Naturalne sposoby na stres i przemęczenie

domowe sposoby na stres

 Stres – większość ludzi, na całym świecie choć raz w życiu go doświadczyła. Przemęczenie natomiast może być jego efektem. Niestety te dwa stany zazwyczaj występują jednocześnie i najczęściej mają związek ze zbyt dużą ilością obowiązków. Niewiele osób zdaje sobie sprawę, że długotrwałe przemęczenie, potęgowane silnym stresem, może być niebezpieczne dla organizmu. Skutkiem mogą być stany lękowe. W skrajnych przypadkach nieumiejętność zapanowania nad zbyt szybkim i męczącym trybem życia, może doprowadzić do nerwicy, a nawet stanów depresyjnych.

Natłok obowiązków a odpoczynek

Szacuje się, że nawet 60% ludzi nie poświęca na sen 8 h, a 30 % śpi poniżej 7 godzin. Dzień zazwyczaj rozpoczynamy od kawy i szybkiego śniadania. Bardzo często jednak pierwszy posiłek jemy dopiero w pracy. Zarówno praca fizyczna, jak i ta, która zmusza organizm do siedzenia kilka godzin przed komputerem, mogą przyczynić się do znacznego osłabienia organizmu. Po pracy natomiast czekają kolejne obowiązki. Natłok zajęć powoduje, że organizm zaczyna odmawiać posłuszeństwa. Pojawia się anemia, stres, zniechęcenie, rozdrażnienie. Te wszystkie stany są negatywne i powodują, że organizm jest przemęczony i nieefektywny.

Negatywne skutki długotrwałego stresu i przemęczenia:

  1. Problemy z płodnością, spadek libido

  2. Choroby układu krążenia

  3. Spadek odporności i częste przeziębienia

  4. Wypadanie włosów, pogorszenie stanu skóry

  5. Problemy z koncentracją

  6. Stany depresyjne i depresja

  7. Problemy trawienne i wrzody żołądka

Naturalnie, czyli bezpiecznie

Przyjmowanie syntetycznych wspomagaczy, zazwyczaj, nie przynosi oczekiwanych efektów. Natura przystosowała organizm człowieka do radzenia sobie z problemami na wielu płaszczyznach. Wyciszanie i nauka panowania nad wieloma obowiązkami, to proces przynoszący realne korzyści dla organizmu.

Zmień nawyki, zmniejsz stres i odpoczywaj efektywnie

Ćwiczenia relaksacyjne

Ćwiczenia kojarzone są z rozwojem fizycznym i pracą nad sprawnością. Drugim filarem, który jest budowany za pomocą aktywności fizycznej, jest zachowanie równowagi psychicznej. Ważne jest, aby podejmując aktywność, nauczyć się kontrolować swój oddech, a po każdym treningu (również po zwykłym marszu na świeżym powietrzu) rozciągnąć rozgrzane ciało. Tak zwany stretching powinien odbywać się w bardzo powolnym tempie. Prawidłowo wykonany, rozluźni spięte mięśnie.

Aromaterapia i ziołowe napary

Zazwyczaj zioła wykorzystywane w aromaterapii, wykorzystywane są również do przygotowywania naparów. Obie metody są skuteczne i warto je ze sobą łączyć. Ziołowa kąpiel z dodatkiem kilku kropli naturalnych olejków eterycznych, rozluźni ciało i zredukuje stres. Kadzidełka, świece, olejki rozgrzane w ceramicznym kominku, wprowadzą odpowiedni nastrój w całym domu. W sypialni można postawić wazon z kilkoma gałązkami lawendy.

Przed snem warto wypić napar z szyszek chmielu lub melisy. Ziół należy szukać w sklepach zielarskich, ze zdrową żywnością lub w aptekach. Tylko produkt w pełni naturalny, będzie pełnowartościowy i da oczekiwane efekty.

Stres – jaką dietę stosować?

Pisaliśmy już o tym, w jaki sposób dieta wpływa na życie osób zmagających się z depresją. Długotrwały stres i brak odpoczynku odbijają się na samopoczuciu, dlatego warto posiadać wiedzę o tym, na co szczególnie należy zwrócić uwagę, przygotowując posiłki. Niedobór Magnezu, aminokwasów i witamin z grupy B, może bardzo negatywnie wpływać na funkcjonowanie organizmu. Są to składniki regulujące poziom serotoniny, czyli są kluczowe dla układu nerwowego.

Jeżeli mowa o diecie, to nie wolno zapominać o tym, że musi być różnorodna i dopasowana do potrzeb. Prawidłowo zbilansowana, dostarczy organizmowi odpowiednią ilość energii. Posiłki powinny być regularne. Pośpiech podczas jedzenia, odbija się na układzie trawiennym.

Zadbaj o rytuały

To, co robisz przed snem, ma wpływ na to, jak szybko zaśniesz. Telewizor i smartfon, to nienajlepsza rozrywka dla osób zmagających się z przemęczeniem. Zajęcie powinno być spokojne i wyciszające. Krótki spacer, wywietrzenie sypialni, 30 minut czytania i relaksacyjna muzyka, pozwolą nie tylko szybciej zasnąć, ale wpłyną również na jakość snu. Drażniące i chaotyczne zajęcia mogą wpływać na pojawienie się koszmarów sennych.

Zlikwiduj źródła jakiegokolwiek światła

Pamiętaj także o zaciemnieniu sypialni. Oprócz zgaszenia świateł, warto zasunąć rolety nieprzepuszczające światła i wyłączyć migoczące diody (zazwyczaj ich źródłem jest telefon). Dobrym rozwiązaniem jest również wygodna i nieuciskająca opaska na oczy.

Niemal każdy z nas doświadczył stanu chronicznego zmęczenia i stresu. Koncerny farmaceutyczne prześcigają się w produkcji kolejnych syntetycznych medykamentów, które mają wpływać na poprawę samopoczucia i lepszy sen. Niestety, przyjmowanie takich środków oprócz potencjalnych korzyści, może przynieść również skutki uboczne, niebezpieczne dla organizmu. Zdrowa dieta, stronienie od używek i regularny odpoczynek, to droga do osiągnięcia celu.

Odpowiednia motywacja, to z kolei klucz do każdego sukcesu. Jeżeli poszukujesz inspiracji do zmian i chcesz zadbać o swoje zdrowie, zajrzyj do magazynu „Dr Medicus”. Dołącz do świadomej społeczności, zdobywaj wiedzę, która uchroni Cię przed niekompetencją lekarzy. Naucz się słuchać sygnałów, które wysyła Ci organizm. Zadbaj o siebie i bliskich.