Łuszczyca – jak naturalnie złagodzić jej objawy?

Na początku nie daje oczywistych objawów. Bywa mylona z alergią i bagatelizowana. Z czasem problem się nasila, maść z witaminą A nie pomaga, a objawy są coraz bardziej dokuczliwe. Zaczyna być nie tylko problemem estetycznym, ale także wywołuje ból i dyskomfort. Przyczyna może być poważniejsza niż wskazuje na to stan skóry. Z czasem pojawiają się krwawiące rany, skóra jest sucha i zaczyna pękać. Nikt nie jest bezpieczny – łuszczyca może dopaść nas w każdym wieku.

Mimo, że jest chorobą uwarunkowaną genetycznie, ryzyko zachorowania jest bardzo wysokie. Badania dowodzą, że gdy łuszczyca występuje u obojga rodziców ryzyko, że dziecko również zachoruje wzrasta do ponad 50%. Niestety łuszczyca to choroba, której nie da się wyleczyć. Z czasem wpływa negatywnie na samopoczucie i powoduje problemy z akceptacją samego siebie. Nie jest to dobre rozwiązanie, bo i z tą chorobą można normalnie żyć. Oto kilka naturalnych sposobów, które pozwolą złagodzić jej objawy.

1. Olej z drzewa herbacianego

Skóra głowy także narażona jest na nieprzyjemne dolegliwości związane z łuszczycą, bo i w tym miejscu mogą pojawić się rany. Warto dodać kilka kropel naturalnego oleju herbacianego do szamponu. Kuracja ma działanie łagodzące, gdyż olej herbaciany ma działanie antyseptyczne, które zapobiega rozwijaniu się dolegliwości. Łyżkę oleju można także wsmarować bezpośrednio w skórę głowy.

2. Kuracja aloesowa

Ten sposób poparty jest licznymi badaniami, które dowiodły skuteczności żelu aloesowego w przypadku ran spowodowanych łuszczycą. Aloes nie tylko łagodzi podrażnienia i stany zapalne skóry, ale i przyspiesza regenerację naskórka. Wystarczy nakładać żel z liści aloesu bezpośrednio na skórę.

3. Kąpiele z solą z Morza Martwego

Brom, jod, sód, potas, magnez, siarka czy fosfor, to minerały, które sprawiają, że sól z Morza Martwego skutecznie radzi sobie z łuszczycą. Każdy z nich korzystnie wpływa na skórę, niszcząc drobnoustroje i ograniczając rogowacenie naskórka. Sól warto regularnie dodawać do kąpieli, aby pozbyć się nieprzyjemnego świądu. Ma działanie nawilżające i regenerujące

4. Kąpiel w płatkach owsianych

Płatki owsiane często są składnikiem balsamów, mydeł czy płynów do kąpieli. Ze względu na swoje właściwości skutecznie łagodzą podrażnienia związane z chorobami skórnymi. W przypadku łuszczycy nie trzeba szukać na rynku gotowych produktów, w których składzie znajdują się płatki. Warto przygotować kąpiel w wywarze z płatków, aby osiągnąć często lepszy efekt niż w przypadku preparatów z drogerii lub apteki. Warto dodać także inne zioła, które mają działanie łagodzące (np. szałwię).

Sól z Morza Martwego dodawana do potraw, reguluje gospodarkę wodną organizmu zapobiegając odwodnieniu, co w przypadku łuszczycy jest bardzo istotne.

5. Zabiegi z kurkumą

Badania dowodzą, że kurkuma szybko łagodzi stany zapalne skóry. Jest źródłem przeciwutleniaczy. Warto wymieszać ją z mlekiem i mąką (lub z płatkami owsianymi) i taką mieszankę nałożyć na skórę. Po 20-30 minutach spłukać ciepłą wodą. Zabieg należy powtarzać tak często, jak to możliwe. Pozwoli złagodzić nieprzyjemny świąd towarzyszący łuszczycy.

6. Ocet jabłkowy na rany

Choć ocet wydaje się być nieprzyjemnym i wręcz szkodliwym rozwiązaniem w przypadku łuszczycy, okazuje się, że jest zupełnie odwrotnie. Można z niego robić okłady bezpośrednio na skórę. Jego działanie przeciwzapalne, regeneracyjne i przeciwbakteryjne sprawia, że skutecznie radzi sobie z podrażnieniami i zapobiega powstawaniu nowych. Jeśli ten sposób nadal wydaje się być zbyt radykalnym rozwiązaniem, z całą pewnością warto włączyć ocet jabłkowy do swojej diety. Od wewnątrz zadziała równie korzystnie

7. Lukrecjowa kuracja antystresowa

Nie od dziś wiadomo, że wiele chorób ma swoje źródło w stresie. W przypadku łuszczycy, stres może pogłębiać dolegliwości skórne i obniżać samoocenę. Warto więc ukoić nerwy, aby powstrzymać pojawianie się kolejnych zmian skórnych. Lukrecja wykazuje działanie antystresowe – już jedna filiżanka herbaty z dodatkiem lukrecji obniży poziom stresu, co może znacząco wpłynąć na zmniejszenie dolegliwości.

8. Zielona herbata w walce z łuszczycą

Okład z zielonej herbaty skutecznie poradzi sobie nie tylko z łuskami, ale także z zaczerwienieniem skóry. Dodatkowo łagodzi ból i podrażnienia. Wystarczy pół szklanki herbaty (koniecznie liściastej!) zalać wrzątkiem, pozostawić do ostygnięcia. Po odcedzeniu zostają liście, które należy nakładać bezpośrednio na skórę. Rany staną się bledsze, zmniejszy się świąd, a skóra będzie gładsza.

Mimo, że łuszczyca jest trudną chorobą, warto zastosować tych kilka naturalnych rozwiązań, aby sobie pomóc i złagodzić nieprzyjemne objawy. Choroby skóry mogą mieć różne podłoże, począwszy od alergii, skończywszy na genetyce. Nie można jednak bagatelizować żadnych objawów. Wczesne rozpoznanie pozwala skuteczniej walczyć z dolegliwościami.

Jeżeli ten temat nie jest Ci obcy lub chcesz nabyć wiedzę o innych, naturalnych terapiach, zajrzyj do magazynu „Dr Medicus”. To źródło wiedzy na temat bezpiecznych i naturalnych sposobów na walkę z popularnymi dolegliwościami. Nie czekaj, aż choroba da o sobie znać – zacznij działać już teraz!