Pieprz na zdrowie!

Czarny pieprz to jedna z najpopularniejszych przypraw, które możemy znaleźć w każdej kuchni. Ta pochodząca z Indii roślina jest znana w Europie od stuleci i ceniona ze względu na swoje właściwości zdrowotne. W jaki sposób ta przyprawa może korzystnie wpływać na zdrowie człowieka? Oto kilka przykładów.

Zwiększenie biodostępności

Czarny pieprz posiada właściwości zwiększające biodostępność. Oznacza to, że po jego spożyciu organizm ludzki może wchłaniać większą ilość składników odżywczych zawartych w spożywanych posiłkach. Poprawa tego parametru wpływa korzystnie na zdrowie człowieka, albowiem każdy organizm potrzebuje składników odżywczych do prawidłowego rozwoju.

Lecznicze działanie piperyny

Wiele osób cierpi na choroby skóry. Jedną z nich jest bielactwo, w wyniku którego skóra traci pigmentację. Okazuje się, że piperyna zawarta w ziarnach pieprzu, jest niezwykle pomocna w walce z bielactwem. Choroba ta może być bardzo niebezpieczna dla pacjenta, ponieważ nadmierna ekspozycja skóry na słońce może prowadzić do rozwoju nowotworu. Regularne spożywanie tej przyprawy może zmniejszyć podatność na zachorowanie na raka. Ponadto piperyna zmniejsza ryzyko występowania niektórych chorób przewlekłych, wśród których wskazać można na przykład zapalenie stawów.

Zmniejszenie masy ciała

Dla wielu osób nadwaga jest bardzo poważnym problemem. Nic dziwnego,bowiem dodatkowe kilogramy skutecznie utrudniają codzienne funkcjonowanie. A jak ma się do tego czarny pieprz? Otóż zewnętrzna warstwa jego nasion zawiera związek chemiczny, który wspomaga metabolizm. W związku z tym dodawanie czarnego pieprzu do spożywanych posiłków może pomóc w walce z nadwagą.

Pieprz przeciw starzeniu

Niepozorne, czarne ziarna są bogate w przeciwutleniacze. Substancje te są bardzo ważne z punktu widzenia organizmu człowieka. Mianowicie, zwalczają one uszkodzenia spowodowane przez wolne rodniki. To wolne rodniki niszczą włókna kolagenowe i elastynowe skóry, wysuszają ją i oddziałują destrukcyjnie na błony komórek skóry zaburzając jej funkcje ochronne. W wyniku tych zmian dochodzi do przyspieszenia procesu starzenia.

Pieprz a zdrowie jamy ustnej

Czarny pieprz korzystnie wpływa również na higienę jamy ustnej. Otóż pomaga on w walce z bakteriami, które wywołują próchnicę zębów, a także zwalcza nieświeży oddech. Czarny pieprz może być także doraźnym środkiem na ból zęba. Działa kojąco w przypadku tego typu dolegliwości. Jednak należy pamiętać, że pieprz nie zastąpi wizyty u stomatologa, ani codziennej profilaktyki.

Lekarstwo na przeziębienie

Pieprz posiada właściwości antybakteryjne. Dzięki nim spożywanie tej przyprawy jest bardzo dobrym sposobem na zwalczanie przeziębienia. Czarny pieprz udrażnia drogi oddechowe, wspomaga również leczenie zapalenia zatok. Ponadto jego spożywanie jest pomocne w walce z grypą. Oczywiście, nie należy traktować pieprzu jako lekarstwa, jednakże może być on niezwykle przydatny w leczeniu sezonowych infekcji.

Czarny pieprz bez wątpienia jest cenną przyprawą, która nie tylko doda potrawom smaku, ale i pomoże w walce z różnymi chorobami i dolegliwościami. Dodając go do jedzenia możesz uniknąć wielu problemów zdrowotnych. Chroń siebie i swoich bliskich – najlepsze lekarstwo znajdziesz w swojej kuchni. Więcej na temat naturalnych terapii dowiesz się z najnowszego wydania magazynu „Dr Medicus„.