Masz słabe paznokcie? To może być poważna choroba…

słabe paznokcie

Popękane, rozdwojone i łamliwe paznokcie to znajomy widok? Płytka paznokciowa to szczegółowy bank informacji o stanie Twojego zdrowia. Nawet najmniejsze zmiany w jej wyglądzie mogą świadczyć o infekcjach bakteryjnych, zaburzeniach w pracy narządów lub nawet nowotworach!

Zmiany na powierzchni paznokci mogą być uwarunkowane genetycznie lub nabyte. Dziedziczne zaburzenia są jednak niezwykle rzadkie. Dlatego regularnie warto zwracać uwagę na wygląd płytki i sprawdzać, czy przypadkiem organizm nie wysyła nam sygnału ostrzegawczego. Warto dokładnie przyjrzeć się, jaki mają kształt, długość, barwę oraz strukturę.

Grzybica paznokci

Jeśli zabarwienie paznokci zmienia się na żółtawe lub zielonkawe, a płytka zaczyna się kruszyć to prawdopodobnie masz do czynienia z grzybicą. Łatwo zarazić się nią na basenie, w hotelowym spa lub na siłowni. Najczęściej atakuje paznokcie u stóp, rzadziej u rąk. Najnowsze badania pokazują, że połowa przypadków pogorszenia wyglądu paznokci to właśnie zakażenia bakteriami i grzybami.

Uważaj – słabe paznokcie mogą wskazywać na groźne choroby

Zdarza się jednak, że przyczyna zmiany wyglądu paznokci jest poważniejsza i dużo bardziej złożona. Jeśli zauważysz, że płytka zmienia nie tylko swój kolor, ale i kształt – uważaj! Takie objawy powinny cię zaniepokoić 1:

• wklęśnięcie płytki pośrodku paznokcia może świadczyć o anemii lub zaburzeniach hormonalnych;

• bruzdy na paznokciach mogą wynikać z zaburzeń układu krążenia lub ostrych chorób zakaźnych;

• sinienie paznokci świadczy o niewydolności naczyń chłonnych, chorobach płuc albo białaczce.

Dokładna obserwacja paznokci pomoże Ci, w niektórych przypadkach, wykryć choroby w bardzo wczesnym stadium. Nie warto czekać aż będzie za późno. Jeśli masz słabe paznokcie – dowiedz się więcej na ten temat:

Sięgnij po najnowszy numer magazynu Dr Medicus i zdobądź aktualne informacje medyczne

1. O. Braun-Falco Choroby paznokci, Wyd. Czelej, Lublin 2002