Pij mleko będziesz… miał kamienie nerkowe – jak wmawiają nam że mleko jest zdrowe

Czy mleko jest zdrowe?

Czy pamiętasz reklamowe hasło „pij mleko będziesz wieki”? Aktorzy, politycy i osoby publiczne zachęcają Ciebie i Twoje dzieci do spożywania mleka, a jednocześnie zapominają o jego szkodliwych właściwości. Codzienne spożywanie mleka krowiego może prowadzić do anemii lub miażdżycy, a 90% kamieni nerkowych, to kamienie wapniowe tworzące się przez negatywny wpływ mleka! Beta-alanina zawarta w mleku odpowiada za 80% uczuleń. Ty lub Twoje dziecko macie wysypkę, egzemę albo uporczywe swędzenie? Dowiedz się więcej o negatywnych skutkach mleka i sposobach na jego zastąpienie.

Mleko a kamienie nerkowe

Mleko krowie jest jedną z głównych przyczyn tworzenia się kamieni w nerkach. Zawiera bardzo dużo soli mineralnych, m.in. sodu, fosforu i wapnia. Jeśli tylko mocz jest przesycony solami wapnia to zaczyna go wytrącać i osadzać w kanalikach nerkowych. Kryształki soli wapniowych zespalają się ze sobą tworząc większe kamienie.

Taki stan nierównowagi mineralnej powoduje powstawanie kamieni wapniowych i innych złogów wapniowych w organizmie. Dr Prein z Wydziału Urologii na Uniwersytecie w Bostonie przeprowadził badania kamieni nerkowych. Wykazano, że 90% z 1000 pacjentów cierpi na kamienie wapniowe, które mogą być spowodowane właśnie piciem mleka.

Do czego jeszcze może prowadzić nadmierne spożywanie mleka?

Poza kamieniami nerkowymi mleko może przyśpieszać pojawienie się osteoporozy, nowotworów oraz nie jest wskazane przy chorobie wrzodowej czy Hashimoto (dowiedz się więcej na ten temat czytając artykuł Dr Medicus tutaj).

Jeśli jednak nie wyobrażamy sobie życia bez mleka i nabiału – głowa do góry, mleko krowie możemy zastąpić mlekiem roślinnym, np. sojowym, ryżowym, migdałowym itp. Najlepiej i najtaniej będzie przygotować takie mleko w domu. Pozwoli nam to zaoszczędzić pieniądze i zminimalizować ilość przyjmowanego cukru.

Jeśli nie mleko, to co w zamian?

Po pierwsze, właściwości mleka łatwo zastąpić produktami naturalnymi i nieprzetworzonymi, takimi jak owoce, orzechy czy warzywa. Warto dodać, że mleko świeże, prosto od krowy, zaraz po spożyciu fermentuje w naszych jelitach, co jest procesem pożądanym. Natomiast, produkty ze sklepowych półek są pasteryzowane, a co za tym idzie, gniją w naszym organizmie, powodując wzdęcia i gazy.

Zamień mleko na produkty naturale. Jedz migdały, bogate w witaminy D i E, fistaszki pełne magnezu i witaminy B6 czy sezam zawierający dużo lecytyny i kwasów tłuszczowych, uzupełniających niedobry wapnia, fosforu i witaminy E. Naturalnych i zdrowych zamienników dla mleka jest na rynku dużo, wystarczy się tylko rozejrzeć. Dlatego…

Jeśli chcesz poznać 16 pysznych bezmlecznych przepisów i dowiedzieć się o 13 naturalnych zamiennikach dla mleka, zajrzyj do najnowszego numeru magazynu Dr Medicus.

Źródło:

1) A.J. Lanou, S.E. Berkow, N.D. Barnard, Calcium, dairy products, and bone health in children and young adults: a reevaluation of the evidence. Pediatrics, 2005, ISBN: 115:736–743.
2) Larsson SC, Bergkvist L, Wolk A. 
Milk and lactose intakes and ovarian cancer risk in the Swedish Mammography Cohort. Am J Clin Nutr. 2004;80:1353–1357.
3) Warensjo E, Jansson JH, Berglund L, et al. 
Estimated intake of milk fat is negatively associated with cardiovascular risk factors and does not increase the risk of a first acute myocardial infarction. Br J Nutr. 2004;91:635–642.