Nadzieja na pokonanie choroby Alzheimera?

Najnowsze badania nad mechanizmem działania choroby Alzheimera dowodzą, że schorzenie to nie niszczy ludzkich wspomnień całkowicie. Okazuje się, że zakłóca ono „jedynie” proces ich odczytywania. Pierwsze eksperymenty dowiodły, że tego typu „usterkę” da się skutecznie naprawić. Czy szykuje się naukowy przełom?

Do tej pory wydawało się, że choroba Alzheimera i demencja bezpowrotnie niszczą pamięć i pozbawiają chorych wspomnień. Osoby dotknięte chorobą nie pamiętają podstawowych informacji (np. tego jak się nazywają, gdzie mieszkają i z kim rozmawiały danego dnia). Wraz z postępem choroby nie rozpoznają swoich bliskich i nie potrafią wykonać prostych czynności – takich jak choćby jedzenie, zawiązanie sznurówek czy założenie na siebie ubrania.

Musimy jednak pamiętać, że choroba Alzheimera nie jest jedynie tragedią jednostki. To także wielkie wyzwanie dla bliskich i krewnych osoby dotkniętej schorzeniem. Dotychczasowe osiągnięcia nauki nie pozostawiały im nadziei – recepty na chorobę nie konskewentnie nie udawało się znaleźć. Dziś możemy jednak mówić o pewnym postępie. Nie jest to być może przełom, ale na pewno w ciemnym tunelu możemy już powoli dostrzec słabo tlące się, poblakłe światełko.

Badania przeprowadzone przez Christine Denny z Colombia University sugerują, że w chorobie Alzheimera wspomnienia nie są „wymazywane”. Cały czas magazynują się one i przechowywane są w głowie chorego. Tyle tylko, że znacznie trudniej jest je stamtąd wydobyć. Okazuje się jednak, że jest to możliwe poprzez stymulację neuronów, w których są magazynowane.

Coś się w nas zmienia

Choroba Alzheimera jest schorzeniem układu nerwowego – jak dotąd nieuleczalnym. Zapadają na nią głównie osoby starsze, po 65 roku życia. Najczęściej prowadzi ona do utraty pamięci i zdolności poznawczych, zaburza procesy myślowe i wywołuje zmianę w zachowaniu chorego. Nie wiadomo, co jest przyczyną choroby Alzheimera – na jej rozwój, z pewnością, wpływ ma wiele czynników – jednak, jak dotąd, nie udało się ich zidentyfikować.

To bardzo istotna kwestia, ponieważ brak wiedzy na temat przyczyn Alzheimera praktycznie uniemożliwia leczenie. Powoduje, że ogranicza się ono tylko do łagodzenia objawów i spowolnienia rozwoju choroby. Niestety, w rezultacie liczba zachorowań na Alzheimera stale rośnie, a to dlatego, że średnia długość życia wciąż się wydłuża. Polskie społeczeństwo się starzeje, a coraz większą część obywateli stanowią ludzie w podeszłym wieku.

Osoby chore na Alzheimera zapadają w stan otępienia, mają problemy z jedzeniem, piciem czy mówieniem. Samodzielne wychodzenie z domu stanowi dla nich poważne wyzwanie i – niejednokrotnie – kończy się tragedią. Braki w pamięci powodują, że kontakt z taką osobą jest utrudniony. Chory nie wie kim jest, gdzie mieszka i jak znalazł się w danym miejscu.

Choroba Alzheimera – gdzie szukać nadziei?

Aby sprawdzić, w jaki sposób choroba wpływa na ludzki mózg, naukowcy wykorzystali technikę pozwalającą zwizualizować wspomnienia w mózgach… myszy. Ich neurony zostały naprzód genetycznie zmodyfikowane, a następnie podłączone do aparatury rejestrującej – tak, by znaczniki świeciły na żółto przy „zapisywaniu” wspomnień w mózgu lub na czerwono przy ich odczytywaniu.

Eksperymentom poddano osobniki zdrowe i chore na Alzheimera. W obydwu grupach przeprowadzono testy pamięci. Myszy były rażone prądem i czuły cytrynowy zapach. Po tygodniu powtórzono czynność, ale bez impulsu elektrycznego: zdrowe myszy skojarzyły cytrynowy zapach z bólem i czekały na wstrząs. Chore osobniki nie spodziewały się wstrząsu co znaczy, że ich pamięć nie działała prawidłowo.

