Orzechy – jaki mają wpływ na nasze zdrowie?

właściwości orzechów

Większość osób świadomie rezygnuje z orzechów. Powodem zazwyczaj jest ich wysoka kaloryczność. Niewiele osób zdaje sobie jednak sprawę z tego, że orzechy mimo dużej zawartości tłuszczu, niosą szereg korzyści zdrowotnych. Tylko alergia czy nietolerancja orzechów jest powodem, dla którego należy z nich zrezygnować. W każdym innym przypadku warto poznać ich właściwości i włączyć do diety. Orzechy doskonale sprawdzą się nie tylko w dietach wegańskich, ale również ketogenicznych, opartych na tłuszczach.

Orzechy to jedna z najzdrowszych przekąsek – przekonaj się!

Są doskonałym źródłem nie tylko tłuszczu, ale również białka, węglowodanów, błonnika, witaminy E oraz minerałów. Przy dietach nisko węglowodanowych, warto sięgać po orzechy brazylijskie, laskowe oraz makadamia, gorszym wyborem natomiast będą orzechy nerkowca.

  1. Orzechy to bogactwo przeciwutleniaczy

Przeciwutleniacze wspomagają organizm w walce z wolnymi rodnikami. To bardzo istotne w kontekście zapobiegania potencjalnym chorobom, spowodowanym uszkodzeniami komórek.

Badania dowodzą, że orzechy włoskie w kwestii zwalczania wolnych rodników, wykazują lepsze działanie niż ryby. Skutecznie radzą sobie ze zwalczaniem stresu oksydacyjnego.

  1. Sprawdzą się w dietach odchudzających!

Może to brzmieć, jak paradoks, ze względu na to, że zawierają dużo tłuszczu, jednak badania nie pozostawiają złudzeń. Migdały przyczyniają się do gubienia kilogramów, podobnie jest w przypadku pistacji.

Ten paradoks ma jednak swoje wytłumaczenie. Organizm nie wchłania wszystkich kalorii, jakie przyjmuje w czasie jedzenia orzechów. Podczas trawienia znaczna część tłuszczu (około 20% w przypadku orzechów włoskich) pozostaje w ścianach orzecha.

  1. Wspomagają walkę z cholesterolem

Dlatego też są polecane osobom otyłym i chorym na cukrzycę. Orzechy – w tym przypadku pistacje – wpływają na obniżenie poziomu trójglicerydów.

Migdały i orzechy laskowe podnoszą poziom dobrego cholesterolu, obniżając przy tym zły cholesterol. Orzechy włoskie, piniowe i ziemne obniżają zły cholesterol, bez wpływu na dobry.

  1. Zmniejszają stany zapalne

Zapalenia, choć są ważną reakcją organizmu, bo stanowią obronę przed patogenami i bakteriami, kiedy stają się przewlekłe, wzrasta niebezpieczeństwo chorób i uszkodzeń narządów.

Badania pokazują, że orzechy, takie jak pistacje, migdały, orzechy włoskie skutecznie radzą sobie ze stanami zapalnymi zarówno u osób zdrowych jak i u tych, którzy zmagają się z ciężkimi schorzeniami (cukrzyca, problemy z nerkami).

  1. Zmniejszają ryzyko zawału serca

Obniżają także ryzyko udaru mózgu. Ma to związek ze skutecznym obniżaniem poziomu złego cholesterolu. Badania dowodzą, że orzechy dają jeszcze lepsze efekty niż regularnie spożywana oliwa z oliwek. Poprawiają się funkcje tętnic, naczynia krwionośne staja się elastyczne.

Tę ważną właściwość orzechy zawdzięczają dużej zawartości kwasów omega-3 oraz witaminy E. Aby uzyskać efekt prozdrowotny wystarczy codziennie zjadać jedynie garść orzechów. Alternatywą może być masło orzechowe.

  1. Usprawniają procesy trawienne

Orzechy cechują się wysoką zawartością błonnika. Bakterie jelitowe przekształcają błonnik w kwasy tłuszczowe, które wpływają na zdrowie jelit i znacznie zmniejszają ryzyko otyłości czy zachorowania na cukrzycę. Błonnik powoduje uczucie sytości i przy okazji zmniejsza ilość kalorii przyswajanych z posiłku.

Najwięcej błonnika można znaleźć w migdałach, pistacjach i orzechach laskowych.

Najczęściej spożywanymi orzechami są orzechy włoskie i pistacje. Ponadto warto również sięgać po orzechy nerkowca, makadamia, piniowe oraz laskowe. Na całym świecie udoskonalają one potrawy. Zazwyczaj trafiają do sałatek, stanowią dodatek koktajli lub samodzielną szybką przekąskę. Bogactwo tłuszczu i kalorii czynią je przekąską pożywną i zdrową. Mogą stać się alternatywą dla niezdrowych słodyczy, po które chętnie sięgamy, gdy dopada nas głód między posiłkami. Większość orzechów jest ogólnodostępna. Najlepiej wybierać te sprzedawane „na wagę”, najczęściej te pakowane z logiem producenta są dodatkowo solone i przetwarzane, aby utrzymać świeżość i smak.

Warto wzbogacać wiedzę i świadomość na temat tego, co robić, aby przez długie lata cieszyć się dobrą kondycją organizmu. Dieta, zdrowy tryb życia – w tym umiarkowana aktywność fizyczna, to doskonała profilaktyka. Dołącz do społeczności magazynu „Dr Medicus” i znajdź inspirację do zmian. Chroń siebie i bliskich.