Jak jeść zdrowo i oszczędnie?

Zdrowe odżywianie często kojarzy nam się z fortuną wydawaną na zakupy w sklepie BIO czy EKO. Na szczęście to tylko mit. Obecnie na rynku jest wiele produktów, które kosztują „grosze”, a które są niezastąpione w zdrowej diecie. To produkty, w które zdecydowanie warto zainwestować. Jak więc sporządzić zdrową, ale i przyjazną dla portfela listę zakupów?

Jakich produktów nie warto wrzucać do koszyka?

Należy zacząć od produktów, które nie powinny znaleźć się w naszym koszyku podczas zakupów. Przede wszystkim dlatego, że są niezdrowe. Czego unikać?

Tłuszcze trans – obecne są w popularnych ciasteczkach, ciastkach, ciastach, batonikach. Zdecydowanie znajdują się na liście najbardziej szkodliwych składników.

Cukier – produkt dosyć drogi, ale i bardzo negatywnie wpływający na nasze zdrowie. Nie tylko sprzyja nadwadze, ale i chorobom serca. Jeżeli cukier jest niezbędny w naszej kuchni, warto zainwestować w nieco droższy, ale zdecydowanie zdrowszy zamiennik, np. miód, ksylitol czy cukier kokosowy.

Białe pieczywo – zdecydowanie warto je zastąpić bardziej wartościowym ciemnym pieczywem. Cenowo jest niewielka różnica, a białe pieczywo jest pozbawione podstawowych wartości odżywczych.

Produkty o obniżonej zawartości tłuszczu – czyli dietetyczne produkty „light”. Są to produkty wysoko przetworzone, których warto unikać. Faktycznie niektóre z nich zawierają mniej tłuszczu, ale w zamian za to w składzie mają duże ilości cukru, dodatkowych substancji słodzących czy soli. Jak łatwo zauważyć, produkty te są zdecydowanie droższe od innych produktów.

Niedrogie produkty, które warto kupować

Wiemy już, czego powinniśmy unikać. Teraz naszą uwagę możemy poświęcić kilku niezbędnym dla zdrowiej diety produktom, które kosztują niewiele, a w dodatku mają korzystny wpływ na nasze zdrowie i samopoczucie. Warto sięgać po:

Brązowy ryż – jest tani i łatwo dostępny, a w dodatku jest cenny dla naszego organizmu. Gotuje się go nieco dłużej niż biały ryż, ale warto poświęcić kilka minut więcej. Zawiera dużo więcej błonnika niż ryż biały, reguluje pracę jelit i jest bogaty w magnez.

Jogurt grecki – zdecydowanie zdrowszy niż gotowe jogurty owocowe, które można kupić w każdym sklepie. Jest idealny jako przekąska i do deserów, a z dodatkiem granoli czy świeżych owoców stanowi pożywne śniadanie i wartościową przekąskę w ciągu dnia!

Płatki owsiane – nasz portfel z pewnością nie ucierpi na takim zakupie: płatki są tanie, a w każdym sklepie jest wiele rodzajów tego produktu. Nie bez powodu sportowcy jedzą owsiankę na śniadanie. To spora dawka energii, błonnika i witamin. W dodatku owsianka zapewnia uczucie sytości i oczyszcza jelita, dzięki czemu jest idealna dla każdego, kto chce się zdrowo odżywiać. Płatki owsiane możemy dodać także do placków, koktajli i wypieków.

Mrożone warzywa – poprzez zamrożenie zachowują swoje wartości odżywcze i nie tracą cennych witamin oraz minerałów. W dodatku zawsze możemy je mieć pod ręką – świetnie smakują o każdej porze roku!

Tuńczyk w puszcze – eksperci zalecają jedzenie ryb co najmniej dwa razy w tygodniu. Dużo tańszym rozwiązaniem niż kupowanie świeżych czy zamrożonych ryb lub łososia, jest tuńczyk w puszcze, który zawsze może być pod ręką.

Popcorn – to nieco zaskakująca informacja, ale tak właśnie jest! Oczywiście nie mówimy tutaj o popcornie z mikrofalówki, którego opakowanie pod wpływem wysokiej temperatury wydziela szkodliwe substancje. Zamiast tego można kupić o wiele tańsze ziarna kukurydzy i uprażyć je samodzielnie w domu.

Na jakich produktach nie warto oszczędzać?

Oprócz wymienionych wyżej produktów, są w końcu i takie, na które warto wydać więcej. Należy do nich m.in. herbata. Zawiera antyoksydanty i znana jest z ze swoich właściwości zdrowotnych (herbata chroni przed zawałem serca i przeciwdziała nadciśnieniu). Warto kupić dobrej jakości herbatę, nawet jeśli będzie droższa. A to dlatego, że tańsze herbaty mogą być zanieczyszczone pestycydami i zawierać inne szkodliwe substancje. Podobnie jest z masłem orzechowym, które zawiera dużo witaminy E i zdrowe tłuszcze w swoim składzie. Jednak, jego tańsze odpowiedniki mogą zawierać dużą ilość soli.

Sposoby na oszczędne zakupy

  • Kupowanie na bazarach, szczególnie warzyw i owoców
  • Korzystanie z kart na punkty, przecen i kuponów w supermarketach
  • Przygotowywanie posiłków i przetworów samodzielnie w domu
  • Planowanie posiłków – wykorzystywanie składników do przygotowania kolejnych potraw
  • Kupowanie „na zapas” produktów przecenionych z długim terminem ważności
  • Chodzenie na zakupy z własną torbą (najlepiej materiałową)
  • Robienie list zakupów i kupowanie wyłącznie tych produktów, które są nam niezbędne

Więcej porad dotyczących zdrowego stylu życia znajdziesz w magazynie „Dr Medicus„. Naturalne i zdrowe produkty wcale nie muszą być drogie – nie daj się oszukać nieuczciwym producentom i nie przepłacaj!