Gluten – 7 niepokojących objawów nietolerancji

W ciągu ostatnich kilku lat wiele osób uległo modzie na dietę bezglutenową. Gluten jest stygmatyzowany, a jego nieobecność w składzie, powoduje, że produkt często stawiany jest w szeregach „fit produktów”. Niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, że wyeliminowanie glutenu z diety powinno być poparte nietolerancją, alergią lub nadwrażliwością. Warto wiedzieć, na jakie sygnały wysyłane przez organizm należy zwrócić szczególną uwagę i kiedy należy reagować.

Czym jest gluten?

Świadomość tego, czym jest i jaką rolę pełni, pozwala zrozumieć, dlaczego już pierwsze sygnały organizmu są powodem, dla którego należy go unikać. Gluten to białko, które można spotkać głównie w ziarnach niektórych zbóż (żyto, owies, pszenica, jęczmień). U osób, które mają zdiagnozowaną nadwrażliwość, alergię lub nietolerancję na gluten często występuje reakcja. Nawet ok. 6% ludzi może cierpieć na dolegliwości związane ze spożywaniem glutenu. Jeżeli problem jest bagatelizowany i nie podejmiemy odpowiednich kroków, aby rozpoznać przyczynę, dolegliwości mogą skutecznie obniżyć jakość życia.

Sygnały, na które należy reagować:

1. Problemy z koncentracją

W tym przypadku można mówić o zespole objawów. Najczęściej objawami towarzyszącymi są zawroty i bóle głowy (nierzadko migrenowe), uczucie mrowienia w kończynach. Nie są to sygnały jednoznaczne i na początku bardzo ciężko powiązać je z nietolerancją glutenu.

2. Zaburzenia hormonalne

Skrajne stany towarzyszące zespołowi napięcia przedmiesiączkowego i menopauzie (chroniczne zmęczenie, uderzenia gorąca, nadpotliwość, wahania nastrojów, nagły przyrost masy ciała, bezsenność), także problemy z płodnością, mogą być oznaką, że organizm wykazuje nadwrażliwość na gluten lub nawet nietolerancję.

3. Problemy trawienne

Częste bóle brzucha, towarzyszące mu skurcze jelitowe, gazy i wzdęcia. Częstym objawem są także biegunki lub bolesne zaparcia. Zdarza się, że występują naprzemiennie.

4. Chroniczne zmęczenie

W Polsce bardzo często zmęczenie łączymy z warunkami pogodowymi. Niekorzystne warunki atmosferyczne są odpowiedzią na wszystkie pytania dotyczące powodów złego samopoczucia. Chroniczne zmęczenie to kolejny nieoczywisty objaw, który może sygnalizować, że organizm nie toleruje glutenu. Bardzo często pomijamy i umniejszamy rolę diety w naszym życiu. Warto więc posłuchać organizmu i zastanowić się, czy składniki, które mu dostarczamy wpływają na jego kondycję i jakość naszego życia.

5. Bóle stawów oraz częste zapalenia

Przy regularnym spożywaniu glutenu, w organizmie mogą pojawić się stany zapalne. Bardzo często atakują kości i stawy. Niestety niezwykle często wystawiana jest błędna diagnoza i bóle łączy się z reumatyzmem. Warto więc na jakiś czas zrezygnować z glutenu, aby sprawdzić, czy poprawia się kondycja stawów.

6. Depresja

Nadwrażliwości na gluten mogą towarzyszyć skrajne wahania nastrojów. Jeżeli brakuje powodów, aby takie uczucia towarzyszyły i nigdy nie zmagaliśmy się ze stanami depresyjnymi, warto wykonać badania w kierunku reakcji na gluten. Przy dużej nadwrażliwości mogą pojawiać się także ataki lęku lub paniki.

7. Problemy ze skórą, wysypki

Kolejny nieoczywisty, ale bardzo częsty objaw nietolerancji glutenu, nadwrażliwości lub alergii. Może pojawić się łuszczyca, wypryski, nadmierna suchość skóry. W skrajnych przypadkach mogą pojawić się na skórze szorstkie nieduże plamy

Dla każdego z nas, zdrowie powinno być priorytetem, jednak nie zawsze da się znaleźć czas i możliwości, aby kompleksowo zadbać o kondycję organizmu. Najczęściej ulegamy reklamom i trendom, zamiast zaufać intuicji i wsłuchać się w potrzeby swojego organizmu. Zdobywanie wiedzy skutecznie buduje świadomość na temat tego, co mu szkodzi, a co wspomaga regenerację. Pozwala od podstaw rozpoznawać problemy i prawidłowo na nie reagować.

Nietolerancja glutenu dla współczesnej medycyny nie stanowi wyzwania, często jednak wystarczy zmienić dietę, aby móc normalnie funkcjonować. Nietolerancja, nadwrażliwość, czy alergia na gluten dają bardzo nieoczywiste objawy, dlatego tak ważna jest szybka i odpowiednia diagnoza.

Jeżeli brakuje Ci czasu na poszukiwanie kompleksowych informacji na tematy związane ze zdrowiem, koniecznie zajrzyj do magazynu „Dr Medicus”. W jednym miejscu znajdziesz porady dotyczące tego, jak walczyć z popularnymi dolegliwościami oraz jak prawidłowo rozpoznawać schorzenia i zapobiegać im w naturalny i bezpieczny sposób. Nie daj się oszukiwać i świadomie podejmuj decyzje. Chroń zdrowie swoje i swoich bliskich!