Obserwacja pokazała, że u zdrowych myszy żółte i czerwone neurony pokrywały się – impuls pobudzał zapisane wspomnienie. U osobników chorych oba te sygnały rozmijały się. Przywoływane przez mózg wspomnienia były błędne lub nie było ich wcale. To wyjaśnia, dlaczego osoby z Alzheimerem doświadczają fałszywych wspomnień oraz zapominają najprostszych rzeczy.

Ale to nie wszystko…

Naukowcy z Colombia University wykazali, że laserowa stymulacja komórek przechowujących wspomnienia o zapachu cytrynowym sprawiała, że chore myszy (podobnie jak zdrowe) zastygały w bezruchu czekając na wstrząs elektryczny.

Okazuje się więc, że utracone wspomnienia są obecne w mózgu i można je przywołać. Trudność polega na tym, że nie wiadomo, które neurony magazynują konkretne wspomnienia i w jaki sposób można się do nich szybko odwołać.

Jakie są rokowania?
Najnowsze odkrycie naukowców z Colombia University daje nadzieję milionom ludzi cierpiących na Alzheimera. Choć technologia wykorzystana przez badaczy nie jest jeszcze wystarczająco zaawansowana, by zastosować ją u ludzi, istnieje duża szansa na stworzenie leków i terapii na jej bazie o równie wysokiej skuteczności.

Jednak to nie koniec badań nad chorobą. Kolejnym krokiem, do którego już poczyniono przygotowania, będzie sprawdzenie, czy mechanizm „zapisywania” i „odtwarzania” wspomnień u chorych działa tak samo. Naukowcy podkreślają, że w mózgu chorych myszy obumiera mniej neuronów niż u ludzi z Alzheimerem. Może się więc okazać, że zmiany w funkcjonowaniu umysłu człowieka wymagają o wiele poważniejszej ingerencji.

Jeśli metoda opracowana przez Christine Denny będzie działać na ludzi, to odzyskiwanie wspomnień przez ludzi cierpiących na chorobę Alzheimera wreszcie stanie się możliwe. Zapewne przyczyni się to walnie również do przywracania wspomnień utraconych na skutek traumatycznych wydarzeń czy zapomnianych lat dzieciństwa.

Do tego czasu chorym pozostaje zażywanie odpowiednich leków… i tu także szykuje się spory przełom. Badacze z Monchium odkryli, że lek z grupy inhibitorów redukuje ilość szkodliwego białka – Amyloidu beta – w mózgu myszy, a tym samym przywraca prawidłowe funkcjonowanie komórek nerwowych i poprawia pamięć. To dobra wiadomość dla ludzi cierpiących na demencję i Alzheimera.

Pamiętaj, że choroba może dotknąć także Ciebie – szczególnie, jeśli prowadzisz niezdrowy tryb życia, masz cukrzycę/wysoki cholesterol lub masz przypadki zachorowań w rodzinie. Chcesz wiedzieć, jak uniknąć choroby? Dbaj o swoje zdrowie, obserwuj swój organizm, dobrze się odżywiaj i regularnie wykonuj badania. Lekarze też się mylą, a ich pomyłki możemy przypłacić zdrowiem. Jeśli masz wątpliwości udaj się do kilku specjalistów, by potwierdzić diagnozę. Uważaj też, po jakie leki sięgasz – niektóre farmaceutyki mogą okazać się śmiertelną trucizną. Pobierz najnowszy raport Dr Medicus i sprawdź, czy nie jesteś w grupie ryzyka.

Nie czekaj dłużej, już teraz pobierz darmowy raport, który pomoże Ci uchronić się przed nieuczciwymi praktykami przemysłu farmaceutycznego:

Poniżej wpisz adres email, na który wyślemy Twój darmowy raport i dowiedz się:

• Kto tak naprawdę przepisuje Ci leki (i dlaczego jest to przedstawiciel firmy farmaceutycznej, a nie… lekarz?)

• Jakie 9 niebezpiecznych błędów popełniasz przyjmując leki i które z nich mogą okazać się tragiczne w skutkach?

• Jakie intrygi knują politycy głównych partii, aby ukryć fakt, że lekarze niepotrzebnie faszerują Cię lekami?