Kawa – 10 medycznych faktów, o których nie miałeś pojęcia

Czy kawa jest zdrowa?

Kawa jest uprawiana w 80 państwach świata i większości osób towarzyszy każdego dnia, zwłaszcza o poranku. Mimo to wciąż mówi się o jej negatywnym wpływie na organizm. Badania Possitivelly Coffee Programme podjęte przez ICO (International Coffee Organisation)  wspólnie z Instytutem Informacji Naukowej o Kawie donoszą, że umiarkowane picie kawy jest w 100 procentach bezpieczne i nie stanowi żadnego zagrożenia dla zdrowia. Jednak jak każda substancja wprowadzana do naszego organizmu ma swoje wady i zalety – przedstawmy zatem 10 medycznie potwierdzonych faktów, o których nigdy nie słyszałeś.

Fakt 1

W kawie występuje ponad 700 substancji chemicznych. Poza kofeiną w jej skład zalicza się węglowodany, tłuszcze, wodę, proteiny, kwasy roślinne, alkaloidy, takie jak kofeina, minerały oraz substancje aromatyczne.

Fakt 2

Kofeina zawarta w kawie ma niekorzystny wpływ na stężenia elektrolitów, m.in. magnezu, potasu i wapnia. Napój wypłukuje te substancje z organizmu w trakcie wydalania. Z tego powodu warto pamiętać o suplementacji uzupełniającej, jeśli pijemy dużo kawy.

Fakt 3

Regularne picie kawy obniża ryzyko występowania cukrzy typu 2 niezależnie od płci. W gotowanej kawie odnaleziono związki o działaniu antyoksydacyjnym (związki polifenolowe), które mogą odpowiadać za ochronne działanie tego napoju w schorzeniach kardiologicznych, cukrzycy i nowotworach.

Fakt 4

Prawdopodobnie picie kawy może nawet pomagać w zapobieganiu rozwojowi niektórych rodzajów nowotworów, ale powyżej 5 szklanek dziennie zwiększa ryzyko wystąpienia raka pęcherza moczowego.

Fakt 5

Kofeina osiąga maksymalne stężenie po godzinie, gdy zostanie całkowicie wchłonięta z przewodu pokarmowego do układu krążenia. Takie stężenie utrzymuje się w organizmie przez około 4 godziny.  W pierwszej kolejności pozbywają się tej substancji palące papierosy kobiety, a najwolniej proces ten przebiega u osób ze schorzeniami wątroby.

Fakt 6

Osoby z nadciśnieniem tętniczym i po 65 roku życia powinny unikać picia kawy.  Także tak słynne połączenie kawy z papierosem nie jest bezpieczne dla zdrowia Zwłaszcza na szybsze pozbywanie się kofeiny z organizmu.

Fakt 7

W XIX wieku kofeina znalazła zastosowanie przy ułatwianiu oddychania poprzez rozszerzanie oskrzeli. We Włoszech przeprowadzono badania, w których wzięło udział około 7 tysięcy dorosłych. Wykazały one, że kawa zmniejsza częstotliwość i nasilenia występowania ataków duszności – u osób spożywających regularnie 1 filiżankę kawy o 5%, a 2 filiżanki o 23%.  Do 4 filiżanek dziennie wpływa pozytywnie na ukrwienie całego organizmu – rozszerzenie arterii serca i zwiększenie przepływu krwi. Pozwala to ograniczyć skłonności do bólów migrenowych.

Fakt 8

Kofeina stanowi dobry składnik terapii odchudzającej. Spożywanie kawy (bez mleka i cukru) przyśpiesza spalanie tłuszczy. Stosowana w kosmetykach nowej generacji wpływa także na „modelowanie” sylwetki.

Fakt 9

W trwających 12 lat badaniach Framinghama wykazano, że spożycie nawet 1 filiżanki kawy na dobę powoduje wzrost ryzyka złamań kostnych w obrębie stawów biodrowych o około 69%.

Fakt 10

Kawa może przeciwdziałać procesom powodującym próchnicę zębów – tak stwierdziło Centrum Badań Stomatologicznych w USA. Wszystko to dzięki zawartości garbników. Dodatkowo picie kawy bezkofeinowej wpływa na ograniczenie działania bakterii. Już kilka wieków temu używano jej jako „pasty i środka odświeżającego jamę ustną.

Jak widzisz kawa ma swoje zalety i wady. Pamiętaj, że wszystko jest dla ludzi tylko wymaga czasem trochę rozsądku. Następnym razem zastanów się czy sięgnąć po kolejną filiżankę kawy i czy dodać do niej kostkę cukru.

Więcej na temat zdrowej diety i właściwości roślin takich jak kawa przeczytasz w magazynie Dr Medicus.

Źródła:

1) Kosicka T, Kara-Perz H, Głuszek J., Kawa – zagrożenie czy ochrona, Przew Lek. 2004; 9: 78-83.
2) International Coffee Organization 22 Berners Street, London, W1T 3DD, England.
3) Ribeiro-Alves MA, Trugo LC, Donangelo CM, 
Use of oral contraceptives blunts the calciuric effect of caffeine in young adult women, J Nutr. 2003; 133 (2): 393-8.
4) Yanagimoto K, Ochi H, Lee KG, et al.,
Antioxidative activities of fractions obtained from brewed coffee, J Agric Food Chem. 2004; 52(3): 592-6.
5) Sargeant S., 
Kawowe panaceum, Przegl Gastronomiczny 2005; 2: 29.
6) Wasilewski D., 
Kawowy test, Przegl Gastronomiczny. 2004; 3: 44.


7) Potter JD (red.),
Food, nutrition and prevention of cancer: a global perspective. Coffee, tea and other drinks, World Cancer Res Fund. Washington 1997: 467-72.
8) Bonenberg K.,
Fenomen brunatnego ziarna?, Aura. 2007; 3: 31-34
9) Rakic V., Burke V., Beilin LJ.,
Effects of coffee on ambulatory blood pressure in older men and women, Hypertension. 1999; 33: 869-73
10) Votavovai L., Voldrich M., Sevciki R., Cizkovai R., Mlejnecka J., Stolar M., Fleismani T.,
Changes of Antioxidant Capacity of Robusta Coffee during Roasting, Czech J Food Science, 2009; 27: S49-S52
11) 45. Holmes R., Goodman HO., Assimos DG.,
Contribution of dietary oxalate to urinary oxalate excretion. Kidney Int. 2001; 59: 270–276
12) Kiel DP, Felson DT, Hannan MT, et al.
Caffeine and the risk of hip fracture: the Framingham Study, Am J Epidemiol. 1990; 132: 675-84