Czy kawa jest zdrowa? 10 faktów i mitów na temat kawy

Kawa jest najbardziej popularnym napojem tuż po wodzie. Miliony ludzi na Ziemi nie wyobrażają sobie rozpoczęcia dnia bez filiżanki gorącej kawy. Statystyczny Polak wypija średnio aż 3 kilogramy kawy rocznie. To nadal niewiele w porównaniu do Skandynawów, u których jest to aż 13 kilogramów na osobę. Biorąc pod uwagę popularność tego napoju trudno jest nie zadać sobie pytania: „Czy kawa jest zdrowa?”

Naukowcy od wielu lat spierają się zarówno w kwestii korzyści z picia kawy, jak i jej potencjalnej szkodliwości dla naszego zdrowia. Na temat kawy narosło wiele mitów i sprzecznych informacji, które wprawiają kawoszy w nie lada zakłopotanie. Udało nam się rozpracować 10 powszechnych faktów i mitów na temat kawy. Być może pomogą one rozwiać niektóre wątpliwości dotyczące tego popularnego napoju.

10 faktów i mitów na temat kawy

1. Kawa szkodzi sercu – FAŁSZ

Picie umiarkowanych ilości kawy nie ma negatywnego wpływu na pracę serca u osób zdrowych. Kofeina co prawda podnosi tętno i ciśnienie, ale tylko na chwilę. Może ona natomiast zaszkodzić osobom z nadciśnieniem lub chorobami układu sercowo-naczyniowego, szczególnie jeżeli jest spożywana w dużych ilościach.

2. Kawa działa antynowotworowo – PRAWDA

Badania dowiodły, że regularne spożywanie kawy może zmniejszyć wystąpienia raka prostaty nawet o 60%. Mało tego, dzięki zawartym w kawie antyoksydantom i działaniu przeciwzapalnemu zmniejsza ryzyko zachorowania na raka wątroby i skóry.

3. Kawa pomaga schudnąć – PÓŁ NA PÓŁ

Z jednej strony kawa może przyspieszyć metabolizm nawet o kilka procent. Ponadto, podnosi poziom insuliny dzięki czemu zmniejsza apetyt. Z drugiej jednak strony należy pamiętać, aby pić kawę bez cukru i bez mleka, jeżeli naprawdę chcemy skorzystać z jej odchudzających właściwości. Ponadto, w dążeniach do szczupłej sylwetki nie można polegać jedynie na piciu kawy. Może ona stanowić niewielką pomoc w odchudzaniu i nieznacznie przyspieszyć metabolizm, jednak nie zastąpi ona właściwej diety oraz ćwiczeń.

4. Kawa powoduje ból głowy – FAŁSZ

Kawa nie powoduje bólu głowy, a wręcz odwrotnie. Kofeina powoduje zwężenie światła naczyń krwionośnych w mózgu dzięki czemu łagodzi bóle migrenowe. Wiele leków migrenowych zawiera w swoim składzie kofeinę. Ponadto, kawa ma pozytywne działanie na koncentrację i skupienie uwagi. Niektórzy naukowcy twierdzą, że wypicie filiżanki kawy ma krótkotrwały, pozytywny wpływ na naszą pamięć.

5. Kawa szkodzi kobietom w ciąży – PRAWDA

Spożywanie jednej filiżanki kawy dziennie zwiększa ryzyko poronienia o 40%. Winowajcą jest kofeina, dlatego kobiety ciężarne powinny unikać nie tylko kawy, ale również napojów energetycznych, herbaty czy napojów typu cola.

6. Kawa wypłukuje magnez – PÓŁ NA PÓŁ

Kawa pita w dużych ilościach powoduje wypłukiwanie nieznacznych ilości magnezu i wapnia z organizmu. Jest to spowodowane moczopędnym działaniem kawy. Wypicie 3 filiżanek kawy (300g) spowoduje wypłukanie około 4 mg magnezu. Jednakże, kawa nie tylko wypłukuje magnez, ale również jest jego cennym źródłem, bowiem w 200 ml kawy znajduje się około 7 mg magnezu. Oznacza to, że w ostatecznym rozrachunku kawa dostarcza więcej magnezu niż go wypłukuje. Ponadto stanowi ona cenne źródło witamin a grupy B.

