Odwodnienie – jak go uniknąć?

Woda jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania każdego organizmu. Dlatego tak ważne jest wypijanie odpowiedniej ilości płynów w ciągu dnia – dzięki temu nie grozi nam odwodnienie. Jest kilka sprawdzonych rad, które pomogą nam dostarczać wodę do organizmu bardziej efektywnie i świadomie.

Dlaczego woda jest tak ważna?

Ciało człowieka dorosłego składa się w ok. 60% z wody. Ciało dziecka zawiera jej jeszcze więcej. Warto wiedzieć, że nawet odwodnienie na poziomie 2% powoduje odczuwalne osłabienie organizmu. To dlatego, że woda jest konieczna do większości reakcji w naszym organizmie. Spełnia szereg funkcji. Co więcej, sprawia nawet, że nasze ciało jest jędrne. Jednym słowem – jest niezbędna do życia!

Pij wodę świadomie!

  1. Należy pić wodę małymi łykami, powoli. Wypicie duszkiem dużej ilości wody sprawi, że szybko poczujemy potrzebę oddania moczu.
  2. Do wody dobrze jest dodać cytrynę. Cytryna jest bogata w witaminy, działa antywirusowo, wspiera naszą odporność i wspomaga utratę wagi. Po wodę z cytryną warto sięgnąć rankiem, zaraz po przebudzeniu – jej regularne picie ma korzystny wpływ na zdrowie i samopoczucie.
  3. Nie należy pić podczas posiłków. Woda popijana podczas jedzenia rozpycha żołądek. Powoduje też, że pokarm zalega tam dłużej i czujemy się przez to przejedzeni. Rekomendowane jest picie wody po ok. 30 minutach od zjedzenia posiłku i na ok. 30 minut przed posiłkiem.
  4. Woda w plastikowych butelkach nie powinna stać na słońcu! Plastik zawiera toksyczne substancje, które są uwalniane pod wpływem ciepła. Jeśli jesteśmy np. na plaży gdzie promienie słoneczne i upał dosięgają butelki z wodą, lepiej wybrać wodę w szklanych butelkach. Pamiętać o tym powinny głównie kobiety w ciąży, gdyż są bardzo narażone na działanie toksycznego składnika plastiku – bisfenolu A.
  5. Zawsze noś przy sobie małą butelkę wody. To ważne nie tylko w upalne dni. Odwodnienie organizmu nawet w 2% objawia się męczącymi dolegliwościami. Zalecane dzienne spożycie wody wynosi ok. 2 l.
  6. Gdy boli Cię głowa lub masz migrenę, napij się wody! Żeby szybciej pozbyć się uciążliwego bólu, można dosypać szczyptę soli do szklanki wody. Sól zatrzymuje wodę w organizmie i tak nawodniony organizm szybko upora się z bólem głowy, a nawet migreną. Woda zdrowy i skuteczny środek przeciwbólowy!
  7. Poranna kawa świetnie smakuje, ale nawet jedna filiżanka tego napoju odwadnia organizm. Zalecane są więc następujące proporcje: na jedną filiżankę kawy przypadają dwie szklanki wody.
  8. Dużo osób ma problem z pamiętaniem o piciu wody. Nic dziwnego, bo w ciągu dnia mamy dużo zajęć i nawet tak podstawowa rzecz potrafi umknąć naszej uwadze. Ale dobrze jest wyrobić sobie nawyk picia wody. Jak? Możemy zacząć od ustawiania alarmu w telefonie lub pobrać specjalną aplikację na telefon, która będzie nam o tym przypominać.

Kiedy jesteśmy szczególnie narażeni na odwodnienie?

Lato sprzyja aktywności fizycznej. Jazda na rowerze, rolkach czy bieganie w ciepłe, letnie wieczory to częsta praktyka. Pocąc się uwalniamy z organizmu więcej wody niż zazwyczaj. Osoby uprawiające sport powinny zachować ostrożność i zadbać o prawidłowe nawodnienie organizmu.

Gdy chorujemy, mamy biegunkę, wymioty czy gorączkę również wzrasta narażenie organizmu na odwodnienie. Możemy wtedy sięgnąć po elektrolity dostępne w aptekach, które pomogą uregulować gospodarkę wodną naszego organizmu. Szczególną uwagę należy zwrócić także na dzieci, bowiem to właśnie one odwadniają się najszybciej.

Jak rozpoznać, że nasz organizm jest słabo nawodniony?

Początkowe objawy łagodnego odwodnienia to przede wszystkim bóle głowy, suchość w ustach, brak sił i osłabienie organizmu. Gdy pijemy za mało wody, oddawany mocz ma ciemniejszy kolor. Przy prawidłowym nawodnieniu organizmu, mocz ma kolor jasnosłomkowy. Przy poważniejszym odwodnieniu, nasz organizm reaguje na to przeważnie biegunką lub wymiotami.

Nawet oczywiste rzeczy bywają niekiedy problematyczne. Dlatego tak ważne jest, aby poszerzać swoją wiedzę na temat zdrowia. Ułatwią nam to artykuły i porady zawarte w czasopiśmie „Dr Medicus„. Jeśli chcesz być zdrowy i dobrze się czuć nie czekaj – zmień swoje nawyki już dziś!