Olej palmowy – zdrowy czy niezdrowy?

Na temat oleju palmowego narosło w ostatnim czasie wiele mitów. Ogólnie rzecz biorąc tłuszcz ten uchodzi za niezdrowy. Czy tak jest naprawdę? Czy może są to zwyczajne plotki wymyślone przez przeciwników firm zajmujących się jego produkcją? Poniżej postaramy się przedstawić kilka istotnych faktów dla każdego konsumenta.

Czym jest olej palmowy?

Olej palmowy pozyskiwany jest z nasion lub miąższu olejowca gwinejskiego. Jest on wykorzystywany do produkcji margaryny, mydła, wielu rodzajów kosmetyków, a także rozmaitych smarów. Olej palmowy charakteryzuje się wysoką zawartością nasyconych kwasów tłuszczowych. Fakt ten powoduje, że nadmierne spożycie może przyczyniać się do rozwoju wielu poważnych problemów zdrowotnych. Wśród nich warto wymienić chociażby wzrost poziomu cholesterolu we krwi, otyłość, a także choroby sercowo-naczyniowe.

Tłuszcz tłuszczowi nierówny

Stosowane powszechnie określenie „tłuszcz palmowy” posiada wielorakie znaczenie. Mianowicie, odnosi się ono do:

  • oleju pozyskanego z ziaren palmy oleistej – jego źródłem jest pestka owocu palmowego, przypomina on olej kokosowy;

  • oleju z miąższu palmy oleistej – zawiera on dużo karotenoidów, stąd też jego pomarańczowy kolor, oraz spore ilości witaminy E i steroli, jest on wykorzystywany w kuchni;

  • częściowo utwardzonego tłuszczu palmowego – ma on stałą konsystencję i znacznie wolniej się utlenia, cechuje go także większa odporność na wysoką temperaturę; istotny jest tutaj proces uwodornienia, który skutkuje powstaniem tłuszczów typu trans posiadających negatywny wpływ na zdrowie człowieka.

Nie wszyscy producenci żywności informują jednak konsumentów w kwestii rodzaju stosowanego przez nich oleju. Mimo wszystko warto jest mieć świadomość tego rozróżnienia.

Plusy i minusy oleju palmowego

Olej palmowy powinien być z całą pewnością spożywany z umiarem. Wynika to z faktu, że posiada on dużą zawartość nasyconych kwasów tłuszczowych. Jeżeli jednak jest on stosowany jako zamiennik uwodornionych olejów w produktach spożywczych, wówczas należy przyznać, że jego działanie jest w pewnym sensie pozytywne. Otóż w takim wypadku ogranicza on spożycie tłuszczów trans, które działają negatywnie na organizm człowieka. Niemniej jednak istotną kwestią jest jakość oleju palmowego. Mianowicie, naukowcy zdecydowanie odradzają produkty, które zawierają utwardzony olej, zaś za najlepszy uznają surowy olej palmowy. To właśnie on zawiera wiele witamin, karotenoidów oraz przeciwutleniaczy. Można spożywać także rafinowany olej palmowy, jednakże w ograniczonych ilościach. Podobnie jak w przypadku tłuszczów zwierzęcych jego nadmierne spożycie może mieć negatywny wpływ na zdrowie.

Olej palmowy to jeden z najbardziej kontrowersyjnych składników żywności. Okazuje się jednak, że nie jest on taki straszny jak mogłoby się wydawać, oczywiście pod warunkiem, że jest on wysokiej jakości oraz spożywany w umiarkowanych ilościach. Więcej na temat oleju palmowego i jego wpływu na zdrowie człowieka przeczytasz w magazynie Dr. Medicus.