Otyłość groźniejsza od głodu?

Otyłość – niegdyś uważana za symbol bogactwa i dobrobytu, dziś jest jedną z najpowszechniejszych chorób cywilizacyjnych. Zazwyczaj zaczyna się niewinnie – od niewielkiej nadwagi, która z czasem może wymknąć się spod kontroli. Jak duża jest skala problemu otyłości?

Od 1975 roku liczba osób otyłych na świecie wzrosła niemal trzykrotnie i dotyczy już prawie 2 miliardów ludzi na Ziemi. Polska zajmuje 5 miejsce w Europie pod względem otyłości. Aż 25% Polaków jest otyłych i odsetek ten stale rośnie. Zachorowalność stale wzrasta szczególnie w krajach rozwiniętych i rozwijających się.

Według danych Światowej Organizacji Zdrowia rocznie otyłość zabija więcej osób niż głód i została uznana za najgroźniejszą chorobę przewlekłą XXI wieku. Według lekarzy mamy do czynienia ze zjawiskiem nie tylko epidemii, ale wręcz pandemii otyłości.

Otyłość, tak jak każda inna choroba, nie bierze się znikąd. Pomimo, że ludzie otyli często starają się unikać tematu i udawać, że „po prostu tacy już są”, problem ten prawie zawsze ma swoje podłoże w niezdrowym trybie życia i odżywiania. Oto główne przyczyny otyłości:

 

Obżarstwo

Otyłość jest skutkiem nadmiernego wzrostu wagi, do którego dochodzi, gdy przez dłuższy czas konsumujemy więcej kalorii niż spalamy. Jest to wynik niezdrowych nawyków żywieniowych, często nabytych już w dzieciństwie lub będących skutkiem stresu – tj. obżarstwo na tle nerwowym lub kompulsywne jedzenie. Szczególnie szkodliwe jest konsumowanie dużych porcji jedzenia o nieregularnych porach oraz podjadanie w nocy.

 

Brak ruchu

W dzisiejszych czasach siedzący tryb życia to norma. Większość z nas zamieniła pracę fizyczną na siedzenie przy biurku, chodzenie na jazdę samochodem, a uprawianie sportu na oglądanie telewizji. Niestety odbija się to negatywnie na naszym zdrowiu. Brak ruchu jest niebezpieczny dla organizmu i może nawet powodować przedwczesną śmierć.

 

Choroby lub predyspozycje genetyczne

Otyłość nie zawsze jest wynikiem objadania się. Może także towarzyszyć wielu schorzeniom, np. cukrzycy lub niedoczynności tarczycy. Aby się o tym przekonać, należy wykonać odpowiednie badania, szczególnie jeżeli te schorzenia występują u osób z naszej najbliżej rodziny.

 

Przyjmowanie niektórych leków

Istnieją leki, których efektem ubocznym jest przyrost masy ciała. Gwałtowny wzrost wagi może być skutkiem przyjmowania m.in. leków psychotropowych, sterydów, leków na alergię czy terapii hormonalnych.

Wszelkie wahania wagi występujące w trakcie danej kuracji należy zgłosić swojemu lekarzowi, który powinien doradzić odstawienie leku lup przepisać inny. Warto też upewnić się, czy zażywanie danego leku jest konieczne i czy istnieją naturalne metody leczenia, które mogłyby go zastąpić.

 

Ignorowanie problemu

Pomimo że otyłość została uznana za chorobę, problem ten nadal jest bagatelizowany i często traktowany jest czysto estetycznie. Ponadto, niekiedy sami lekarze ignorują problem, gdyż boją się urazić pacjenta lub… sami są otyli! Jest to bowiem delikatny temat i czasem nawet lekarz boi się zwrócić uwagę pacjentowi.

Co więcej, w dzisiejszych czasach coraz częściej możemy zauważyć zjawisko nie tylko usprawiedliwiania problemu nadwagi, ale wręcz jego gloryfikowania. Przez to osoby otyłe lub z nadwagą często rezygnują z podejmowania prób zmiany swojego trybu życia i postanawiają zaakceptować nadmiar kilogramów, nie zważając na konsekwencje zdrowotne.

 

Czym grozi otyłość?

Osoby otyłe są najczęściej przyzwyczajone do codziennego funkcjonowania pomimo swojej tuszy. Nie mniej jednak ignorowanie problemu może z czasem doprowadzić do rozwoju poważnych chorób takich jak:

cukrzyca

– nadciśnienie

– zwyrodnienie stawów

– choroby sercowo-naczyniowe

– zawał

– zespół policystycznych jajników

– bezpłodność

– rak jelita

– rak piersi

– depresja

 

Zapobieganie i leczenie otyłości

Otyłości można zapobiec. Pierwszym krokiem jest znalezienie źródła problemu. Nie musi być nim wcale ilość spożywanych posiłków, a np. cukrzyca lub niedoczynność tarczycy. Jeżeli Twój metabolizm zwalnia i pomimo ograniczenia ilości jedzenia nadal nie możesz schudnąć, koniecznie skonsultuj się z lekarzem.

Niezależnie od wyników badań należy przede wszystkim wprowadzić w życie zasady zdrowego żywienia. Warto zacząć od jedzenia posiłków o regularnych porach. Wbrew pozorom odchudzanie nie polega na spożywaniu jak najmniejszej ilości jedzenia w ciągu dnia. Należy jeść mniej i mniej kalorycznie, ale za to częściej. Dziennie zaleca się spożywać 5 posiłków, zawsze o tych samych porach.

Siedzący tryb życia sprzyja odkładaniu się dodatkowych kilogramów. Aby temu zapobiec należy się ruszać. Dla osoby przyzwyczajonej do siedzenia pół dnia na fotelu w pracy, a drugie pół na kanapie przed telewizorem ten pomysł może wydać się mało zachęcający.

Jednakże z czasem aktywność fizyczna może łatwo przerodzić się w formę odpoczynku po pracy i odreagowania stresu. Na początek należy co najmniej 30 minut dziennie spacerować. Zamiast jeździć wszędzie samochodem, warto przesiąść się na rower. Wieczorny jogging, oprócz spalania tłuszczu, pomoże się dotlenić i odreagować stres przed snem.

 

Otyłość to ciężka choroba, która negatywnie wpływa zarówno na stan fizyczny, jak i psychiczny człowieka. Często ogranicza zdolność do pracy lub do wykonywania innych czynności, powoduje kompleksy i przeszkadza w czerpaniu radości z życia. Nie należy pod żadnym pozorem jej ignorować!

 

Jeżeli interesujesz się zdrowym trybem życia i odżywiania, lub pragniesz zadbać o zdrowie swoje i najbliższych, koniecznie czytaj magazyn „Dr Medicus”. To źródło niezbędnej wiedzy oraz wielu ciekawych porad, m.in. z zakresu dietetyki, naturoterapii czy ziołolecznictwa.

Dzięki niemu nauczysz się dbać o swoje zdrowie i zapobiegać wielu chorobom przy pomocy naturalnych i sprawdzonych metod. Zapisz się do darmowego newslettera, aby na bieżąco otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach. Nie zwlekaj i zadbaj o siebie już dziś!