Kolory warzyw i owoców – co oznaczają?

kolory warzyw zdrowie

Bardzo często można usłyszeć, że dieta powinna być różnorodna i kolorowa. Zdjęcia potraw wrzucanych do sieci przez internetowych dietetyków, zazwyczaj mają wszystkie kolory tęczy. Na talerzach królują warzywa i owoce, a im ładniejsze zdjęcie, tym potrawa wydaje się być smaczniejsza i bogatsza w wartości odżywcze.

Oddziaływanie na zmysł wzroku, to dobra metoda na zachęcenie ludzi do urozmaicania posiłków. Warto jednak przyjrzeć się wszystkim kolorom na talerzu i dowiedzieć się, dlaczego akurat one odżywiają organizm.

Kolorowo znaczy zdrowo?

I tak i nie. Jeżeli mowa o wszelkiego rodzaju sztucznych barwnikach, które mają za zadanie „podkręcić” zmysł wzroku i wywołać złudzenie, że to co jemy jest zdrowe, to należy omijać je szerokim łukiem. Zazwyczaj są źródłem rakotwórczym i nie wnoszą nic pozytywnego do organizmu. Jeżeli natomiast mamy do czynienia z w pełni naturalnymi owocami i warzywami, to jak najbardziej możemy mówić o wartościach odżywczych.

Kolory to witaminy

Warzywa i owoce to podstawa zdrowej diety. Powinny stanowić większość na talerzu z posiłkiem. To źródło witamin, minerałów, antyoksydantów, przeciwutleniaczy i błonnika. Powszechnie przyjęło się dzielenie ich na pięć grup kolorystycznych. Zielone, białe, fioletowe, czerwone i żółte – taki podział ma za zadanie przede wszystkim ułatwić komponowanie pełnowartościowych posiłków. Pięć kolorów na talerzu oznacza zdrowy i bogaty posiłek.

  1. Zielone warzywa i owoce

Źródło luteiny, która przeciwdziała chorobom oczu. Barwę zawdzięczają chlorofilowi. Są bogatym źródłem witaminy A, E i C. Dzięki temu działają stymulująco na układ odpornościowy. Odtruwają organizm, usuwając toksyny. Dlatego tak popularne w dietach oczyszczających są zielone koktajle warzywno-owocowe. Antyoksydacja wpływa również na zmniejszenie ryzyka rozwoju nowotworów. Chlorofil wspomaga pracę wątroby. Duża ilość zielonych warzyw w diecie, polecana jest osobom zmagającym się z problemami z cerą. Bogactwo kwasu foliowego z kolei powoduje, że zielona dieta polecana jest kobietom w ciąży.

Zielone warzywa i owoce są niskokaloryczne i jeśli nie ma zdrowotnych przeciwskazań, np. alergii, można spożywać je w dowolnych ilościach.

Do grupy zielonej zalicza się: szpinak, brokuły, szparagi, natkę pietruszki, kiwi, ogórki, fasolkę, kabaczek, szczypior, rzeżuchę, kiełki i zioła, zieloną paprykę, cukinię, warzywa liściaste.

  1. Czerwone warzywa i owoce

Badania dowodzą, że zielone owoce i warzywa to bogactwo przeciwutleniaczy. Przeciwutleniacze działają antystarzeniowo i chronią przed nowotworami. Zawierają potas i duże ilości błonnika. Wzmacniają naczynia krwionośne oraz serce – trafnie nawiązując do tego swoim kolorem. Czerwone warzywa i owoce warto łączyć z odrobiną oliwy z oliwek, zwiększa się wtedy przyswajalność przeciwutleniacza – likopenu. Podobnie, jak zielone warzywa i owoce, czerwone stymulują układ odpornościowy. Są źródłem witamin B6, K, A i C.

Do grupy czerwonej zalicza się: pomidory, paprykę czerwoną, truskawki, maliny, wiśnie, granaty, czerwone jabłka i porzeczki, poziomki, grejpfruty.

