ale i leczy!

Powoduje kłujące podrażnienia i raczej zniechęca niż wzbudza ciekawość. Tymczasem jest rośliną o wielu właściwościach prozdrowotnych i leczniczych. W starożytności powszechnie stosowana, dziś coraz rzadziej przykuwa uwagę. Pokrzywa jednak nadal ma bardzo dużo do zaoferowania.

Parz(y) na zdrowie!

Zmniejsza alergię, łagodzi ból, redukuje stany zapalne, obniża ciśnienie. To tylko niektóre z jej właściwości. Jest niezwykle niepozorna, od dzieciństwa kojarzona z bolesnymi poparzeniami i podrażnieniami, piecze, swędzi i pozostawia bąble na skórze. A jednak już za moment przekonasz się, że warto dać jej szansę.

Pokrzywa ma pozytywny wpływ na:

Urodę – hamuje wypadanie włosów, poprawia ich kondycję i wygląd, wspomaga leczenie chorób skórnych- eliminuje trądzik i ropnie, eliminuje łupież wspomaga usuwanie wody z organizmu, co powoduje zmniejszenie cellulitu, wzmacnia paznokcie, wchodzi w skład wielu toników, kremów i maseczek

Alergie – zawiera czynne związki, które wykazują działanie przeciwhistaminowe, leczy objawy kataru siennego

Drogi moczowe – wspomaga leczenie kamicy nerkowej oraz zaburzeń związanych z oddawaniem moczu

Trawienie – oczyszcza układ trawienny, wpływa na apetyt, ułatwia przemianę materii, polecana przy nieżycie żołądka, leczy stan zapalny jelita grubego

Stawy – korzystnie wpływa również na stany zapalne stawów: redukuje je i łagodzi ból, działa przeciwobrzękowo

Wagę – aktywizuje trzustkę i sprawia, że wątroba produkuje więcej żółci, która wspomaga trawienie i przyspiesza matabolizm

Zdrowie– obniża poziom cholesterolu, hamuje rozszerzanie naczyń krwionośnych, przyspiesza gojenie się ran, łagodzi ból głowy, wspomaga produkcję czerwonych krwinek, obniża poziom cukru we krwi, ma działanie antybakteryjne, przeciwgrzybicze i przeciwobrzękowe.

Jeżeli któraś z tych zdrowotnych płaszczyzn wymaga wspomagania, warto sięgnąć chociażby po napar ze świeżych liści pokrzywy. Roślina ta jest też zalecana przy ogólnym osłabieniu organizmu oraz chronicznym zmęczeniu. Ze względu na swoje krwiotwórcze właściwości jest wskazana dla osób zmagających się z anemią.

Napar z pokrzywy jest bezpieczny również dla kobiet w ciąży, wpływa m.in. na zwiększenie produkcji mleka.

Pokrzywa źródłem witamin

Czym pokrzywa zasłużyła sobie na uznanie? Jest bogatym źródłem witamin i minerałów. Zawiera związki niezbędne do prawidłowego funkcjonowania całego organizmu. Znajdziemy w niej m.in.:

  • Witaminy: A, E, C, K, B
  • Sole mineralne: magnez, krzem, wapń, żelazo, jod
  • Kwasy organiczne
  • Kwasy tłuszczowe
  • Białka
  • Flawonoidy
  • Histaminę
  • Fitosterole

Zrywanie i przechowywanie rośliny

Najsmaczniejszą i najbogatszą w składniki odżywcze pokrzywą jest jej wiosenna odmiana – pokrzywa kwietniowa i majowa. Warto pamiętać, że młode rośliny mają największy potencjał leczniczy. Czyste tereny pozamiejskie to odpowiedni obszar do zrywanie pokrzywy.

Do zbierania rośliny nie potrzeba żadnych specjalnych narzędzi – wystarczy koszyk i rękawiczki. Należy obrywać górne pędy z kilkoma listkami. Pod bieżącą wodą należy trzy razy opłukać roślinę i delikatnie ją osuszyć.

Można owinąć gałązki wilgotnym, bawełnianym ręcznikiem kuchennym i przechowywać w lodówce. W ten sposób pokrzywa dłużej zachowa świeżość (można ją także zasuszyć). Gałązki wieszamy luźno w zaciemnionym, ale przewiewnym miejscu. Liście suszonej pokrzywy powinny być ciemnozielone (brązowe mogą świadczyć o zbyt długim suszeniu lub nieodpowiednich warunkach przechowywania). Liście pokrzywy wystawione na działanie promieni słonecznych szybko tracą swoje cenne właściwości.

Przepisy z pokrzywą – jak ją wykorzystać?

Herbata z pokrzywy

Do zrobienia aromatycznej herbaty wystarczy zalać wrzątkiem garść suszonych lub świeżych liści pokrzywy, a następnie parzyć pod przykryciem przez 10-15 minut.

Można dodać miodu, imbiru, cytryny czy nawet kilka goździków. Niezależnie od smakowych preferencji, warto zadbać o naturalne dodatki.

Sok z pokrzywy

Aby zrobić sok potrzebna jest większa ilość pokrzyw. Warto zebrać ok. pół kilograma młodych liści. Trzykrotnie opłukane, należy przepuścić przez sokowirówkę. Powstanie około 150 ml soku (można go przechowywać w lodówce lub zamrażarce).

Codziennie, przez 14 dni należy wypijać jedną, dużą łyżkę soku. Po miesięcznej przerwie, kurację można powtórzyć.

Koktajle z dodatkiem pokrzywy

Pokrzywę można dodać właściwe do każdego smoothie. Świeże, opłukane zioła można dodać do ulubionych owoców, dosłodzić miodem i zmiksować ze szklanką wody do uzyskania gładkiej konsystencji.

Sałatka z pomidorami i pokrzywą

Pokrzywę można być ciekawym dodatkiem do potraw. Świeżą roślinę myjemy i zalewamy wrzątkiem. Liście można dodać do lekkiej wiosennej sałatki z pomidorami, mozzarellą, ogórkiem i szczypiorkiem. Doskonałym dodatkiem będzie ocet jabłkowy i ulubione przyprawy.

Przyprawa do wszystkiego

Obmyta, sparzona i posiekana pokrzywa może być dodawana do każdej potrawy. Ryż, makaron, ziemniaki, czy kuskus stanowią doskonałą bazę dla tak cennej przyprawy. Tak przygotowane potrawy nabiorą ciekawego smaku i aromatu.

Zupa z pokrzywy

Młodą pokrzywę parzymy wrzątkiem, a w garnku zagotowujemy wodę z zielem angielskim, ulubionymi warzywami, czosnkiem i listkami laurowymi. Pokrojoną cebulę oraz listki pokrzywy należy delikatnie podsmażyć z ulubionymi przyprawami. Kiedy warzywa będą miękkie, można dodać pokrzywę i cebulę, następnie gotować jeszcze ok. 5 minut. Doprawić do smaku. Całość można też zblendować, żeby otrzymać krem z pokrzywy.

Niedoceniana pokrzywa może być wspaniałą alternatywą dla popularnych przypraw. Walory smakowe to nie wszystko. Odpowiednia dieta daje energię i wpływa na kondycję organizmu. Im więcej w niej ziołowych, naturalnych dodatków, tym więcej zdrowia. Lekarstw najlepiej szukać w kuchni, a więcej na ten temat dowiesz się z magazynu „Dr Medicus”.