Jesteś zmęczony? Uważaj! To może być odwodnienie!

Odczuwanie zmęczenia jest czymś naturalnym, szczególnie po dużym wysiłku. Wówczas wielu z nas sięga po filiżankę kawy z nadzieją, że zawarta w niej kofeina pobudzi do dalszego działania. Może się jednak okazać, że pozornie niegroźne zmęczenie jest oznaką czegoś znacznie poważniejszego… Czym jest odwodnienie i jak sobie z nim radzić?

Odwodnienie to poważny problem

Poprzez odwodnienie organizmu należy rozumieć stan chorobowy, który spowodowany jest utratą wody oraz elektrolitów. Każdy z nas jest na nie szczególnie narażony w czasie upałów. Co ważne, niektórzy nie są nawet świadomi, że ulegli odwodnieniu. Szacuje się, że około 20-30% osób starszych cierpi na ten problem. Jednym z objawów odwodnienia może być zmęczenie. Nierzadko towarzyszą mu bóle głowy oraz brak koncentracji. W takim wypadku dobrym rozwiązaniem jest wypicie szklanki wody.

Dlaczego nawodnienie jest tak ważne?

Ciało dorosłego człowieka składa się z 42 litrów wody. Nietrudno zatem zauważyć, że woda stanowi ok 40-70 % masy ciała. Woda jest zatem jedną z substancji koniecznych do życia każdemu z nas. Zmęczenie nie jest jedynym problemem związanym z odwodnieniem. Brak odpowiedniego poziomu wody w organizmie może doprowadzić do powstania kamieni nerkowych, wyczerpania lub udaru cieplnego, a także niewydolności poszczególnych narządów. Co więcej, zdaniem niektórych naukowców, brak odpowiedniej ilości wody w organizmie może przyczyniać się również do powstawania nowotworów.

Woda ma także bardzo duże znaczenie z punktu widzenia prawidłowego metabolizmu człowieka, jak również krążenia krwi i wydalania. Objawem odwodnienia jest także rzadsze wydalanie moczu oraz jego ciemnożółta barwa.

Jak poradzić sobie z odwodnieniem?

Pierwszym sygnałem odwodnienia jest odczuwanie pragnienia. Jeżeli jest ono naprawdę silne, to znak, że konieczna jest dawka wody. Jest to szczególnie istotne latem, kiedy temperatury są wysokie. Najlepiej więc będzie popijać wodę przez cały dzień. W tym celu można zabrać ze sobą niewielką butelkę do torebki lub aktówki. W ten sposób możliwe będzie ciągłe uzupełnianie płynów. Organizm będzie z całą pewnością wdzięczny za takie postępowanie.

Ponadto na odwodnienie stosuje się:

  • zatrzymanie ubytku płynów w organizmie;

  • stosowanie doustnego nawadniania, w czasie której podawane są woda, chlorek sodu, chlorek potasu, cytrynian sodu i glukoza w odpowiednich proporcjach ilościowych;

  • picie chudego mleka;

  • dożylną infuzję wody oraz elektrolitów;

  • umieszczenie pacjenta na oddziale intensywnej terapii.

Co ważne, o właściwe nawodnienie powinny dbać również osoby uprawiające sport. W trakcie wysiłku fizycznego człowiek wydziela pot, co także prowadzi do odwodnienia.

Odwodnienie to problem, który może mieć poważne konsekwencje. Niektórzy z nas nawet nie zdają sobie z tego sprawy. O tym jak ważne jest dbanie o prawidłowe nawodnienie organizmu można dowiedzieć się z magazynu „Dr Medicus”.