Proste sposoby, by pokonać uzależnienia

Uzależnienia to poważny problem społeczny. Nie mają żadnych pozytywnych aspektów i często prowadzą do całkowitego wyniszczenia organizmu. Dlatego im wcześniej zaczniemy z nimi walczyć, tym lepiej dla nas i dla naszego zdrowia.

Małymi krokami do celu

Od czego należy zacząć, jeśli zmagamy się z kilkoma uzależnieniami? Od uzależnień najbardziej podstawowych – niezdrowe jedzenie typu fast food, czy napoje gazowane. Zamieniając stopniowo niezdrowe nawyki na bardziej przyjazne zdrowiu, powoli się od nich uwalniamy. Następnie wytaczamy ciężkie działa i przechodzimy do uzależnień poważniejszych, np. palenie papierosów, picie alkoholu czy narkotyki. Stopniowe odchodzenie od lekkich uzależnień, motywuje nas do dalszego działania. Satysfakcja z drobnych zmian sprawia, że jesteśmy zaczynamy wierzyć w siebie i możemy zmierzyć się z poważniejszymi uzależnieniami.

Uzależnienia – jak się ich pozbyć?

Jednym z najczęstszych uzależnień jest jedzenie. Bez opamiętania wypijamy słodkie, gazowane napoje. Cukier w nich zawarty powoduje, że nasz organizm chce coraz więcej i więcej. Dlatego nie jesteśmy w stanie sobie ich odmówić (nawet jeśli wcześniej postanowiliśmy inaczej). Ich odmiany – napoje dietetyczne również są przyczyną uzależnień. W dodatku, zamiast cukru, zawierają syntetyczne słodziki, które wypełniają nasz organizm chemicznymi substancjami, takimi jak aspartam czy suklaroza. Konieczne jest ograniczenie spożycia tych napojów i zastąpienie ich wodą, która jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Kiedy sama woda nie jest w stanie nam ich zastąpić, możemy dodać do niej świeże owoce, miętę lub ogórka – tak przygotowany napój jest idealnym orzeźwieniem, bez sztucznych polepszaczy.

Oprócz słodkich napojów, cukier jest też dodawany do większości produktów. Nawet nie zdajemy sobie sprawy jak duże ilości cukru dostarczamy do naszego organizmu. W dodatku słodzimy kawę i herbatę, używamy go do wypieków. A zależność jest taka, że im więcej go spożywamy, tym więcej nasz organizm się go domaga. Na szczęście działa to też w drugą stronę – im mniej go dostarczamy do organizmu, tym rzadziej nasz organizm się o niego upomina. Warto więc stopniowo rezygnować z cukru i zamieniać słodkości na owoce.

Nie tylko cukier…

Fast food to kolejne, bardzo częste uzależnienie. Zaczyna się od tego, że chcemy zaoszczędzić czas i zjeść coś na szybko. Nawet nie zdążymy zauważyć kiedy, a przyzwyczajamy się do tego smaku i coraz częściej mamy na niego ochotę. Ułatwieniem jest fakt, że restauracje oferujące fast food są aktualnie na każdym kroku i można tam kupić jedzenie nawet nie wysiadając z samochodu. Łatwo, szybko, dosyć tanio, ale bardzo niezdrowo… Jedzenie to jest przepełnione solą, cukrem i innymi szkodliwymi dodatkami. Nie oferuje nic, poza ogromem pustych kalorii! A wystarczy odrobina chęci i trochę silnej woli, żeby przezwyciężyć ten nałóg. Możemy poświęcić jeden wieczór na przygotowanie prostych posiłków na cały tydzień. Zamrażanie i porcjowanie składników znacznie ułatwia sprawę. Gdy spróbujmy tego rozwiązania, nie będzie ciężko kontynuować tej praktyki, bo przez zdrowsze odżywanie poczujemy się o wiele lepiej.

Palenie papierosów to kolejny nałóg na liście. Jest coraz więcej produktów, które pomagają nam uwolnić się od tego uzależnienia. Warto próbować różnych metod, bo przecież chodzi o nasze zdrowie. Zacznijmy od zdrowej diety czy regularnej aktywności fizycznej. Widząc postępy, czując się lepiej, łatwej nam będzie rozstać się z papierosami. Musimy być jednak wytrwali. Silna wola, jest w tym przypadku bardzo cenna. Możemy mówić także o naszych postanowieniach najbliższym, wtedy motywacja do porzucenia nałogu rośnie. Pamiętajmy też, że nigdy nie jest za późno, żeby skończyć z tym uzależnieniem. Jednak im wcześniej, tym lepiej, bo każdy dzień z nałogiem szkodzi naszemu zdrowiu.

A co w tym wszystkim jest najważniejsze?

Przede wszystkim, uświadomienie sobie problemu i przyznanie się przed samym sobą, że jest się uzależnionym. To pierwszy i niezbędny krok, od którego walka z uzależnieniami się zaczyna. Nie warto czekać aż uzależnienie przyniesie zatrważające skutki i lepiej zareagować wcześniej. Zapobiegamy tym samym chorobom, które powodują nałogi, m.in. cukrzycy, nowotworom, otyłości, zawałom, marskości wątroby, nadciśnieniu. Warto także zerknąć do czasopisma „Dr Medicus”, gdzie znajdziemy mnóstwo cennych informacji o zdrowych nawykach.