Medyczne fakty o kawie

0
18

Kawa jest uprawiana w 80 państwach świata i większości osób towarzyszy każdego dnia, zwłaszcza o poranku. Mimo to wciąż mówi się o jej negatywnym wpływie na organizm. Badania Possitivelly Coffee Programme podjęte przez ICO (International Coffee Organisation)  wspólnie z Instytutem Informacji Naukowej o Kawie donoszą, że umiarkowane picie kawy jest w 100 procentach bezpieczne i nie stanowi żadnego zagrożenia dla zdrowia. Jednak jak każda substancja wprowadzana do naszego organizmu ma swoje wady i zalety – przedstawmy zatem 10 medycznie potwierdzonych faktów, o których nigdy nie słyszałeś.

Medyczne fakty o kawie – fakt 1

W kawie występuje ponad 700 substancji chemicznych. Poza kofeiną w jej skład zalicza się węglowodany, tłuszcze, wodę, proteiny, kwasy roślinne, alkaloidy, takie jak kofeina, minerały oraz substancje aromatyczne.

Fakt 2

Kofeina zawarta w kawie ma niekorzystny wpływ na stężenia elektrolitów, m.in. magnezu, potasu i wapnia. Napój wypłukuje te substancje z organizmu w trakcie wydalania. Z tego powodu warto pamiętać o suplementacji uzupełniającej, jeśli pijemy dużo kawy.

Fakt 3

Regularne picie kawy obniża ryzyko występowania cukrzy typu 2 niezależnie od płci. W gotowanej kawie odnaleziono związki o działaniu antyoksydacyjnym (związki polifenolowe), które mogą odpowiadać za ochronne działanie tego napoju w schorzeniach kardiologicznych, cukrzycy i nowotworach.

Fakt 4

Prawdopodobnie picie kawy może nawet pomagać w zapobieganiu rozwojowi niektórych rodzajów nowotworów, ale powyżej 5 szklanek dziennie zwiększa ryzyko wystąpienia raka pęcherza moczowego.

Fakt 5

Kofeina osiąga maksymalne stężenie po godzinie, gdy zostanie całkowicie wchłonięta z przewodu pokarmowego do układu krążenia. Takie stężenie utrzymuje się w organizmie przez około 4 godziny.  W pierwszej kolejności pozbywają się tej substancji palące papierosy kobiety, a najwolniej proces ten przebiega u osób ze schorzeniami wątroby.

Fakt 6

Osoby z nadciśnieniem tętniczym i po 65 roku życia powinny unikać picia kawy.  Także tak słynne połączenie kawy z papierosem nie jest bezpieczne dla zdrowia Zwłaszcza na szybsze pozbywanie się kofeiny z organizmu.

Fakt 7

W XIX wieku kofeina znalazła zastosowanie przy ułatwianiu oddychania poprzez rozszerzanie oskrzeli. We Włoszech przeprowadzono badania, w których wzięło udział około 7 tysięcy dorosłych. Wykazały one, że kawa zmniejsza częstotliwość i nasilenia występowania ataków duszności – u osób spożywających regularnie 1 filiżankę kawy o 5%, a 2 filiżanki o 23%.  Do 4 filiżanek dziennie wpływa pozytywnie na ukrwienie całego organizmu – rozszerzenie arterii serca i zwiększenie przepływu krwi. Pozwala to ograniczyć skłonności do bólów migrenowych.

Fakt 8

Kofeina stanowi dobry składnik terapii odchudzającej. Spożywanie kawy (bez mleka i cukru) przyśpiesza spalanie tłuszczy. Stosowana w kosmetykach nowej generacji wpływa także na „modelowanie” sylwetki.

Fakt 9

W trwających 12 lat badaniach Framinghama wykazano, że spożycie nawet 1 filiżanki kawy na dobę powoduje wzrost ryzyka złamań kostnych w obrębie stawów biodrowych o około 69%.

Fakt 10

Kawa może przeciwdziałać procesom powodującym próchnicę zębów – tak stwierdziło Centrum Badań Stomatologicznych w USA. Wszystko to dzięki zawartości garbników. Dodatkowo picie kawy bezkofeinowej wpływa na ograniczenie działania bakterii. Już kilka wieków temu używano jej jako „pasty i środka odświeżającego jamę ustną.

Jak widzisz kawa ma swoje zalety i wady. Pamiętaj, że wszystko jest dla ludzi tylko wymaga czasem trochę rozsądku. Następnym razem zastanów się czy sięgnąć po kolejną filiżankę kawy i czy dodać do niej kostkę cukru.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here