  1. Fioletowe warzywa i owoce

Często ich przedstawiciele są myleni z czerwonymi. Swoją barwę zawdzięczają antocyjanozydom, które zapobiegają uszkodzeniom komórek oka. Są to jedne z najsilniejszych przeciwutleniaczy. Antocyjany zmniejszają również ryzyko rozwoju nowotworów. Fioletowe warzywa i owoce obniżają poziom złego cholesterolu działają przeciwzapalnie i antybakteryjnie. . Fioletowe warzywa i owoce wspierają układ moczowy – związki antocyjanu skutecznie walczą z bakterią Helicobacter pyroli. Osoby zmagające się z częstymi infekcjami, powinny na stałe włączyć dużą ilość tych warzyw i owoców do swojej diety.

Do grupy fioletowej zalicza się: żurawinę, czarne porzeczki, borówki, bakłażan, śliwki, aronię, jagody, ciemne winogrona, czerwoną cebulę, buraki, jeżyny, czerwoną fasolę.

  1. Żółte warzywa i owoce

Są bogatym źródłem karotenu, którego główną funkcją jest ochrona skóry przed promieniami słonecznymi UV. Karotenoidy tworzą witaminę A. Zaleca się zwiększanie podaży tych warzyw i owoców w okresie letnim, kiedy organizm narażany jest na zwiększoną ilość promieni UV. Ta grupa warzyw wspomaga układ krwionośny. Ze względu na dużą zawartość witamin C i A wpływają również na wygląd włosów, skóry i paznokci. Karotenoidy to naturalne przeciwutleniacze o zdolności pozbywania się wolnych rodników z organizmu.

Osoby żyjące w dużych miastach, w których występuje duże zanieczyszczenie powietrza, powinny zbudować swoją dietę na tej grupie warzyw i owoców. Okres jesienno-zimowy to czas smogu, warto wprowadzić korzystne zmiany.

Do grupy żółtej zalicza się: dynię, marchew, brzoskwinie, mango, cytrusy.

  1. Białe lub szare warzywa i owoce

Najmniej popularna grupa warzyw i owoców, często pomijana w codziennych wyborach. Są bogactwem flawonoidów i siarki – właśnie przez to, ich smak często jest odrzucany. Białe owoce i warzywa wykazują działanie przeciwbakteryjne, przeciwwirusowe i przeciwzapalne – nazywa się je naturalnymi antybiotykami. Wpływają na kondycję skóry, włosów i paznokci. bogate w błonnik i potas. Obniżają poziom złego cholesterolu. Siarka zapobiega osadzaniu się płytek miażdżycowych na ścianach naczyń krwionośnych.

Badania dowodzą, ze białe owoce i warzywa nawet o 50% obniża ryzyko udaru!

Do grupy białej zalicza się: cebulę, czosnek, kalafior, por, cykorię, białą rzodkiew, seler, jabłka, gruszki, białą kapustę.

Dobrze zbilansowana dieta to podstawa

Nie ma jednej, uniwersalnej diety, po której każdy z nas czułby się dobrze. Tak samo, jak nie ma jednego, słusznego treningu czy kosmetyku. To co służy jednej osobie, może zaszkodzić drugiej. Każdy organizm ma swój własny system i swoje słabości – wszelkiego rodzaju choroby układu pokarmowego, cukrzyca, Hashimoto i wiele innych. Między innymi dlatego każdy powinien dopasować swoją dietę do swoich potrzeb. Prawidłowo dopasowana i zbilansowana dieta przyczynia się do poprawy kondycji psychicznej, wpływa na poziom energii organizmu, urodę – stan włosów, skóry i paznokci również jest odzwierciedleniem tego, co trafia na nasze stoły.

Światowa Organizacja Zdrowia zaleca, aby dzienna podaż warzyw i owoców wynosiła 0.5 kilograma. Jeżeli wciąż poszukujesz inspiracji do zmiany trybu życia na zdrowszy, koniecznie odwiedź magazyn „Dr Medicus”. Zbuduj wiedzę i świadomość, która pozwoli Ci w pełni odpowiedzialnie zadbać o organizm.