Masz Hemoroidy? Pozbądź się ich!

hemoroidy

Hemoroidy to zmora coraz większej liczby ludzi na całym świecie. Szacuje się, że każdego roku grono walczących z tą przypadłością poszerza się o kilkaset tysięcy osób. W samej tylko Polsce na schorzenie to cierpi już co druga osoba!

W początkowym stadium objawy mogą cofnąć się samoistnie. Wydaje nam się wówczas, że dolegliwość zelżała i już nie będzie nas lękać. Decydujemy się zaniechać jakiekolwiek leczenie i wierzymy, że problem rozwiązał się sam… ale to droga donikąd, ponieważ nieleczone hemoroidy powodują dotkliwy ból i krwawienie z okolic intymnych.

Jak zwykle – zaniechanie rodzi poważne kłopoty, a przecież hemoroidy da się pokonać prostymi domowymi metodami…

Hemoroidy, czyli guzki krwawnicze lub inaczej żylaki odbytu, ma każdy człowiek. Pełnią one bardzo ważną funkcje – uszczelniają kanał jelita grubego i ułatwiają wypróżnianie. Problem pojawia się dopiero, gdy hemoroidy są zbyt rozciągnięte. Wtedy całe wypełniają się krwią i z czasem dochodzi do niebezpiecznego stanu zapalnego.

Hemoroidy – najczęstsza choroba XXI wieku

Ostatnie badania wykazały1, że guzki krwawnicze są chorobą cywilizacyjną. Co więcej, dotykają nie tylko osób starszych, ale coraz częściej także tych, poniżej trzydziestego roku życia. Winę za to ponosi siedzący tryb życia i brak aktywności fizycznej. Dodatkowym czynnikiem jest także otyłość. Prowadzi ona do zaburzeń układu żylnego w jelicie grubym.

Jednym z pierwszych sygnałów choroby jest pieczenie w okolicy odbytu. Kolejne to ból oraz krwawienie podczas wypróżniania. O ile nie jest ono obfite – to dobrze! Na takim etapie rozwoju, chorobę można jeszcze powstrzymać. Ważne, żeby wiedzieć, co robić, ponieważ nieleczone guzki krwawnicze mogą doprowadzić do niedokrwistości, zapalenia jelit, a nawet nowotworu!

Lepiej zapobiegać niż leczyć

Aby nie dopuścić do rozwoju choroby hemoroidalnej, należy przestrzegać kilku zasad:

• prowadź aktywny tryb życia (codziennie spaceruj lub uprawiaj gimnastykę);

• jeśli masz siedzącą pracę, wybierz twarde krzesło i rób częste przerwy na rozprostowanie mięśni;

• wykonuj ćwiczenia polegające na ściskaniu pośladków;

• wzbogać swoją dietę w produkty bogate w błonnik.

Jeśli natomiast zauważysz pierwsze objawy choroby, nie czekaj! Im szybciej wypróbujesz domowe sposoby na hemoroidy, tym lepiej. Doraźnie możesz zdecydować się na czopki lub maści z apteki. Regularnie rób tzw. nasiadówki, które uśmierzą ból. Dodatkowo przemywaj okolice intymne chusteczką namoczoną w naparze z rumianku i nagietka. W ten sposób unikniesz groźnej operacji.

Więcej informacji o domowych sposobach leczenia hemoroidów znajdziesz w najnowszym numerze miesięcznika Dr Medicus:

Kliknij tutaj, aby zapoznać się z ofertą prenumeraty magazynu
1M. Kołodziejczyj, Zachowawcze leczenie choroby hemoroidalnej, Borgis, 2011.