7. Kawa powoduje wrzody żołądka – FAŁSZ

Kawa może szkodzić osobom mającym wrzody, natomiast sama w sobie nie jest przyczyną powstawania choroby wrzodowej żołądka. Wrzody żołądka są spowodowane głównie bakterią Helicobacter pylori, czynnikami genetycznymi, paleniem papierosów i niektórymi lekami.

8. Kawa utrudnia zasypianie – PRAWDA

Spożywana w dużych ilościach lub o zbyt później godzinie może spowodować problemy z zaśnięciem. Zaleca się nie spożywać kawy wieczorem oraz do 5 godzin przed spaniem. Szczególnie silne działanie pobudzające zauważono u osób, które piją kawę sporadycznie.

9. Kawa uzależnia – PÓŁ NA PÓŁ

Kofeina może uzależniać, jednak w niewielkim stopniu. Badania wykazały, że jej właściwości uzależniające są znikome. Jak się okazało, bardziej niż kofeina uzależnia sam rytuał picia kawy. Osoby pijące kawę regularnie zazwyczaj nie mają większego problemu z odstawieniem kawy, gdy zachodzi taka potrzeba. Najgorsze są pierwsze 2-3 dni bez kawy, później już chęć na kawę nie jest aż tak silna jak np. w przypadku uzależnienia od alkoholu czy papierosów.

10. Kawa powoduje odwodnienie organizmu – FAŁSZ

Kawa spożywana w dużych ilościach (ok 750 g) działa moczopędnie, tak samo jak woda. Jednak nie oznacza to, że powoduje odwodnienie. Jednorazowe spożycie standardowych 300 g kawy nie wykazuje działania moczopędnego. Badania dowodzą, że wypicie większej ilości niż 3 filiżanki kawy jednego dnia ma działanie moczopędne głównie u osób, które nie spożywały kofeiny przez kilka tygodni. U osób, które regularnie piją kawę, zaobserwowano odporność na jej moczopędne właściwości.

Jak pić kawę, żeby sobie nie zaszkodzić?

Aby czerpać z picia kawy to, co najlepsze i sobie nie zaszkodzić, należy przestrzegać kilku prostych zasad:

– Pij kawę ekologiczną – zwykła kawa może być zanieczyszczona szkodliwymi pestycydami.

– Pij kawę bez fusów – są szkodliwe dla układu pokarmowego.

Nie dodawaj do kawy mleka krowiego mleko krowie, szczególnie to pochodzące z hodowli przemysłowej lub pasteryzowane w wysokiej temperaturze, ma szkodliwy wpływ na florę bakteryjną jelit. Możesz je zastąpić mlekiem roślinnym, np. migdałowym lub sojowym.

Nie dodawaj cukrucukier jest szkodliwy i niweluje pożyteczne właściwości zdrowotne kawy.

– Nie pij kawy na pusty żołądek

– Spożywaj maksimum 2-3 filiżanki dziennie – większe ilości kawy mogą spowodować nerwowość i obniżenie nastroju.

– Nie pij kawy do 5 godzin przed snem, jeśli nie chcesz mieć problemu z zaśnięciem.

Jeżeli zdrowie jest dla Ciebie ważne i chcesz wiedzieć więcej na jego temat, koniecznie czytaj magazyn „Dr Medicus”. Znajdziesz tutaj pełną wiedzę na temat cennych składników odżywczych oraz szkodliwości niektórych produktów spożywczych. Dowiesz się jak w naturalny sposób leczyć choroby i im zapobiegać. Zapisz się do darmowego newslettera, aby na bieżąco otrzymywać powiadomienia o najnowszych artykułach.