Joga dla zdrowia – 7 korzyści z uprawiania jogi

joga dla zdrowia

Umiarkowana aktywność fizyczna, to coś, co każdy powinien umieścić w swoim codziennym grafiku. Większości z nas trening kojarzy się z ogromnym wysiłkiem, salą pełną ludzi lub po prostu wyczerpującym bieganiem. Nic bardziej mylnego – zaawansowany sport jest dla prawdziwych pasjonatów. Dla osób, które chcą zadbać o swoją kondycję i przez długie lata cieszyć się sprawnością, joga stanowi idealne rozwiązanie.

Uprawianie jogi to korzyść dla zdrowia psychicznego i fizycznego. Choć może kojarzyć się głównie z medytacją, są to przede wszystkim ćwiczenia oddechowe i pozy, które mają zmniejszyć stres i zrelaksować ciało.

Korzyści z uprawiania jogi

  1. Może wpłynąć na zdrowie serca

Zdrowe serce, to dobre samopoczucie. Joga zadba nie tylko o jego kondycję, ale również obniży ryzyko pojawienia się chorób. Badania dowodzą, że regularne uprawianie jogi może obniżyć ciśnienie krwi. Spowalnia postępowanie chorób serca i znacząco obniża „zły” cholesterol. Choć badania nie pokazują jednoznacznie w jaki sposób joga wpływa na serce, to prawdopodobnie stoi za tym minimalizacja stresu, który przyczynia się do wielu chorób. Jogę warto połączyć ze zdrową dietą, wtedy efekty można obserwować na wielu płaszczyznach.

  1. Łagodzi niepokój

Ciekawostką jest fakt, że joga zalecana jest osobom z zespołem stresu pourazowego. Jest to zaburzenie psychiczne, pojawiające się w wyniku skrajnie stresujących wydarzeń. Lęk i strach u osób, których dotyka zaburzenie bywa paraliżujący. Badania pokazały, że uprawianie jogi raz w tygodniu eliminuje część objawów. Niepokój nie musi być związany z traumą, może mieć znacznie łagodniejszy wymiar. Każdy, kto mierzy się ze stresem lub cierpi na bezsenność, powinien wprowadzić jogę do swojego grafiku.

  1. Wspomaga walkę z depresją

Depresja, to choroba, która coraz częściej jest diagnozowana i dotyka coraz młodszych osób. Przyczyn zachorowań może być wiele i zazwyczaj wymaga kontaktu ze specjalistą. Joga może przyczynić się do zmniejszania objawów lub – jeśli jest uprawiana regularnie – zadziałać przeciwdepresyjnie. Prawdopodobnie jest to spowodowane tym, że joga obniża poziom hormonu stresu.

  1. Poprawia elastyczność ciała, równowagę i zwiększa wydolność oddechową

Istnieje wiele badań, które potwierdzają wpływ jogi na elastyczność i równowagę. Joga zalecana jest sportowcom niemal każdej dziedziny. Uprawiana przez osoby starsze skutecznie wpływa na ogólną sprawność fizyczną, zachowanie dobrego zdrowia i wydajności organizmu przez wiele lat.

Oddychanie w jodze to bardzo ważny element, każda pozycja wymaga wsłuchania się w swój oddech i umiejętności kontrolowania go. Techniki oddechowe, które trenowane są podczas zajęć jogi, powodują, że po kilkunastu tygodniach można zaobserwować wzrost wydolności oddechowej. Dlatego joga zalecana jest osobom cierpiącym na astmę, zmagającym się z chorobami płuc lub sercem.

  1. Poprawia jakość snu

Bezsenność jest kolejnym czynnikiem, który bardzo negatywnie wpływa na codzienne funkcjonowanie. Chroniczne zmęczenie nie tylko nie pozwala skupić się na obowiązkach, ale również może przyczynić się do rozwoju wielu chorób.

Regularne uprawianie jogi, poprzez niwelowanie typowych przyczyn problemów ze snem -zmniejszenie stresu, niepokoju i stanów lękowych, przyczynia się również do poprawy jakości snu. Sprzyja także wydzielaniu melatoniny.

  1. Łagodzi bóle migrenowe

Poważne, nawracające bóle głowy są problemem dla milionów ludzi. Migreny zazwyczaj leczone są lekami przeciwbólowymi, które nie zawsze dają oczekiwane rezultaty. Joga zalecana jest jako terapia wspomagająca. Pomaga zmniejszyć ból oraz częstość występowania migreny.

Badania dowodzą, że joga stymuluje najdłuższy nerw czaszkowy, co skutecznie wpływa na łagodzenie bólu migrenowego. Inne badania pokazują, że joga jest w stanie zmniejszać wiele rodzajów przewlekłego bólu – w niektórych przypadkach może sprawdzić się lepiej niż konwencjonalne metody leczenia.

  1. Zwiększa siłę

Między innymi dlatego sportowcy bardzo często decydują się na uprawianie jogi. Ma wtedy charakter wspomagający inne, regularne treningi. Zaletą jogi jest budowanie siły, mięśni i wytrzymałości. Nie są to jedyne korzyści dla ciała, joga może również wspomóc spalanie tkanki tłuszczowej.

Łagodzi stres, niepokój, może pomóc w walce z depresją, stanami lękowymi lub może stanowić zabawę i profilaktykę dla zdrowia. Najważniejszą zaletą jogi jest to, że poprawia jakość życia. W wielu aspektach i przy wielu dolegliwościach stanowi terapię wspomagającą. Każdy powód jest dobry, aby zacząć trenować. Korzyści z uprawiania jogi jest niekwestionowanie dużo i dzięki temu staje się coraz popularniejsza na całym świecie.

Nie daj się wciągnąć w pułapkę ciężkich treningów, które nie dają Ci radości i satysfakcji. Zdrowie to proces, jego fundamenty to wiele czynników, dzięki którym możesz czuć się dobrze. Oprócz aktywności, ważna jest dieta i odpoczynek, dlatego zajrzyj do magazynu „Dr Medicus” i dowiedz się, jak skutecznie wprowadzać zmiany. Zdobądź wiedzę o organizmie i reaguj na sygnały, które wysyła Ci Twoje ciało. Zacznij już dziś!